UKE: płacimy coraz mniej za telefon i internet

Z przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej badania konsumentów wynika, że coraz więcej Polaków korzysta z telefonii mobilnej oraz ze stałego dostępu do Internetu. Corocznie wzrasta też liczba użytkowników preferujących mobilny dostęp do sieci. Stała tendencja spadkowa obejmuje natomiast ceny za te usługi. Przez ostatnie 4 lata średnie miesięczne wydatki na telefon stacjonarny zmniejszyły się o 21 zł, za telefon komórkowy - o 11 zł, a za dostępu do Internetu o 6 zł.

"Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest niezwykle dynamiczny i ulega nieustannej ewolucji. Widać zarówno działania operatorów zmierzające do dostosowania swoich usług do konkretnego profilu odbiorców, jak i zmiany postaw i oczekiwań osób korzystających z usług telekomunikacyjnych" - komentuje Magdalena Gaj Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Z przeprowadzonych badań wynika, że telefonia komórkowa stała się w ostatnich latach najbardziej popularną usługą telekomunikacyjną w kraju. W 2012 roku posiadanie przynajmniej jednego telefonu komórkowego deklarowało 88% Polaków. Rozmowy przez telefon komórkowy wykonywało bardzo często ponad 90% respondentów. Z wysyłania wiadomości SMS korzystało ponad 80% Polaków.

Zobacz również:

  • W zeszłym roku polscy użytkownicy sieci mobilnych przenieśli rekordową liczbę numerów
  • W ciągu pół roku cyberprzestępcy zaatakowali nieco ponad 1/3 Polaków

Badanie pokazało też, że dostęp do Internetu to coraz bardziej powszechna usługa telekomunikacyjna. Mimo ciągle obecnej przewagi dostępu stacjonarnego, w ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem użytkowników cieszy się dostęp mobilny. Średni miesięczny koszt dostępu do sieci Internet był najniższy w 2012 r. i wynosił 54 zł.

Z kolei z roku na rok systematycznie spada odsetek Polaków posiadających telefon stacjonarny. Na przestrzeni czterech lat liczba użytkowników telefonii stacjonarnej spadła o 20 procent. W tym samym okresie średnie miesięczne wydatki na telefon stacjonarny spadły o 21 zł. Spadek cen nie przyczynił się jednak do wzrostu popularności telefonii stacjonarnej.

Badanie konsumentów pokazało też, że Polacy są zadowoleni z usług telekomunikacyjnych. Najlepiej oceniana jest telefonia komórkowa, a najgorzej - telefonia stacjonarna. Konsumenci dobrze oceniają funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego, wskazując przede wszystkim takie pozytywne zmiany jak rozwój nowych technologii, wzrost liczby dostawców i dostępności usług oraz obniżki cen.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200