Tradycyjna poczta w e-wymiarze

Poczta Polska próbuje odpowiedzieć na potrzeby cyfrowego świata. Obok tradycyjnych usług wprowadza elektroniczne znaczki, przesyłki hybrydowe i neoKartkę.

METRYCZKA

Firma: Poczta Polska Usługi Cyfrowe

Branża: usługi elektroniczne, nowe technologie

Produkty: neoKartka, eZnaczek, List Hybrydowy, eList, Odwrócona Hybryda

Zatrudnienie: 49 osób

Zatrudnienie IT: 25 osób

Kluczowe systemy IT

Nazwa systemu: Platforma eUsług

Do czego służy: do bezpiecznej i poufnej komunikacji elektronicznej i hybrydowej. Dedykowana klientom indywidualnym, firmom oraz instytucjom publicznym

Tradycyjna poczta powoli ustępuje miejsca nowoczesnym kanałom komunikacji, widać to zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Poczty na całym świecie włączają do portfela np. usługi bankowe, ubezpieczeniowe czy telekomunikacyjne oraz rozwijają intensywnie usługi elektroniczne. Poczta Polska również realizuje podobny model, a e-usługi są jednym z kluczowych obszarów rozwoju w strategii polskiego operatora pocztowego.

Nowa spółka, nowa platforma

Poczta Polska powołała w czerwcu 2012 r. spółkę Poczta Polska Usługi Cyfrowe (PPUC). Jej zadaniem jest zbudowanie platformy do bezpiecznej i poufnej komunikacji elektronicznej i hybrydowej. Platforma eUsług będzie wykorzystywała nowoczesne kanały komunikacji. Spółka pracuje nad rozwojem e-usług skierowanych do klientów indywidualnych, biznesowych i administracji publicznej. PPUC przygotuje od podstaw nowy system IT. "Wykonaliśmy przegląd praktycznie całego rynku europejskiego. Z analizy wynika, że istnieją wdrożone produkcyjnie rozwiązania IT, które w części odpowiadają naszym oczekiwaniom w kwestii funkcjonalności. Jednocześnie mając na uwadze krótki czas wdrożenia, postanowiliśmy skorzystać z oprogramowania pakietowego" - mówi Grzegorz Świdwiński, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe.

Platforma eUsług ma zapewniać bezpieczną i poufną komunikację elektroniczną dostępną dla klientów w różnych kanałach dystrybucji. Jak tłumaczą przedstawiciele firmy, z uwagi na etapowe podejście do realizacji eUsług rozwiązanie bazuje na komponentowej architekturze opartej na SOA (Service Oriented Architecture), w której wykorzystywane są powszechnie używane i sprawdzone technologie oraz otwarte standardy związane z integracją. Ma to umożliwić elastyczną rozbudowę i zapewnić skalowalność w miarę rozwoju eUsług.

"Po analizie wymagań biznesowych, ocenie modeli dostarczania infrastruktury IT, a także możliwości technicznych oferowanych przez dostawców zdecydowaliśmy się na wykorzystanie modelu Infrastructure as a Service (IaaS) z własnymi wydzielonymi elementami, specyficznymi dla naszych produktów. Dostarczenie infrastruktury w formie chmury publiczno-prywatnej spełnia wszystkie wymagania spółki, tj. szybkie uruchomienie, niski koszt wejścia, satysfakcjonujący koszt utrzymania" - tłumaczy Grzegorz Świdwiński.

IaaS umożliwia firmie dostosowanie mocy obliczeniowej i pojemności środowiska do jej aktualnych potrzeb, zapewnia wysoką dostępność. Możliwość dodania własnych elementów infrastruktury pozwoli jej na elastyczną rozbudowę środowiska pod specjalne wymagania biznesowe. Dodatkowym atutem podejścia jest elastyczność związana z możliwością migracji danych na dedykowane środowisko w każdym momencie. Ważna jest także możliwość szybkiego i łatwego wyjścia z usługi.

neoKartka i eListy

W sierpniu 2012 r. Poczta Polska wprowadziła na rynek przesyłkę hybrydową, usługę skierowaną do klientów masowych. To połączenie elektronicznej procedury wysyłania listu i jego fizycznego dostarczenia. Klient nadaje korespondencję w formie elektronicznej, a Poczta drukuje, wkłada w kopertę i dostarcza list do adresata w gwarantowanym terminie.

Pierwszą usługą wdrożoną przez Pocztę Polską Usługi Cyfrowe jest neoKartka - nadawca wysyła kartkę okolicznościową przez internet, a odbiorca otrzymuje ją w formie papierowej kartki pocztowej. "neoKartka to nasza pilotażowa eUsługa, która została wdrożona w styczniu br. Projekt cieszy się wśród klientów dużym zainteresowaniem, a dla nas jest to sygnał, że zmierzamy we właściwym kierunku" - mówi Grzegorz Świdwiński. Projekt neoKartka pozwolił sprawdzić procesy wewnętrzne związane z modelem wdrożeniowym i był okazją do skonfrontowania szacunków firmy z oczekiwaniami rynku.

Trwają prace nad rozwojem neoKartki, wprowadzane będą nowe funkcjonalności, m.in. dostęp przez telefon komórkowy. Usługa skierowana była do klientów indywidualnych, PPUC chce poszerzyć ofertę, by była atrakcyjna dla biznesu.

Głównym produktem spółki będzie eList, odpowiednik tradycyjnego listu; ma charakteryzować się wysokim poziomem bezpieczeństwa i poufności korespondencji. "eList zapewni nam w świecie elektronicznym to, co list polecony w świecie papierowym, czyli gwarancję nadania i odbioru, pełne bezpieczeństwo komunikacji oraz rzeczywistą autentykację nadawcy i odbiorcy" - twierdzi Grzegorz Świdwiński.

Wydrukuj sobie znaczek w domu

Inne planowane usługi to eZnaczek i List Hybrydowy. eZnaczek ma być odpowiednikiem tradycyjnego znaczka pocztowego i będzie stanowić dowód uiszczenia opłaty za nadanie przesyłki. Drukowany będzie w formie kodu data matrix przez klienta na drukarce bezpośrednio na przesyłce, na etykiecie samoprzylepnej lub na kartce papieru. "eZnaczek zaspokaja podstawowe oczekiwania współczesnego klienta - szybka realizacja zakupu bez konieczności wychodzenia z domu. eZnaczkiem będzie można opłacić list zwykły oraz polecony, a docelowo także paczkę. Na polskim rynku nie ma podobnego rozwiązania" - mówi Grzegorz Świdwiński. Kolejnym produktem ma być Odwrócona Hybryda, czyli prawdziwa skrzynka pocztowa, ale dostępna elektronicznie. Oznacza to, że przesyłkę pocztową, list czy kopertę klient będzie mógł odczytać zdalnie, logując się do skrzynki na platformie eUsług. Klienci Poczty Polskiej mają otrzymać dostęp do swojej poczty w sposób zdalny, z dowolnego miejsca na świecie. Firma kieruje usługę głównie do ludzi aktywnych, często podróżujących, i firm, które nie chcą borykać się z przychodzącą korespondencją.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200