Użytkownicy tych sieci komórkowych muszą się mieć na baczności

Na witrynie spółki Premium Mobile oraz witrynach zależnych od niej operatorów sieci komórkowych a2mobile i Nau Profit (świadczącej usługę Nau Mobile) pojawiły się ostrzeżenia informujące o niebezpiecznym incydencie bezpieczeństwa, który miał miejsce kilka dni temu. Wiele wskazuje na to, że hakerzy zaatakowali te dwie sieci i wykradli z nich wrażliwe dane, takie jak imiona i nazwiska, adresy czy numery PESEL.

Mobile

Obaj operatorzy wysłali już do swych klientów wiadomości SMS informujące ich o tym zdarzeniu. Spółka Premium Mobile informuje iż otrzymała 9 sierpnia wstępne powiadomienie o zdarzeniu od zewnętrznego dostawcy (potwierdzone dwa dni później), że doszło do incydentu bezpieczeństwa związanego z działaniem złośliwego oprogramowania na systemy jej zewnętrznych dostawców usług.

Premium Mobile pisze, że nieuprawnione wykorzystanie wrażliwych danych jest jedynie prawdopodobne i jak dotąd niepotwierdzone. Informuje jednak, że istnieje takie niebezpieczeństwo, które może pociągnąć za sobą skutki polegające np. na możliwości uzyskania przez osoby trzecie dostępu do środków finansowych klientów, nieuprawnionym uzyskaniu kredytów/pożyczek w instytucjach poza bankowych i próbach innych podobnych oszustw.

Zobacz również:

Premium Mobile podjęło działania zapobiegawcze polegające m.in. na zablokowaniu dostępu do konta klienta (Selfcare) w celu wymuszenia zmiany hasła; wprowadzeniu w procedurze dodatkowej weryfikacji klienta (uwierzytelnienie poprzez wysłanie SMS z kodem weryfikacyjnym). Ponadto, dostawca potwierdził usunięcie złośliwego oprogramowania z systemów.

W związku z zaistniałą sytuacją Premium Mobile poinformowało o incydencie stosowne organy (jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych) oraz dokonało zgłoszenia do CSIRT NASK, CSIRT GOV i organów ścigania.

Jednocześnie Premium Mobile informuje, że klienci zaatakowanych sieci mogą podjąć środki zaradcze w postaci zgłaszania na policję wszelkich prób nieuprawnionego wykorzystania danych; czy zastrzeżenia dokumentu tożsamości w banku.

NAU Mobile zapowiedział darmowy dostęp do usługi Alerty BIK dla wszystkich abonentów

NAU Mobile postanowiło prewencyjnie zaoferować wszystkim swoim abonentom bezpłatny dostęp do usługi Alerty BIK, czyli powiadomień sms lub e-mail ostrzegających przed próbami wyłudzenia kredytu.

Jeśli nastąpił wyciek danych i ktoś próbuje użyć naszej tożsamości, by np. zaciągnąć kredyt, to do BIK - jedynej instytucji w Polsce, która współpracuje ze wszystkimi bankami i z większością firm pożyczkowych - wpłynie zapytanie. Informacja o tym, pojawi się także w działającej 24/7 usłudze, co pozwala na natychmiastową reakcję i zablokowanie próby wyłudzenia.

W celu otrzymania dostępu do Alertów BIK należy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta operatora, dostępnym pod numerami telefonów: +48 459 459 459 i +48 22 556 43 71


TOP 200