Uniwersytet hostingu - nowa inicjatywa HP

Hewlett Packard Polska zainicjował Hosting University - cykl spotkań z firmami hostingowymi. Mają one na celu wymianę doświadczeń, informacji o trendach oraz produktach przeznaczonych dla odbiorców tego usług hostingowych.

W pierwszym spotkaniu, które odbyło się 5 lipca 2011 roku w warszawskiej siedzibie HP, wzięło udział kilkadziesiąt osób z firm hostingowych. Spotkanie rozpoczęła prezentacja przedstawiciela miesięcznika NetWorld i dotyczyła rynku usług hostingowych oraz najnowszych trendów w tej dziedzinie w Polsce i na świecie. Prezentacja podkreślała także różnice występujące na naszym rynku w stosunku do rynku zachodniego. Zostały podane przykłady usług w chmurze, które w ofercie krajowych firm dopiero się pojawiają. Krajowy rynek nie oferuje także na szeroką skalę rozwiązań typu VPS (Virtual Private Server) - tańszej alternatywy dla serwerów dedykowanych, z możliwością skalowania.

Prezentacje przedstawicieli firmy HP skoncentrowały się w obszarach konwergentnej infrastruktury, rozwiązań do przechowywania danych oraz wsparcia serwisowego.

Zobacz również:

  • Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s

Serwery dla hostingu

Paweł Lubasiński, Solutions Architect zaprezentował gamę produktów serwerowych przeznaczonych dla firm hostingowych. Szczególny nacisk położył na maszyny Proliant z serii SL (skinless). Są to serwery o bardzo dużej gęstości upakowania, dzięki czemu można ominąć ograniczenia powierzchniowe serwerowni. Rozwiązania skinless nie wymagają w odróżnieniu od blade specjalnych szaf i elementów, dzięki czemu można je zamontować obok już istniejących maszyn bez ponoszenia dodatkowych kosztów na specjalizowane dla blade rozwiązania. Cechą charakterystyczną maszyn skinless, jest jak nazwa skazuje - brak części obudowy - co ułatwia odprowadzanie ciepła z gęsto upakowanych serwerów przez moduły wentylatorów. Oferta serwerów SL rozpoczyna się od 1-procesorowych maszyn SL160s G6 a kończy na SL 390s G7 z 2 procesorami i maksymalnie 24 GB pamięci RAM.

Interesującą nowinką, która może zainteresować firmy hostingowe są serwery blade i skinless wyposażone w jednostki GPU - inaczej mówiąc karty graficzne. Ich procesory mogą zostać wykorzystane do budowy systemów obliczeniowych i w oparciu o nie odpowiednich usług dla potencjalnych klientów.

Z 3Par-em w chmury

Dużym wyzwaniem przy budowie wirtualnego centrum danych czy też chmury obliczeniowej jest zapewnienie odpowiednio efektywnego rozwiązania pamięci masowej. HP włączyło niedawno do swojej oferty rozwiązanie 3Par Utility Storage, którego zastosowania i budowę omawiał Dariusz Dobkowski - Storage Product Manager.

Produkty 3Par dostępne są w ramach dwóch linii - F (średnie i duże firmy) oraz T (centra danych i korporacje). Zwirtualizowane macierze dyskowe 3Par zapewniają mechanizm dynamicznego podziału danych na warstwy oraz automatyczną optymalizację wydajności. Dzięki temu możliwe jest takie zarządzanie dostępną pojemnością dyskową, aby serwery korzystające z niej "widziały" o wiele większą ich pojemność niż jest dostępna fizycznie. Urządzenie pozwala także na ustalanie priorytetów w czasie dostępu do danych i ich podstawie zapisuje dane na odpowiedniej szybkości dyskach - np. dane wymagające najszybszego dostępu na dyskach SSD, dane archiwalne, rzadko odczytywane - na standardowych dyskach talerzowych.

Firma wprowadziła technologię 3PAR również do produkowanych przez siebie systemów HP X9300 Network Storage (pamięci masowe typu Network Attached Storage). Systemy HP X9300 będzie dzięki temu można skalować do pojemności 16 petabajtów.

Wsparcie serwisowe

Ostatnim tematem poruszanym podczas spotkania było wsparcie serwisowe dla współczesnych systemów IT. Prezentację na ten temat prowadził Maciej Malinowski - Architekt Rozwiązań Wsparcia i Serwisu. Poruszył on tematykę wparcia krytycznego a także rosnącego znaczenia wsparcia dla całych środowisk i oprogramowania. Zwrócił przy tym uwagę na rosnące znaczenie automatyzacji zarządzania przy jednocześnie malejącym znaczeniu gwarancji czasu naprawy sprzętu.

Przedstawiona została ponadto oferta HP w zakresie Mission Critical Partnership oraz Critical Advantage. W zakres oferty wchodzą m.in takie elementy jak gwarancja dostępności usługi, zarządzanie pojemnością, wydajnością i zmianami oraz asysta techniczna. Uzupełniają to także elementy takie jak rozwiązywanie problemów ze sprzętem i oprogramowaniem.

Kolejne spotkanie na jesieni

Spotkanie zakończyła dyskusja na temat sposobów uzyskiwania przewagi konkurencyjnej na rynku usług hostingowych, którą poprowadził Jakub Jurek z HP oraz Paweł Szczepaniak z IDG.

Duże zainteresowanie z jakim spotkała się impreza ze strony uczestników oraz deklaracja uczestnictwa innych dostawców rozwiązań dla tego rynku - m.in. firmy Microsoft, pozwala mieć nadzieję na kolejne interesujące spotkanie na jesieni. Zainteresowanie usługami hostingowymi bardzo szybko wzrasta.

Jak szacują analitycy, obecnie blisko 20 proc. firm nie korzysta już z własnej infrastruktury serwerowej - w perspektywie 5-8 lat - ta proporcja ma się odwrócić i tylko 20 proc. z nich ma posiadać własne serwery. Pozostała infrastruktura znajdzie się u firm udostępniających usługi hostingowe. Dlatego warto zadbać o odpowiednie rozwiązania i infrastrukturę do świadczenia hostingu.

Patronem medialnym Hosting University jest magazyn Networld.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200