Usługowy PESEL

Z Markiem Benczyńskim, dyrektorem Departamentu PESEL w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, rozmawia Wojciech Gryciuk.

Z Markiem Benczyńskim, dyrektorem Departamentu PESEL w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, rozmawia Wojciech Gryciuk.

Czy zadania Departamentu PESEL w MSWiA różnią się znacznie od zadań, jakie Rządowe Centrum Informatyczne PESEL miało poprzednio w nie istniejącym już MSW?

Przed reformą centrum RCI PESEL pełniło funkcje o charakterze strategicznym. Po reformie stał się komórką o charakterze usługowym. Do jego podstawowych zadań należy obecnie wdrażanie nowoczesnych technik informatycznych w administracji rządowej w zakresie ewidencji ludności (rejestr PESEL) oraz integracji z nim innych rejestrów publicznych (np. ewidencji pojazdów i kierowców, Rejestru Usług Medycznych, Centralnego Rejestru Sprzeciwów na pobranie tkanek i narządów), bazujących na zawartych w nich danych. Natomiast zupełnie nowym zadaniem dla PESELüa jest obsługa informatyczna MSWiA, co w URM było w gestii Departamentu Informatyki.

Co w związku z tym zmieniło się w strukturze organizacyjnej PESEL-a?

Przede wszystkim znacznie ograniczono zatrudnienie. Z ok. 360 osób zatrudnionych poprzednio pozostało ok. 300, z czego 180 pracuje w centrali, a 120 w terenie, w stacjach łączności komputerowej. Do tej pory głównym zadaniem pracowników centrali była aktualizacja danych, przeprowadzanie analiz statystycznych i przetwarzanie na zamówienie. Ponieważ obecnie PESEL jest także odpowiedzialny za obsługę informatyczną MSWiA, to wielu spośród zatrudnionych będzie musiało zmienić zakres swoich obowiązków.

Na poziomie administracji lokalnej urzędy wojewódzkie i terenowe są natomiast wspierane w zakresie lokalnych usług informatycznych i obsługi rejestrów, w tym rejestru PESEL, przez Terenowe i Wojewódzkie Banki Danych, tak jak to było poprzednio.

Co się zmieni po reformie centrum?

Dojdą nowe obowiązki w zakresie obsługi MSWiA. W zakresie merytorycznym zmian będzie mniej. PESEL urasta obecnie do roli integratora rejestrów administracji publicznej, niezależnie od tego, kto z nich będzie korzystał. Na podstawie bazy danych PESEL każde z ministerstw może zbudować własny rejestr, przy czym PESEL będzie odpowiedzialny tylko za replikację i aktualizację swoich danych w nowej bazie. W ten sposób niedawno rozpoczęto tworzenie Rejestru Usług Medycznych czy też Centralnego Rejestru Sprzeciwów, a w połowie roku ma się rozpocząć tworzenie rejestrów dla Ministerstwa Sprawiedliwości.

W trakcie realizacji jest natomiast światłowodowa sieć PESEL-NET, której pierwszy etap - dotarcie sieci szkieletowej 49 województw - ma się zakończyć w lipcu br. Pozwoli to na dostęp do bazy danych PESEL w trybie on-line. W drugim etapie sieć trafi do urzędów rejonowych, ale nie nastąpi to jeszcze w tym roku.

Zadaniem "na wczoraj" jest natomiast realizacja II etapu Narodowych Funduszy Inwestycyjnych - wydanie świadectw udziałowych ponad 170 tys. bezdomnych. Najpierw trzeba jednak poczekać na nowelizację ustawy o NFI, gdyż w obecnym stanie pozbawiała ona bezdomnych prawa do świadectw.

Co dla Departamentu PESEL oznacza nowelizacja ustawy o ewidencji ludności?

PESEL nie ma do tej pory umocowania o charakterze ustawy, co oznacza, że udostępnienie danych z tego rejestru następuje na podstawie decyzji o arbitralnym charakterze. Zasady udostępniania danych określi ustawa o ochronie danych osobowych.

<hr size=1 noshade>Marek Benczyński, Magister informatyk, lat 46, żonaty, pracuje w informatyce od 19 lat, najpierw był pracownikiem PESEL, w latach 1988-96 - dyrektor ośrodka TBD w Lublinie, w 1996 został dyrektorem Departamentu Informatyki URM, od 1997 r. jest dyrektorem Departamentu PESEL w MSWiA.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200