Umowa z Microsoftem nie uratuje Yahoo?

Okazuje się, że zawarta dwa i pół roku temu strategiczna współpraca firm Microsoft i Yahoo nie przynosi oczekiwanych wcześniej rezultatów. Przynajmniej dla drugiej ze wspomnianych firm.

Zawarta w połowie 2009 roku umowa między firmami Microsoft i Yahoo określa warunki współpracy w segmencie wyszukiwarek internetowych oraz reklam kontekstowych. Zawarte na okres 10 lat porozumienie zakłada, że wyposażenie witryn Yahoo w mechanizmy wyszukiwania firmy Microsoft. Yahoo miało również zająć się sprzedażą i sprawiedliwym podziałem przychodów z reklam umieszczanych w serwisach obu firm. Z oficjalnych informacji wynika, że w ciągu pierwszych pięciu lat od daty zawarcia porozumienia Yahoo miał oddawać partnerowi z Redmond 12 proc. przychodów z reklam tekstowych zamieszczanych na własnych witrynach. Korzyścią dla firmy Yahoo miał być również wzrost ilości odsłon na witrynach wypozycjonowanych w wyszukiwarce Bing.

Marissa Mayer, dyrektor generalna firmy Yahoo przyznaje jednak, że zarówno wpływy ze sprzedaży takich reklam, jak i wzrosty liczby odsłon na witrynach Yahoo są niższe od prognozowanych. "Jednym z założeń naszej współpracy z firmą Microsoft jest dążenie do zwiększenia wspólnego udziału rynkowego, a nie tylko wzajemna wymiana odsłon" - podkreśla Marissa Mayer. Dyrektor generalna koncernu przy okazji ujawniła szereg informacji na temat strategii biznesowej Yahoo. Według niej firma zmierza ograniczać ilość usług oraz aplikacji dla urządzeń przenośnych i w większym stopniu koncentrować się na podniesieniu rentowności witryn Yahoo. Firma ma wzorować się na działaniach podejmowanych przez konkurentów - m.in. firmę Google.

Zobacz również:

  • Asystent AI Copilot wkroczył do platformy Azure SQL Database
  • Apple może wykorzystać sztuczną inteligencję od Google i OpenAI

Ubiegłoroczne przychody Yahoo osiągnęły 5 mld USD. To poziom zbliżony do obrotów za 2011 roku, ale o jedną piątą niższy od przychodów firmy sprzed dwóch lat. W grudniu 2012 roku na witryny Yahoo przypadało ok. 12,2 proc. wszystkich zapytań do wyszukiwarek internetowych skierowanych przez amerykańskich internautów. Udział Microsoftu oszacowano na 16,3 proc. Warto wspomnieć, że w 2009 roku zarząd firmy Microsoft proponował władzom Yahoo fuzję. Ostatecznie do takiej transakcji nie doszło.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200