Unified Communications - komunikacja coraz atrakcyjniejsza

Specjaliści przekonują jednak, że dodatkowa funkcjonalność systemów UC ma przewagę nad usługami wbudowanymi w oprogramowanie systemowe smartfonów czy tabletów. Do tych najważniejszych należą: telekonferencje, wideokonferencje, łatwy dostęp do katalogów przechowywanych w sieciach korporacyjnych, znacznie zwiększony stopień bezpieczeństwa połączeń, bezprzerwowe przełączanie rozmów z telefonów stacjonarnych na mobilne. Zainstalowanie dodatkowych funkcji na urządzeniach mobilnych wymaga jednak aktywności ze strony pracowników działów IT - oprogramowaniem klienckim trzeba zarządzać, dbać o aktualizację i prawidłowe działanie.

Stosunkowo nowym kierunkiem rozwoju systemów Unified Communications jest wirtualizacja. Mechanizm wirtualizacji zasobów znany jest co prawda od dawna, ale dotychczas nie był on szeroko stosowany w rozwiązaniach komunikacyjnych (przesyłanie głosu, zestawianie wideokonferencji). Wątpliwości budziła głównie wydajność takich systemów i konieczność pracy z aplikacjami czasu rzeczywistego. Pewien przełom nastąpił w 2011 r., gdy producenci zaczęli prezentować kolejne aplikacje UC dostosowane do pracy w środowisku wirtualnym.

Jednym z przykładów jest softphone firmy Mitel działający na wirtualnych pulpitach (VDI - Virtual Desktop Infrastructure). Dzięki przeniesieniu środowiska pracy użytkownika ze stacji roboczej do serwera w centrum danych - możliwe jest uzyskanie wielu oszczędności (mniejsza liczba fizycznych telefonów stacjonarnych, zminimalizowanie użycie energii, optymalizacja pracy itp.).

Firma Cisco promuje Virtual UC on UCS (to zintegrowana infrastruktura centrum danych Cisco - Unified Computing System). Rozwiązanie wykorzystuje VMware vSphere.

Także firma Aastra (producent rozwiązań komunikacyjnych dla przedsiębiorstw) podpisała umowę o partnerstwie technologicznym z VMware. Jednym z celów tej współpracy ma być zintegrowanie mechanizmów wirtualizacji VMware z systemami Unified Communications spółki Aastra.

Przyszłość zunifikowanej komunikacji będzie się również łączyć ze wzrostem popularności oprogramowania do obsługi firmowych sieci społecznościowych (Enterprise Social Software). Aplikacje te są często postrzegane jako bardziej przyjazny i efektywniejszy sposób dotarcia do pracownika niż standardowa komunikacja za pomocą poczty elektronicznej. Zintegrowanie oprogramowania społecznościowego z systemami Unified Communications może zwiększyć wydajność pracy, przyspieszyć podejmowanie decyzji i pozytywnie wpłynąć na identyfikowanie się pracowników z firmą.

Eksperci przekonują, że integrowanie kolejnych funkcjonalności z systemami Unified Communications - jak dotychczas - będzie zależeć przede wszystkim od ich potencjału biznesowego i zapotrzebowania zgłaszanego ze strony pracowników.

Najlepsze praktyki wdrażania systemów Unified Communications

• Warto zatrudnić doświadczonych konsultantów i integratorów, którzy będą posiadali rozległą wiedzę zarówno w dziedzinie UC, jak i istniejących rozwiązań telekomunikacyjnych. Pozwoli to sprawnie przeprowadzić proces instalacji i uniknąć problemów z ewentualnym brakiem kompatybilności.

• Należy korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł wiedzy na temat systemów UC, w szczególności z udanych projektów realizowanych przez inne organizacje. Każdy integrator lub dostawca powinien mieć odpowiednią listę z referencjami i przykładami zakończonych wdrożeń.

• Wszystkie najważniejsze elementy systemu UC powinny być przetestowane, zanim nastąpi pełne przekształcenie firmowej infrastruktury.

•Pracownicy i przyszli użytkownicy nowych rozwiązań komunikacyjnych powinni przejść kompleksowe szkolenia, na których dowiedzą się, jak w pełni wykorzystać dodatkowe możliwości i funkcje systemu.

•Jeśli dana firma korzysta ze sprzętu telekomunikacyjnego pochodzącego od różnych producentów (często tak się zdarza np. po fuzjach lub przejęciach spółek), należy zadbać o to, by firmowe aplikacje poprawnie działały w takim środowisku.

•Duże korporacje (wielooddziałowe) powinny etapowo wdrażać systemu UC. Warto przetestować nowe rozwiązania w mniejszej lokalizacji i w przypadku sukcesu przenieść je na całą organizację.


TOP 200