Tradycja i nowoczesność
- Andrzej Maciejewski,
- 27.11.2012
Wykorzystanie chmurowego modelu działalności call center przełożyło się na zwiększenie sprzedaży bezpośredniej Zepter International Poland.
METRYCZKA
Firma: Zepter International Poland
Branża: produkcja i sprzedaż
Produkty: zdrowie, uroda, AGD
Zatrudnienie: 104
Zatrudnienie w dziale IT: 4 osoby
Obrót: 24 mln euro (rocznie)
KLUCZOWE SYSTEMY
Nazwa systemu: cloud.CallCenter
Do czego służy: wsparcie pracy przedstawicieli, akcje sprzedażowo-telemarketingowe
Dostawca: Focus Telecom Polska
Nazwa systemu: Microsoft Navision (ERP, CRM)
Do czego służy: wsparcie procesów biznesowych firmy
Integrator: Zepter IT
Model oparty na indywidualnym kontakcie przedstawiciela handlowego z klientem lub grupą klientów ma swoje korzenie jeszcze w latach 50. ub. wieku. Powodzenie w biznesie zależy od umiejętności sprzedawców i skuteczności szeptanego marketingu, który owocuje kolejnymi sesjami sprzedażowymi. Szybkość rozchodzenia się informacji wśród klientów poprawia poczta elektroniczna i telefonia komórkowa.
Cel: zwiększyć sprzedaż
Zepter International Poland postanowił zrobić krok dalej i zautomatyzować proces kontaktu z klientami za pośrednictwem call center, ułatwiając pracę przedstawicielom firmy. "Telemarketing miał konkretne zadanie: zwiększyć sprzedaż firmy. Pierwsze działania podjęliśmy w maju 2009 r." - mówi Grzegorz Mądry, członek zarządu ZIP, odpowiedzialny za finanse i informatykę w firmie. "Sięgnięcie po rozwiązania teleinformatyczne miało czysto biznesowe uzasadnienie" - dodaje.
Wcześniej frekwencja podczas prezentacji sprzedażowej zależała wyłącznie od przedsiębiorczości przedstawicieli, samodzielnego zbierania kontaktów i wykonywania telefonów we własnym zakresie. "Postanowiliśmy odciążyć ich, ułatwić i lepiej zorganizować ich pracę, wnosząc jednocześnie wartość dodaną" - mówi Grzegorz Mądry.
Na początku pracownicy nowo powołanego działu call center wykorzystywali wdrożony wcześniej CRM, aplikację Excel i linię telefoniczną. "Nie było to działanie efektywnie, a zależało nam na realizacji założonych celów sprzedażowych" - wspomina Grzegorz Mądry. Arkusz kalkulacyjny wymagał czasochłonnej pracy ręcznej. Trudno też było nadzorować i zarządzać pracą call center.
Środek: chmura
Zdecydowano o wyborze profesjonalnego systemu cloud.CallCenter firmy Focus Telecom Polska, dostępnego z chmury. Praca na platformie wymaga komputera i łącza internetowego. Call center w chmurze ruszyło na początku 2010 r. Z jego pomocą firma koordynuje pracę sieci bezpośredniej sprzedaży, którą tworzy 3 tys. przedstawicieli, spotykających się na prezentacjach z potencjalnymi klientami w ich domach bądź w biurach regionalnych Zepter.
Pracownicy call center podczas rozmów z klientami umawiają ich na prezentacje z przedstawicielami. Prowadzone są regularne kampanie sprzedażowe produktów i zbierane opinie klientów na temat oferty handlowej oraz procesu obsługi. Call center jest ważnym narzędziem prowadzonej przez Zepter otwartej rekrutacji. "W dzisiejszych czasach przez telefon można również ludziom oferować pracę" - podkreśla Grzegorz Mądry.
Działania przedstawicieli handlowych Zeptera wspiera także RepNet - portal webowy z informacjami o obrotach, stopniu realizacji kontraktów, prowizjach. Aplikacja cloud.CRM, wspomagająca komunikację z systemami wirtualnego call center, pomaga przedstawicielom potwierdzać terminy i obecność uczestników w sprzedażowych prezentacjach.
Strzał w dziesiątkę
Grzegorz Mądry, członek zarządu Zepter International Poland, odpowiedzialny za finanse i informatykę
"Telemarketing miał konkretne zadanie: zwiększyć sprzedaż firmy. Sięgnięcie po rozwiązania teleinformatyczne miało czysto biznesowe uzasadnienie".
Wybór chmurowej wersji był podyktowany rachunkiem ekonomicznym i wygodą użytkowania. Brak własnych nakładów inwestycyjnych na sprzęt i oprogramowanie, opłaty według zużycia, elastyczność korzystania z systemu w zależności od potrzeb firmy. "Dostawca bierze na siebie zapewnienie bezpieczeństwa danych, tworzenie kopii zapasowych, nie musimy sami się o to martwić" - dodaje Grzegorz Mądry.
Chmurowa platforma cloud.CallCenter ma w pakiecie system nagrywania rozmów, umożliwia przechowywanie dowodu zawarcia umowy na odległość, rejestruje rozmowy przychodzące na numer infolinii. "To dla nas istotne narzędzie, jednak nie musimy zaprzątać sobie głowy jego konfiguracją i utrzymaniem" - podkreśla Grzegorz Mądry.
Efekty wykorzystania cloud.CallCenter są tak dobre, że inne spółki holdingu Zepter już wdrożyły lub rozważają zastosowanie podobnego rozwiązania. Zepter w Polsce był pionierem na tle całej firmy. Uruchomienie systemu to dzieło czteroosobowego zespołu IT Zepter International Poland przy współpracy z dostawcą rozwiązania.
Call center z chmury to jednak nie wszystkie wykorzystywane w Zepter International Poland rozwiązania informatyczne. Wcześniej spółka wdrożyła system ERP i CRM z pakietu Microsoft Navision. Za wdrożenie odpowiadała z dedykowana spółka z grupy - Zepter IT. Została założona w 2003 r. w celu koordynowania wszystkich wewnątrzholdingowych procesów IT. Spółka wspiera działania całej Grupy poprzez realizację wdrożeń i utrzymanie systemów ERP, działania e-commerce i utrzymywanie rozwiązań webowych. Korzystanie z tych samych aplikacji biznesowych pozwala osiągać korzyści w skali całego holdingu.
ERP w ZIP objął wszystkie działy i procesy biznesowe, zastępując niezintegrowane wcześniej moduły. Następnie pojawił się system CRM. Oddanie tych systemów do użytkowania w latach 2008-2009 w znaczący sposób zwiększyło efektywność pracowników, przyśpieszyło i zautomatyzowało obieg informacji w spółce. "To był istotny krok w informatycznej historii spółki" - mówi Grzegorz Mądry.
Plany na przyszłości obejmują wirtualizację desktopów i przeniesienie serwerów w chmurę.