Układanka z chmur
- Józef Muszyński,
- 24.05.2011, godz. 08:45
Zarządzanie infrastrukturą
Administrowanie infrastrukturą jest głównym wyzwaniem w środowisku zwirtualizowanym. Budowanie środowiska wirtualizacji bez właściwego podejścia do zarządzania może zwiększyć złożoność środowiska i tworzyć dodatkowe koszty, które mogą zniwelować oszczędności wynikające z wprowadzenia wirtualizacji. Kluczem do administrowania tymi problemami jest automatyzacja. Chmura musi być wyposażona w narzędzia, które ułatwiają, upraszczają i umożliwiają zarządzanie środowiskiem fizycznym, zapewniającym zasoby serwerom wirtualnym.
Automatyzacja jest stosowana do najczęściej wykonywanych zadań w dynamicznym centrum danych: ładowania i rozładowania aplikacji. Ładowanie jest procesem instalowania i konfigurowania systemu operacyjnego i dodatkowego oprogramowania na serwerach, aby mogły być dostępne do użytecznej pracy. Rozładowanie dotyczy kroków niezbędnych do automatycznego "zwrotu" serwera do puli zasobów tak, aby był dostępny do innych zadań.
Zobacz również:
- Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
- Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
- Kwanty od OVHCloud dla edukacji
Aby właściwie administrować zasobami przetwarzania, ważne jest rozpoznanie, jakie bieżące i przyszłe zasoby są potrzebne do realizacji zleceń. Bez takiego rozpoznania nie można przewidzieć, jak wielu użytkowników ma być obsługiwanych, ani też zapewnić utrzymania stabilnego potoku aplikacji.
Chmura powinna mieć zdolność komunikowania stanu wyposażenia i dostępności zasobów i rezerwować je do przyszłego użycia.
Systematyczną obsługę żądań zapewnia np. portal samoobsługi. Może on gwarantować użytkownikom możliwość zlecania dodatkowych zasobów (lub przeglądania stanu już wdrożonych usług). Portal taki zapewnia również administratorom zatwierdzanie lub odrzucanie zleceń - z chwilą zaakceptowania, wyposażanie w zasoby, systemy operacyjne i odpowiednie aplikacje jest automatycznie realizowane przez system. Inną funkcją takiego portalu może być możliwość wykonywania rutynowych zadań, takich jak uruchamianie, zatrzymywanie lub restartowanie usług.