Unified Communications - komunikacja coraz atrakcyjniejsza

Połączmy się w chmurze

Wszechobecny aspekt finansowy stoi również za rosnącą popularnością komunikacji firmowej świadczonej w formie usług typu CaaS (Communications-as-a-Service). Wykupienie abonamentu u dostawcy usług komunikacyjnych w model cloud computing (chmura obliczeniowa) wiąże się z wieloma zaletami. Ich wagę docenią przede wszystkim średnie i małe firmy, które nie mogą sobie pozwolić na zakup tradycyjnych rozwiązań Unified Communications.

Jednym z najważniejszych walorów CaaS jest znaczna elastyczność wyboru odpowiedniego schematu telekomunikacyjnego. Wyspecjalizowani usługodawcy udostępniają różne abonamenty i starają się dostosować ofertę do potrzeb konkretnego odbiorcy. Pojemność danego systemu można niemal dowolnie kształtować (w ramach granic określonych przez firmę zewnętrzną).

Dodatkowym plusem jest czas wdrożenia. Wykupienie usługi komunikacyjnej jest zdecydowanie szybsze nawet od najprostszego wdrożenia systemu UC. Brak istotnej ingerencji w sieć wewnętrzną wyklucza dłuższe przestoje, co z kolei pozytywnie wpływa na wydajność pracy. Niepotrzebne staje się również inwestowanie w drogi sprzęt.

Do wad rozwiązań typu CaaS należy zaliczyć problemy z zapewnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa usług (chmura prywatna, hybrydowa, publiczna), ich dostępności (umowy Service Level Agreement). Model komunikacji w chmurze nie jest w obecnej fazie rozwoju przeznaczony do zastosowań w dużych korporacjach czy kluczowych segmentach rynku takich, jak finanse czy bankowość.

Alternatywę w postaci usług chmurowych coraz częściej dostrzegają klienci producentów rozwiązań UC. Niemal połowa (45%) osób ankietowanych przez specjalistów Siemens Enterprise Communications potwierdziła, że w 2012 r. w ich firmach planowane są wydatki na usługi Unified Communications realizowane w modelu cloud computing. Jak twierdzą badani, jest to efekt pogłębionych analiz codziennego zachowania się pracowników. Aż 80% z nich często łączy się z siecią wewnętrzną, gdy znajdują się poza siedzibą firmy. Z tego względu, w niektórych przypadkach korzystniejsze jest poniesienie wydatków na wykupienie zaawansowanych usług komunikacyjnych u dostawcy niż nadmierne rozbudowywanie własnej sieci telekomunikacyjnej.

Co nowego w Unified Communications?

Kierunek rozwoju rynku systemów Unified Communications będzie zależał od dwóch głównych czynników: kondycji finansowej przedsiębiorstw i adaptacji poszczególnych rozwiązań przez działy IT oraz pracowników.

Recesja światowych gospodarek, obserwowana na przestrzeni kilku ubiegłych lat dość mocno nadszarpnęła budżety działów IT. Akceptowane były przede wszystkim inwestycje o możliwym do przewidzenia współczynniku ROI (Return On Investment). Z tego względu firmy skłonne były jedynie do częściowych modernizacji własnej infrastruktury telekomunikacyjnej. Według specjalistów, obecny rok może być pod tym względem lepszy. Chęć do kolejnych inwestycji podyktowana będzie potrzebą zwiększenia produktywności i funkcjonalności firmowych sieci telekomunikacyjnych.

Dostawcy rozwiązań UC już teraz dołączają do swoich produktów dodatkowe funkcje, które mogą zostać zintegrowane ze smartfonami czy tabletami. W wielu firmach możliwość instalacji takich dodatków jest jednak pomijana, ponieważ dostępne obecnie urządzenia mobilne oferują własne rozwiązania ułatwiające pracę (łatwy dostęp do internetu, sieci firmowej, poczty elektronicznej, aplikacji, komunikatorów itp.).

Unified Communications - komunikacja coraz atrakcyjniejsza

TOP 200