Tylko na rynek profesjonalistów

Już od pewnego czasu Digital bierze lekcje marketingu.

Już od pewnego czasu Digital bierze lekcje marketingu.

W 1994 roku porównywano nas do dobrego śpiewaka ze złym mikrofonem. Nie potrafiliśmy pokazywać klientom naszych umiejętności. W tej chwili postępowanie Digitala się zmienia. Zrozumieliśmy, że jakość bez marketingu nie wygra na rynku. Reorganizacja przeprowadzana od kilku lat ma na celu m.in. zwiększenie rozpoznawalności naszej marki na rynku.

Siatka kilku struktur

Dwa lata temu zmiany zaczęły się od pozbywania się wszystkich działów, które odbiegały od zasadniczego profilu naszej działalności. Na przykład dział baz danych został sprzedany firmie Oracle. Skupiliśmy się na tym, w czym jesteśmy absolutnie najlepsi.

Radykalnie też zmniejszono zatrudnienie. Przy czym zwolnienia stosowano stosunkowo rzadko. Część pracowników odchodziła do innych firm razem ze sprzedawanym działem. Wielu Digital pomógł założyć własne firmy współpracujące z koncernem. Dobrze udało się to zwłaszcza w Niemczech.

Przed reorganizacją w Digitalu obowiązywała struktura geograficzna. Obecnie jest kilka nakładających się: hierarchiczna wedle kryterium geograficznego, następnie struktura zbudowana wokół poszczególnych produktów (także ich serwisu i usług), jest też struktura logistyczno-finansowa oraz struktura krystalizująca się wokół rodzaju klientów. Taka wielowarstwowa struktura bywa utrudnieniem w pewnych skomplikowanych przypadkach, ale z punktu widzenia całości koncernu racjonalizuje jego funkcjonowanie. Każdy dział zatrudnia optymalną liczbę pracowników, każdy ma pełną kontrolę nad swoimi kosztami. Digital Polska koordynuje sprzedaż wszystkich produktów, z wyjątkiem komputerów klasy PC. Specyficzną cechą tej gałęzi działalności jest konieczność utrzymywania kosztów na bardzo niskim poziomie.

Sprzedaż Digital PC, jest podporządkowana szefowi regionu z siedzibą w Monachium. Marża przy sprzedaży PC jest na tyle mała, że nieopłacalne byłoby budowanie pełnej struktury w każdym kraju.

Cena i jakość

Ze względu na to, że Digital dopiero niedawno wszedł na rynek PC, rozpoznawalność naszej marki pozostawia nieco do życzenia. Pracujemy nad tym. Naszą strategią jest wysoka jakość, wysoka innowacyjność, cena konkurencyjna wobec innych produktów markowych. W niektórych wypadkach atakujemy bardzo niską ceną. Do niedawna desktopy Digital Pentium PC były jednymi z najtańszych produktów na rynku. Zaraz po Nowym Roku zrobimy w tym segmencie przegląd cen i znowu będą obniżki.

Naszym zdaniem, notebooki Digitala są najbardziej zaawansowane technologicznie i reprezentują najwyższą jakość i ergonomię, nie ma więc powodu, aby były tanie. Będą drogie. W segmencie serwerów staramy się konkurować zarówno jakością, jak i ceną. Oferta serwerów charakteryzuje się bogactwem modeli o zróżnicowanych parametrach technicznych i cenach.

Dystrybucja

Digital nie prowadzi sprzedaży bezpośredniej komputerów PC.

W Polsce jest trzech dystrybutorów Digitala w pełnym zakresie oraz jeden dystrybuujący notebooki, a także 6 firm resellerskich. Nasi partnerzy współpracują z nami dlatego, że widzą w naszych produktach coś, co daje im konkurencyjną przewagę w dużych projektach oraz dlatego, że nasza marka pozwala im się wyróżnić na rynku. Z kolei Digital dobierał sobie dystrybutorów kierując się następującymi kryteriami: stabilność firmy i potencjał biznesowy do handlowania naszymi produktami, następnie zatrudnianie wykwalifikowanego personelu handlowego. Braliśmy pod uwagę również to, czy dystrybutor sprzedaje produkty podobnej klasy. Bywa to plusem, ale nie w każdych okolicznościach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200