Unified Communications, czyli Umiejętnie i Celowo

Korzyści i techniczne możliwości UC (Unified Communications) znane są w większości korporacji, coraz bardziej rozwiązania te stają się dostępne również dla sektora małych i średnich firm. Rynkowe realia zmuszają jednak do twardych kalkulacji. Obecnie liczą się przede wszystkim korzystny współczynnik zwrotu z inwestycji (ROI) i łatwość wdrożenia całości systemu.

Zmienia się rynek i oczekiwania klientów

Złożoność i cena kompletnych systemów Unified Communications sprawiają, że w efekcie ten specyficzny segment rynku IT konsoliduje się, umacniając pozycję głównych dostawców, co utrudnia wejście na rynek nowym graczom. W ubiegłorocznej edycji Gartner Magic Quadrant for Unified Communications, w kwadrancie liderów znalazły się tylko trzy koncerny: Microsoft, Cisco i Avaya. Rok wcześniej (2009 r.) do tego ścisłego grona najlepszych należały także firmy: Alcatel-Lucent, IBM i Siemens Enterprise Communications. Łączna liczba producentów rozwiązań UC, ujętych w zestawieniu Gartnera za rok 2009 r., wyniosła 14, a w ubiegłym roku zmniejszyła się o jeden (dział Nortel Enterprise Solutions został przejęty przez spółkę Avaya).

Unified Communications, czyli Umiejętnie i Celowo

Rynek Unified Communications – wzrastająca pozycja liderów, prognozowana konsolidacja zasobów

Symptomatyczne jest, że w kwadrancie Gartnera za rok 2010 nie znalazł się ani jeden nowy gracz na rynku, choćby niszowy. Według analityków jest to wyraźny sygnał potwierdzający jeszcze większą konsolidację (przejęcia, fuzje), rozbudowywanie asortymentu własnych produktów UC i wzmacnianie profesjonalizmu specjalistów zajmujących się wdrażaniem systemów ujednoliconej komunikacji. Eksperci przekonują, że obecnie większość dostawców ma kompetencje do instalowania całościowych systemów Unified Communications (sieci IP, telefonia VoIP, aplikacje komunikacyjne, biznesowe, rozwiązania audio-wideo), a "niższe" pozycje pretendentów do bycia liderem (Alcatel-Lucent, IBM, NEC) nie wynikają z przyczyn merytorycznych. Główne uwagi specjalistów Gartnera skupiają się wokół braków w efektywności sprzedaży systemów UC i ograniczania się do wybranego regionu lub z góry założonej grupy klientów (np. małe i średnie firmy).

Zobacz również:

  • Ruszyły testy satelitów Starlink działających w trybie „direct-to-cell”

Przeszkodą na drodze do zwiększenia popytu na rozwiązania Unified Communications może zaś być brak jednolitej definicji UC, która dla każdego klienta (i producenta) oznaczałaby to samo. Podczas ostatniej konferencji "Gartner Summit" (Sydney, listopad 2010 r.) pojawiły się nawet dość skrajne głosy, mówiące o tym, iż: "Unified Communications to zestaw rozwiązań komunikacyjnych, które ich producenci chcą koniecznie sprzedać". Ironiczny ton wypowiedzi pracownika firmy analitycznej wydaje się - przynajmniej częściowo - prawdziwy. Brak standardów UC pozwala na dość swobodne określanie przez producentów, czym jest a czym nie jest ich najnowsze rozwiązanie komunikacyjne. Gdy dołączymy do tego potencjalne problemy z kompatybilnością infrastruktury po stronie niefrasobliwego klienta, który być może zechce skorzystać z oferty kilku producentów, to aspekt unormowania pojęć staje się kluczowy.

Jednym z działań mających przeciwdziałać takim problemom jest utworzenie Unified Communications Interoperability Forum (UCIF), inicjatywy non-profit, zrzeszającej producentów rozwiązań UC. Celem forum, powołanego w wyniku współpracy firm: Polycom, HP, Juniper Networks, Microsoft oraz Logitech/LifeSize, jest dostarczanie opartych na standardach interoperacyjnych urządzeń i aplikacji UC pochodzących od różnych dostawców". Interoperacyjność jest nie tylko kluczowym warunkiem wdrożenia przez klienta rozwiązania Unified Communications, lecz także nieodłącznym elementem dostarczania starszych, bieżących oraz przyszłych narzędzi, usług oraz infrastruktury UC przez wielu dostawców.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200