Unified Communications – przepis na migrację

Plany i zakupy

Każdy projekt inwestycyjny, w tym ten, związany z Unified Communications, powinien zacząć się od analizy potrzeb danego przedsiębiorstwa. W przypadku rozwiązań UC kwestia ta jest kluczowa, ponieważ na rynku działa wielu producentów, oferujących całościowe, częściowe bądź hybrydowe narzędzia komunikacyjne. Bez trudu znaleźć można systemy, które sprawdzą się w małych, średnich lub dużych firmach. Choć zawsze warto myśleć perspektywicznie, to według ekspertów, firmowa telekomunikacja powinna cechować się optymalnym dostosowaniem do potrzeb i minimalnym stopniem skomplikowania infrastruktury.

Równolegle z określeniem potrzeb, należy przeprowadzić dokładną inwentaryzację sprzętu, ze wskazaniem stopnia jego zużycia i ewentualnej przydatności. Dopiero wówczas można pokusić się o wyznaczenie budżetu, który będzie bazą finansową dla całej inwestycji. Jego wysokość jest zwykle efektem kompromisu między wymaganiami CIO (Chief Information Officer) a CFO (Chief Financial Officer).

Po uwzględnieniu uwarunkowań firmowych (ustalenie harmonogramu działań tak, aby nie zakłócić wykonywania codziennych obowiązków przez pracowników), należy przeprowadzić jak najszersze badania rynkowe. Swoje zapytania można skierować zarówno do samych producentów, jak i integratorów, mających bogate doświadczenie we wdrażaniu systemów Unified Communications.

Rolą dostawcy jest opracowanie projektu koncepcyjnego, który będzie spełniał nie tylko wymagania klienta, ale posłuży do modernizacji jak największego obszaru IT w firmie. Od doświadczenia dostawcy będzie zależało, jak spójny i kompleksowy plan przygotuje. Warto, aby firma docelowa miała przynajmniej kilku wykwalifikowanych pracowników, którzy będą mogli merytorycznie odnieść się do propozycji integratora (lub producenta).

Projekty pochodzące od różnych spółek, wraz z wycenami, powinny być szczegółowo przeanalizowane i poddane niezależnym ekspertyzom. Dopiero tak przeprowadzony proces pozwoli ograniczyć liczbę dostawców i w konsekwencji wybrać konkretną ofertę.

Polscy integratorzy i dostawcy

Ubiegłoroczne badania spółki Audytel pokazały, że polski rynek rozwiązań Unified Communications stale się rozwija i dojrzewa technologicznie. Swoje usługi świadczą zarówno rodzimi integratorzy, jak i firmy będące pośrednimi lub bezpośrednimi przedstawicielami zagranicznych producentów.

Unified Communications – przepis na migrację

Integratorzy i dostawcy oferujący systemy UC w Polsce

Specjaliści Audytela, podobnie jak zrobili to eksperci Gartnera, przygotowali listę polskich liderów, pretendentów i przypadkowych graczy segmentu UC. Do pierwszej grupy zaliczono takie spółki, jak: Asseco, ATM, Damovo, IBM, NextiraOne, Solidex i TP. Należy podkreślić, że co najmniej kilkunastu polskich dostawców rozwiązań Unified Communications może pochwalić się doświadczeniem w realizacji projektów o skali przekraczającej 1 tys. terminali. Takie instalacje spotkać można przede wszystkim w korporacjach i firmach wielooddziałowych.

Do pretendentów zaliczono: Comarch, Qumak-Sekom, Simplicom, Ventus, Comp, Sygnity, ISCG, Trecom, Kapsch, CommTel, Unima2000, Innergo. Według ekspertów firmy Audytel, spółki te różnią się tylko nieznacznie od liderów. Zwykle oferują węższy zakres usług lub nie dysponują dużym doświadczeniem.

Wśród niszowych, przypadkowych graczy znaleźli się: Delta Telekom, Komako i Arcus. Firmy te specjalizują się w dostarczaniu rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Warto obserwować zarówno polski, jak i zagraniczny rynek dostawców rozwiązań Unified Communications. Oczekuje się, że w kolejnych latach będzie dochodziło do konsolidacji sił, przejęć i akwizycji mniejszych podmiotów, a konkurencja między liderami będzie się zaostrzać.

Unified Communications w chmurze

Firmy, które chciałyby korzystać z udogodnień oferowanych przez Unified Communications nie ponosząc przy tym wydatków na własną infrastrukturę, powinny zainteresować się ofertami typu UCaaS (Unified Communications as as Service) lub CaaS (Communications-as-a-Service). Po wykupieniu abonamentu u dostawcy usług komunikacyjnych w modelu cloud computing (chmura obliczeniowa) dana firma może korzystać z wielu niedostępnych dotychczas usług. Opcje „chmurowe” są dedykowane przede wszystkim małym i średnim spółkom, które z powodu ograniczeń finansowych nie mogą sobie pozwolić na zakup tradycyjnych rozwiązań Unified Communications.


TOP 200