Trudny rok komponentów

Actebis i Ingram Micro w Polsce, upadek TCH Components - to najważniejsze wydarzenia na rynku dystrybucyjnym w 2000 r.

Actebis i Ingram Micro w Polsce, upadek TCH Components - to najważniejsze wydarzenia na rynku dystrybucyjnym w 2000 r.

Lata 1998-99 były okresem konsolidacji polskiego rynku dystrybucyjnego. W tym czasie Techmex przejął American Computers & Games i System 3000, a ABC Data - MSP/TH'system i Karma Polska. Ubiegły rok można uznać za okres straconych szans. Nie doszło do dwóch zapowiadanych fuzji. W styczniu br. odstąpiono od połączenia California Computers i STGroup. Natomiast pod koniec 2000 r. JTT Computer SA poinformowała o zerwaniu rozmów z TCH Components SA. Firma prowadzi wstępne rozmowy z kolejnym kandydatem, z którym chciałaby się połączyć.

Dystrybucja po kosztach

Kilka tygodni później TCH Components złożyła do sądu wniosek o upadłość. Z polskiego rynku znika jeden z największych dystrybutorów w Polsce. W 1999 r. firma ta - pod względem wielkości obrotów - zajmowała 8. pozycję (267 mln zł). "To był bardzo trudny rok dla wielu firm dystrybucyjnych. Zwłaszcza okres letni, kiedy sprzedawało się po kosztach własnych. Wystarczyło zatrudnić wcześniej kilku pracowników więcej lub wziąć w leasing kilka samochodów i firma wpadała w kłopoty finansowe" - komentuje przedstawiciel jednego z dystrybutorów, pragnący zachować anonimowość. "Trzeba jednak powiedzieć, że upadek TCH Components to raczej błąd w sztuce, a nie początek końca epoki dystrybutorów" - dodaje.

Największe kłopoty w 2000 r. przeżywali dystrybutorzy komponentów. Coraz większa konkurencja na tym rynku i coraz mniejsze marże spowodowały, że firmy tego typu osiągnęły najwyżej kilkunastoprocentowy wzrost obrotów lub - jak w przypadku Inter-ES - pozostał on na poziomie z poprzedniego roku. "W tym roku prawdopodobnie również zmniejszy się liczba firm zajmujących się dystrybucją komponentów. W celu polepszenia sytuacji finansowej firmy będą także coraz częściej sięgać po produkty specjalizowane, wymagające jednak znacznie większej wiedzy i zaproponow ania usług dodanych. Tego typu produkty dają jednak większe marże" - uważają przedstawiciele Inter-ES. Plany zmiany profilu działalności ma m.in. Cadena Systems.

Na coraz większy udział w obrotach usług zdecydowała się Veracomp. Pod koniec 2000 r. firma stworzyła dział zajmujący się redystrybucją usług. Będą one dotyczyć m.in. wdrożeń rozwiązań z zakresu pamięci masowych i produktów sieciowych. Usługi te znajdą się w ofercie firmy w I kwartale 2001 r. Partnerzy Veracomp będą mogli - wynajmując pracowników Veracomp - oferować zaawansowane usługi klientom końcowym. W 2000 r. Veracomp odnotowała największy spośród dystrybutorów - ponad 50-proc. - wzrost przychodów. "Zebraliśmy owoce naszych prac z lat 1998-99, kiedy to zdecydowaliśmy się postawić na dystrybucję rozwiązań internetowych, firewalli i systemów do budowy wirtualnych sieci prywatnych VPN" - mówi Adam Rudowski, dyrektor wykonawczy Veracomp SA.

Do połączenia nie dojdzie

W marcu 2000 r. o planach połączenia informowały STGroup i California Computers. W lipcu ub.r. firmy podpisały umowę dotyczącą połączenia. Przez kilka miesięcy Tad Krusiewicz, prezes zarządu California Computers, pełnił nawet funkcję prezesa zarządu STGroup. Tymczasem pod koniec stycznia br. przedstawiciele firm poinformowali o zerwaniu rozmów. "Strony doszły do wniosku, że uzyskanie spodziewanych wcześniej efektów połączenia będzie trudne do osiągnięcia" - twierdzą przedstawiciele STGroup.

STGroup rozważa wprowadzenie na giełdę lub poszukiwanie inwestora strategicznego dla Soft-tronik Ostrawa. Jeśli oba te warianty nie dojdą do skutku, wrocławski dystrybutor zamierza całkowicie wycofać się z czeskiego rynku.

Dwóch nowych konkurentów

Na początku 2000 r. do Polski weszły dwie międzynarodowe firmy dystrybucyjne: Actebis i Ingram Micro. Pierwsza z tych firm w marcu 2000 r. przejęła 100% udziałów w ABC Data. Dzięki wejściu niemieckiego inwestora ABC Data odzyskała kilka umów dystrybucyjnych, m.in. na produkty Seagate.

Ingram otworzył swój oddział w kwietniu ub.r. Pierwsze miesiące działalności firma poświęciła jednak przede wszystkim na przejęcie tzw. dystrybucji transgranicznej. Ingram Micro sprowadza do Polski te produkty, które do tej pory klienci kupowali w europejskiej centrali firmy. Wielkość obrotów Ingramu w 2000 r. szacuje się na 40-60 mln zł.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200