Twarde kontra miękkie

Pomimo naszych wyobrażeń, że to technicy sami wybierają sobie szkolenie, sytuacja ma się w wielu przypadkach zupełnie inaczej. Zazwyczaj ktoś z podstawową wiedzą o temacie decyduje o dostawcy szkolenia. Zazwyczaj jest to osoba zatrudniona w dziale HR, lub bardziej po polsku - w dziale personalnym. To ona tworzy listy rekomendowanych dostawców i zleca szkolenie. Trudno podejrzewać ją, że będzie w stanie wybrać najlepsze szkolenie z danego tematu z sieci. Wybierze zazwyczaj pierwszą pozycję z listy wyszukiwań Google. Nie zawsze jednak najlepiej wypozycjonowani są również najbardziej kompetentni.

Koszmarem jest w ogóle samo wyszukiwanie szkoleń twardych w Internecie. Konia z rzędem temu, kto jest w stanie w 10 minut znaleźć szkolenie, sprawdzić jego terminy, ceny i miejsca. Zazwyczaj potrzeba 24 godzin, zanim ktoś z biura firmy szkoleniowej odpowie na e-mail z zapytaniem. Firmy zajmujące się szkoleniami miękkimi używają dziesiątek narzędzi do promocji i aktywnej sprzedaży swoich usług czy produktów. Firmy techniczne mają stronę internetową i czasami osobę, która zajmuje się również parzeniem kawy, księgowością i odbieraniem telefonów. Prosty katalog szkoleń posiadają jedynie najwięksi gracze na rynku szkoleń technicznych.

Sprzedaż

W firmach oferujących szkolenia techniczne trudno natknąć się na elastyczność działań. Potrzeba dużo samozaparcia, aby przebić się przez mechanizmy biurokratyczne i KUPIĆ szkolenie. A nic tu przecież nie chcemy za darmo! Chcemy zapłacić za usługę szkoleniową.

Oczywiście, firmy typu IBM czy HP zorganizują każde szkolenie. Ale pod warunkiem, że uzbiera się grupa dziesięciu osób mówiących po angielsku, które będą mogły w z góry ustalonym czasie pojechać razem w jedno miejsce (zazwyczaj Wyspy Brytyjskie). Trudno znaleźć ofertę indywidualną, a jeżeli już, to i tak za udział dwóch osób w szkoleniu należy zapłacić jak za komplet. "Firmy miękkie" są tutaj dużo bardziej elastyczne. Proponują rozwiązania, zamiast piętrzyć kłopoty. Termin dopasowany do potrzeb klienta? Standard. Mobilny trener, który pojedzie tam, gdzie grupa szkoleniowa? Standard. Za mało osób chętnych na konkretne szkolenie? Skrócimy czas szkolenia lub dorzucimy ten trening jako gratis do innego pakietu szkoleń. Standard.

Przygotowanie do szkoleń

Ważnym elementem samego szkolenia jest praca, jaką trener lub organizator musi wykonać przed rozpoczęciem właściwych zajęć. Nie uda się przygotować dobrego materiału czy też dobrych slajdów bez znajomości potrzeb uczestników. Trenerzy miękkich specjalności mają narzucone harmonogramy działania. Wysyłają ankiety z prośbą o wskazanie elementów, na które powinien być położony większy nacisk i te, które mogą zostać pominięte. W przypadku specyficznych oczekiwań daje się możliwość bezpośredniego kontaktu z trenerem. Zbierane dane poddawane są realnej analizie. W niektórych sytuacjach cały program szkolenia może zostać zmieniony, a wszystkie materiały napisane od początku.