Virgin Mobile startuje w Polsce

Największy wirtualny operator komórkowy na świecie wchodzi do Polski. Na świecie obsługuje niemal 20 mln użytkowników.

1,6%

ogółu kart SIM wydali w Polsce operatorzy wirtualni MVNO. Czy Virgin Mobile uda się podbić rynek?

Oferuje usługi w Australii, Chile, Indiach, RPA, USA, Francji i Wielkiej Brytanii. Polska jest trzecim krajem europejskim, w którym rozpoczyna działalność. Virgin Mobile Polska to także pierwszy operator wchodzący w skład niedawno powstałej struktury Virgin Mobile Central & Eastern Europe. Partnerem firmy w Polsce jest Łukasz Wejchert, syn założyciela ITI i Grupy TVN, były prezes Onet.pl, prezes firmy Dirlango, inwestujący także w start-upy. Należą do niego mniejszościowe udziały w Virgin Mobile Polska. Innym udziałowcem jest Kristian Myrup, prezes środkowoeuropejskiego Virgin Mobile. Oprócz nich pieniądze w polską firme włożyła jedna z firm Richarda Bransona, założyciela i szefa grupy Virgin.

Marka Virgin Mobile jest znana z rozmachu akcji reklamowych. Budżet na reklamę w Polsce ma być porównywalny do dużych operatorów infrastrukturalnych. Polska spółka skoncentruje się na ofercie przedpłaconej (prepaid) i będzie korzystać z infrastruktury sieci P4 (Play) z dostępem do roamingu krajowego świadczonego przez Centertel.

Oferta Virgin Mobile w Polsce to 19 groszy za minutę połączenia głosowego do wszystkich krajowych operatorów z roczną ważnością konta na połączenia wychodzące. Są także dostępne pakiety internetowe. Największy z nich - 1GB - kosztuje 29zł i jest ważny 30 dni. Dla porównania, przeciętny koszt minuty połączenia poza własną siecią w ofertach prepaid polskich operatorów infrastrukturalnych wynosi ok. 30 gr/min, przy czym z reguły połączenie do sieci Play jest ponad dwa razy droższe (do 0,80 zł/min w T-Mobile).

Na tle stawek dużych operatorów infrastrukturalnych oferta Virgin Mobile wygląda więc konkurencyjnie, choć nie ma w niej opcji darmowych lub tańszych rozmów w obrębie własnej sieci.

Rynek MVNO w Polsce

Według raportu serwisu Telepolis.pl, udział operatorów wirtualnych, czyli MVNO, w Polsce osiąga ok. 1,6% ogółu kart SIM. Najwięcej kart posiadają MVNO korzystający z infrastruktury Polkomtela. Pod koniec 2011 r. posiadali ok. 300 tys. użytkowników (w tym 175 tys. ma Carrefour Mobile Mova i FreeM, 65 tys. mBank mobile, 15 tys. FM Group, a ok. 45 tys. Diallo). Na drugim miejscu jest Centertel z 87 tys. kart, a na trzecim P4 z 80 tys. kart.