U korzeni systemów otwartych

20 maja był w warszawskim Holiday Inn dniem ''Otwartego świata ICL''.

20 maja był w warszawskim Holiday Inn dniem ''Otwartego świata ICL''.

Decyzje strategiczne, podjęte w centrali korporacji na początku lat 80. sprawiły, że ICL rozpoczęła rozwijanie systemów otwartych. Była współzałożycielem grupy X/OPEN i UNIX International.

Dziś wymóg otwartości spełnia większość produktów ICL, od stacji roboczych typu desktop, po systemy deskside (do pracy w charakterze serwerów sieci lokalnych LAN), serwery departamentowe systemu UNIX v. 4 (mogące obsługiwać od 12 do 1000 aktywnych użytkowników) oraz systemy klasy mainframe, pracujące pod kontrolą systemu operacyjnego - Open VME. Ten ostatni posiada oznakowanie systemów otwartych XPG3. Ofertę platform systemowych (sprzęt i oprogramowanie operacyjne) uzupełnia oprogramowanie narzędziowe (bazy danych, obsługa przetwarzania tranzakcyjnego, CASE itd.) oraz oprogramowanie aplikacyjne, tworzone dla wybranych rynków zastosowań informatyki.

W czasie seminarium zaprezentowano też opracowaną przez ICL architekturę otwartego systemu informatycznego OPENframework. Architektura ta, ma za zadanie pomagać w wyborze sprzętu i oprogramowania, koniecznego do implementacji systemu informatycznego poprzez precyzyjne definiowanie standardów, procesów i zaleceń dotyczących wszystkich jego elementów. Spełnia więc rolę przewodnika w tworzeniu koncepcji optymalnego systemu informatycznego dla konkretnego użytkownika.

Z dużym zainteresowaniem spotkały się prezentacje całościowych systemów, do automatyzacji pracy biurowej (OFFICEPOWER) oraz w dziedzinie informowania kierownictwa (EPiC). Do głównych cech systemu OFFICEPOWER należy m.in. zdolność łączenia posiadanych wcześniej komputerów osobistych oraz zgodność ze wszystkimi pocztowymi standardami komunikacyjnymi. Natomiast EPiC ułatwia koncentrowanie się na głównych problemach danego szczebla zarządzania oraz prognozowanie rozwoju wydarzeń. Zapewnia też jednolitą bazę danych dla wszystkich użytkowników.