Toshiba ma nowego dystrybutora

Toshiba podpisała z ABC Data umowę o dystrybucji komputerów przenośnych na obszarze Polski. Kontrakt dotyczy dystrybucji notebooków, palmtopów i komputerów Tablet PC. Nie przewiduje wyłączności w żadnej z wymienionych kategorii sprzętu.

Toshiba podpisała z ABC Data umowę o dystrybucji komputerów przenośnych na obszarze Polski. Kontrakt dotyczy dystrybucji notebooków, palmtopów i komputerów Tablet PC. Nie przewiduje wyłączności w żadnej z wymienionych kategorii sprzętu.

Tak więc dotychczasowy monopol Techmexu, który był dotąd jedynym dystrybutorem notebooków tego japońskiego producenta, został przełamany. Dystrybutor ten przyczynił się do sukcesu japońskiej firmy, która przebojem zdobyła polski rynek, osiągając przed laty pozycję niekwestionowanego lidera w sprzedaży notebooków.

Na decyzję przedstawicieli Toshiby o podpisaniu kolejnej umowy dystrybucyjnej zapewne miała wpływ spadająca sprzedaż jej komputerów w Polsce i to pomimo szybkiego wzrostu polskiego rynku notebooków. W 2001 r. firma sprzedała prawie 40 tys. komputerów, podczas gdy w 2003 r. jedynie nieco ponad 25 tys. sztuk. Wydaje się, że Techmex skoncentrował się na sprzedaży notebooków firmy Karen Notebook (12,5 tys. sztuk w 2003 r.), którą przejął przed kilku laty.

Sprzedaż Toshiby w Polsce (w tys. sztuk)

Sprzedaż Toshiby w Polsce (w tys. sztuk)

Pod koniec lat 90. Toshiba szybko zdobywała udziały w rynku notebooków, oferując tani markowy sprzęt. Przedstawiciele niektórych firm konkurencyjnych mówili wręcz, że ten japoński producent stosuje dumping cenowy, aby zdobyć jak największy udział rynkowy.

W ostatnich latach ceny uległy jednak wyrównaniu, a systematycznie rosnący popyt na komputery przenośne spowodował zaostrzenie konkurencji, przede wszystkim ze strony HP (ok. 30 tys. sztuk), ale także mniej znanych firm zachodnich i polskich producentów (m.in. Action, Aristo, Asus, Maxdata i Optimus).

Choć Toshiba systematycznie wprowadza na polski rynek nowe modele notebooków, to wydaje się, że dotąd nie reagowała zbyt zdecydowanie na zmiany rynkowe.

Być może teraz ma temu zaradzić zwiększenie liczby dystrybutorów.


TOP 200