Tradycja i nowoczesność

Impexmetal i Prokom uruchomią internetową giełdę metali. Rozpoczęła już działalność rolnicza giełda towarowa, prowadzona przez firmę NetBrokers.

Impexmetal i Prokom uruchomią internetową giełdę metali. Rozpoczęła już działalność rolnicza giełda towarowa, prowadzona przez firmę NetBrokers.

Coraz więcej przedstawicieli tradycyjnych branż (tzw. brick-and-mortar) - w tym przemysłu elektromaszynowego i metalowego oraz rolnictwa - rozpoczyna działalność w Internecie. Powstają w Polsce kolejne rynki wirtualne. Jednym z pierwszych jest rolnicza giełda towarowa, która rozpoczęła działalność 1 czerwca br. Drugim, który powstanie w I kwartale 2001 r., będzie internetowa giełda metali i produktów hutniczych. Natomiast Newtron AG zaprasza polskie firmy na niemiecką giełdę CompoNET.

Hutnik wirtualny

Internetową platformę obrotu metalami i wyrobami metalowymi stworzy nowo powstała spółka ce-market.com SA, w której 51% akcji objął Impexmetal SA, 44% Prokom Internet SA, a pozostałe 5% Prokom Software SA. Kapitał akcyjny spółki wynosi 8 mln zł. Zgodnie z oszacowaniami ce-market.com, w ciągu 3 pierwszych miesięcy działalności internetowa giełda metalowa może przyciągnąć kilku dużych dostawców metali, przede wszystkim spółki Grupy Kapitałowej Impexmetal (Hutę Aluminium Konin SA, Hutę Zawiercie SA i Hutmen SA) oraz 100-150 dużych odbiorców. Być może w transakcjach weźmie również udział KGHM Polska Miedź SA.

"Impexmetal ma wieloletnie doświadczenie w handlu metalami i jednocześnie rozległą sieć powiązań z dostawcami i odbiorcami, dlatego sądzę, że pierwsze transakcje na ce-market.com zostaną zawarte już pierwszego dnia po otwarciu tego elektronicznego rynku" - mówi Jacek Krawiec, prezes Impexmetal SA. Roczne obroty w handlu metalami w Polsce szacowane są na 30 mld zł. Zdaniem Impexmetalu, już za kilka lat 40% transakcji w tym segmencie rynku będzie zawieranych za pośrednictwem Internetu.

"Ce-market.com ma być nie tylko platformą umożliwiającą dokonywanie transakcji, ale przede wszystkim elektroniczną formą realnego rynku, pozwalającą na wymianę informacji między podmiotami uczestniczącymi w transakcjach i komu- nikowanie się całej społeczności branży metalowej" - stwierdza Jacek Duch, prezes Prokom Internet.

Handel i informacja

Metalowa platforma B2B będzie wzbogacona o serwis informacyjny dotyczący wydarzeń na krajowym i światowym rynku metalowym, komentarze, analizy i statystyki. Umożliwi również interaktywną komunikację między poszczególnymi uczestnikami rynku za pomocą poczty elektronicznej czy grup dyskusyjnych. Formalną wymianę dokumentów handlowych między spółkami zawierającymi transakcje umożliwi wykorzystanie plików w standardzie EDIFACT. W ten sposób będą składane i potwierdzane zamówienia, jak również wysyłana informacja o dokonaniu płatności. Organizatorzy elektronicznego rynku zapewniają, że poziom zabezpieczeń stosowanych w transmisji danych będzie zbliżony do standardów bankowych.

Sprzedający i kupujący będą mieli do wyboru różne metody zawierania transakcji. Kupujący mogą skorzystać z katalogów dostawców, połączonych z cennikiem, i na tej podstawie zgłosić chęć kupna. Obie strony mogą uczestniczyć w giełdzie, określając warunki, na jakich chcą dokonać transakcji. Zarówno dostawcy, jak i odbiorcy mogą również ogłosić aukcję i tą drogą wybrać najkorzystniejszą ofertę. Zlecenia z internetowego rynku będą automatycznie wprowadzane do systemu sterowania produkcją dostawców.

Oferta spersonalizowana

Dzięki udziałowi w projekcie spółki The Polished Group - przejętej przez Grupę Prokom pod koniec 1999 r. - uczest- nicy portalu ce-market.com będą mogli korzystać z jego spersonalizowanej wersji. Po podaniu nazwy i hasła uczestnicy otrzymają tylko interesujące ich, wcześniej zdefiniowane, informacje. Jak zapewnia Jacek Duch, jednym z głównych celów ce-market.com jest stworzenie serwisu przyjaznego dla użytkownika. Dlatego internetowa giełda jest dostępna w wersji testowej, na podstawie której - do końca 2000 r. - będzie dyskutowany z potencjalnymi uczestnikami jej ostateczny kształt.

Ce-market.com ma czerpać dochody z prowizji od zawieranych transakcji i reklam, jednak dostęp do internetowego rynku będzie dla jego uczestników bezpłatny. Stworzenie internetowej platformy obrotu metalami ma kosztować ok. 10 mln USD. Przedstawiciele ce-market.com spodziewają się przychodów już w I kwartale 2001 r., a zwrotu inwestycji po 2 latach działalności.

W przyszłości planowane jest rozszerzenie serwisu o usługi oparte na protokole WAP i wykorzystujące technologię telefonii komórkowej III generacji (UMTS). Zarówno Prokom Internet, jak i Impexmetal zapowiedziały rozszerzenie giełdy na kolejne rynki wertykalne, a także inne kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że giełdę towarową - prawdopodobnie również metalową - zamierza stworzyć ComputerLand SA.

Agrointernet

Na początku czerwca br., pod adresem www.netbrokers.com.pl, rozpoczęła działalność tabela ofert kupna i sprzedaży towarów rolnych i spożywczych. Agrogiełda została stworzona przez spółkę NetBrokers, w ok. 70% zależną od biura maklerskiego rynku towarowego KrakBrokers, w 30% od ComArch SA. "Mamy nadzieję, że na przełomie roku serwis NetBrokers stanie się prawdziwą giełdą, na której będzie można zawierać transakcje za po- średnictwem wirtualnej izby rozlicze- niowej" - przekonuje Paula Syguła, prezes zarządu NetBrokers SA.

Początkowo w serwisie będą dostępne jedynie tabele ofert, podzielone na poszczególne segmenty rynku towarów rolnych: rynek mięsa i drobiu, zboża, warzyw i owoców, artykułów sypkich, mleczarskich i tłuszczy. Przy każdej ofercie sprzedaży lub kupna znajdzie się standardowa nazwa produktu, proponowana cena, ilość, parametry jakości, warunki dostawy i płatności, lokalizacja towaru, ewentualnie dane, takie jak data przydatności do spożycia czy kontakt z firmą wystawiającą ofertę oraz osobą odpowiedzialną za negocjacje i zawarcie transakcji. Dostępne będą również mechanizmy umożliwiające odnalezienie konkretnej oferty. Dodatkową zachętą dla podmiotów wystawiających oferty jest możliwość otrzymania z serwisu informacji zwrotnej o zainteresowaniach potencjalnych klientów.

Serwis będzie dostępny jedynie dla podmiotów, które opłacą abonament. Właśnie z abonamentu (500 zł miesięcznie), a częściowo także reklam, organizatorzy serwisu zamierzają czerpać dochody. W przyszłości serwis będzie prawdopodobnie pobierał także prowizję od transakcji zawieranych za jego pośrednictwem.

"Chcemy, aby nasza tabela ofert agrorynku powoli przekształcała się w portal wertykalny, zamieszczający wiadomości na temat wydarzeń na rynku rolnym, komentarze maklerów działających na rynku towarowym, analizy, zestawienia stawek celnych, przeglądy prasy związanej z agrobiznesem" - mówi Paula Syguła. Przez pierwsze 7 miesięcy swojej działalności NetBrokers planuje pozyskanie 500 abonentów. Inwestycja jest obliczona na ok. 7 mln zł.

Zaproszenie z Niemiec

Niedawno powstała również niemiecka platforma B2B Newtron CompoNET, na którą zaproszono polskie firmy, szczególnie z sektora motoryzacyjnego, techniki pomiarowej, budowy maszyn, a także elektroniki i elektrotechniki. Newtron CompoNET składa się z trzech systemów: serwisu grupującego sprzedających, kupujących oraz portali wertykalnych. Na serwisie dostawców oferty sprzedaży są klasyfikowane na ponad 54 tys. grup produktów. Mogą być one sprzedawane po cenach katalogowych lub wystawiane na aukcji. Rynek elektroniczny dla kupujących umożliwia im ogłoszenie przetargu, aukcji lub złożenie propozycji zakupu po określonej cenie. Portale wertykalne grupują dostawców i nabywców z określonych sektorów rynku: motory- zacyjnego, mechanicznego, techniki pomiarowej, elektryki i elektroniki, telekomu- nikacji i multimediów, a także tworzyw sztucznych. Korzystanie ze wszystkich portali jest bezpłatne, koszty ponoszą jedynie firmy aktywne. Przykładowo, ogłoszenie przetargu kosztuje 25 euro, a wzięcie w nim udziału - 2 euro.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200