Test technologii i... Klientów

Koncern Metro we współpracy z czołowymi dostawcami rozwiązań IT uruchomił w Niemczech prawdziwy sklep przyszłości.

Koncern Metro we współpracy z czołowymi dostawcami rozwiązań IT uruchomił w Niemczech prawdziwy sklep przyszłości.

Na sklep w niewielkim niemieckim mieście Rheinberg zwrócona jest uwaga wielkich międzynarodowych koncernów zajmujących się sprzedażą detaliczną. Jeden z nich, Metro AG, otworzył w tym roku pod Duisburgiem w Nadrenii-Westfalii naszpikowany technologią supermarket Extra Future Store. Normalnie funkcjonujący sklep, odwiedzany codziennie przez tysiące klientów, jest swoistym laboratorium. Piąty na świecie pod względem przychodów detalista eksperymentuje, jak nowoczesne technologie teleinformatyczne mogą wpłynąć nie tylko na sposób zarządzania siecią sklepów o niewyobrażalnym asortymencie towarów, ale również jak na nowinki reagują klienci. Dodajmy, prawdziwi klienci, którzy zaopatrują się w okolicznych supermarketach od wielu lat.

Przebiegowi eksperymentu bacznie przygląda się branża IT. W stworzeniu sklepu Extra brało udział ok. 40 firm z całego świata, które ulokowały w Rheinberg swoje najciekawsze pomysły. W tym gronie nie zabrakło nikogo z wielkich. Jest Cisco Systems, Fujitsu Siemens, Hewlett-Packard, IBM, Intel, Oracle, SAP, Wincor Nixdorf. "Przykład Extra Future Store dowodzi, że odpowiednie technologie są już dostępne" - mówi Joachim Pinhammer, dyrektor ds. rozwoju w Wincor Nixdorf International. Ich popularyzacja zajmie jeszcze co najmniej kilka lat. Indywidualne komputery wspomagające zakupy zainstalowane w wózkach sklepowych, samoobsługowe kasy, wagi automatycznie rozpoznające umieszczone na nich produkty, kioski-terminale informacyjne, monitory LCD z informacjami o produktach i promocjach, zamiast drukowanych etykiet to tylko niektóre atrakcje sklepu Extra. "Jestem głęboko przekonany, że przyszłość należy do tego typu zautomatyzowanych systemów sprzedaży" - dodaje Joachim Pinhammer.

Nalepki RFID

Test technologii i... Klientów

Extra Future Store to marka koncernu Metro AG, do którego należą m.in. sieci Real, Praktiker, Makro Cash & Carry.

Na niektórych produktach oferowanych w Extra można znaleźć specjalne paski identyfikacyjne. Na tzw. pasku RFID znajduje się programowalny mikroukład z miniaturową zintegrowaną z nim anteną. Zapisane na RFID informacje mogą być zdalnie odczytane i ewentualnie edytowane przez czytniki, które emitują fale radiowe o odpowiedniej częstotliwości. Mikroukłady wykorzystują to pole jako źródło energii i emitują sygnał zawierający informacje odczytywane przez czytnik/nadajnik z odległości do metra. W pasku RFID są zapisane standardowe informacje o produktach, np. dane producenta, parametry, data trwałości itp.

Tego typu paski są już stosowane przez niektóre firmy (przede wszystkim w USA) w handlu hurtowym do oznaczania masowych opakowań, ale też pojedynczych produktów, których cena jednostkowa jest wysoka. Wynika to ze wciąż względnie zbyt dużej ceny RFID. Pasek ten bowiem kosztuje ok. 50-60 centów. Masowe zastosowania tej technologii wymagają, by cena spadła do poziomu 2-3 centów za pasek, co jak przewiduje Gerd Wolfram z Metro AG, nastąpi dopiero za ok. 5-10 lat.

W Extra Future Store system RFID jest wykorzystywany przede wszystkim do automatycznej kontroli dostaw palet towaru do magazynu i ich późniejszego przenoszenia na półki sklepowe. System służy m.in. do automatycznej kontroli zapełnienia półek. Gdy ubytek towaru przekroczy określony poziom, obsługa sklepu jest natychmiast informowana o konieczności jego uzupełnienia.

Test technologii i... Klientów

Samoobsługowe kasy dostarczone przez NCR.

Ponadto w supermarkecie zainstalowano eksperymentalnie kilka półek z nadajnikami/czytnikami RFID. Na nich znajdują się różnego rodzaju serki homogenizowane i kosmetyki.

Paski RFID naklejone na opakowania serków mają generować sygnał o złej lokalizacji produktów, np. gdy klient odłoży towar w niewłaściwe miejsce. Alarm ma również informować klienta o zbliżającej się dacie końca przydatności towaru, po który ten właśnie sięgnął z półki.

Naszpikowana elektroniką półka z kosmetykami ma służyć właścicielom sklepu do analizy reakcji klientów, m.in. są zbierane informacje, jakie produkty klienci biorą do ręki, jak długo je oglądają i jak często odkładają z powrotem. W połączeniu z akcjami reklamowymi lub marketingowymi może to dostarczać producentowi cennych danych.

Dodatkowym zastosowaniem RFID jest automatyczna rejestracja zakupów przez kasę. Klient po przejściu przez bramkę otrzymuje rachunek za wynoszony (również w kieszeni) towar. Ponieważ miniaturowe mikroukłady RFID można praktycznie w niewidoczny sposób dokleić do produktów, stanowią one dobre zabezpieczenie przed złodziejami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200