Teraz musi się udać

Linuxowe zakupy

Zaangażowanie Novella w promocję rozwiązań open source nie przekłada się wyłącznie na prace nad Nterprise Linux Services. Podczas BrainShare Novell chwalił się także nowym nabytkiem, przejętą w sierpniu 2003 r. firmą Ximian, powstałą zaledwie przed czterema laty. To właśnie jej rozwiązania mają się stać jednym z asów w rękawie Novella i podstawą realizacji linuxowej strategii koncernu.

Ximian jest producentem popularnego i cenionego przez użytkowników Linuxa środowiska graficznego Ximian Desktop 2 (dystrybuowanego z pakietem OpenOffice) oraz aplikacji Red Carpet automatyzującej instalowanie i kontrolę wersji oprogramowania linuxowego w firmach. Novell włączy elementy tego rozwiązania do Linux Services 1.0. Zintegruje je także w przyszłych wersjach ZENworks.

Ximian oferuje też pakiet Evolution, w którego skład wchodzą klient poczty elektronicznej, aplikacja typu PIM oraz narzędzia do pracy grupowej. Oprogramowanie obsługuje wszystkie najważniejsze protokoły: SMTP, POP3, IMAP i LDAP. Za pośrednictwem dodatkowego interfejsu Ximian Connector, Evolution może pełnić rolę klienta Exchange 2000 czy Sun ONE Mail. Przygotowana jest też wersja dla GroupWise.

Zachęty dla klientów

Klientów Novella ma przekonać do produktów linuxowych m.in. oferowane wsparcie dla rozwiązań open source. Firmy, które zdecydują się wykorzystać Nterprise Linux Services czy dostępną wraz z NetWare bazę danych MySQL, będą mogły uzyskać wsparcie bezpośrednio od Novella. Firma zapowiedziała jednocześnie poszerzenie oferty edukacyjnej o tytuł Certified Linux Engineer. Do jego uzyskania niezbędne będzie ukończenie teoretycznych i praktycznych egzaminów ze znajomości protokołów i usług sieciowych dostępnych na platformach SuSE Linux Enterprise Server lub Red Hat Advanced Server. Po premierze systemu NetWare 7, aby otrzymać certyfikat CLE, niezbędne będzie także zdanie dodatkowych egzaminów obejmujących DirXML, Advanced eDirectory, ZENworks i praktyczną znajomość Nterprise Linux Services 2.0.

Najbliższy rok powinien pokazać, czy obrana przez Novella droga okazała się trafnym wyborem. Rynkowe trendy - i to nie te jednosezonowe - wydają się potwierdzać słuszność przyjętej przez firmę strategii.

Kilku młodych entuzjastów

Korzenie firmy Ximian sięgają 1997 r. Wtedy to Miguel de Icaza, znany działacz środowiska open source (zaangażowany m.in. w rozwój Linuxa dla platformy SPARC) zainicjował projekt GNOME. W proces budowy środowiska graficznego dla otwartych systemów z czasem włączyło się kilkuset programistów. Jednym z nich był Nat Friedman, który w październiku 1999 r. wraz z Miguelem de Icazą, utworzył firmę Helix Code. Rok później udostępniła ona pierwszy w pełni własny pakiet "desktopowy" dla Linuxa - Helix Gnome 1.0. Produkt zdobył dużą popularność m.in. ze względu na łatwość instalacji i przyjazność dla użytkownika. Firmą zainteresowały się dwa amerykańskie fundusze inwestycyjne - Charles River Ventures i Battery Ventures. Na początku 2001 r. Helix Code uzyskała od nich wsparcie finansowe w wysokości 15 mln USD, zmieniając jednocześnie nazwę na Ximian.

Oprócz GNOME, Ximian jest zaangażowany w projekt MONO. Ta inicjatywa ma umożliwić uruchamianie aplikacji .Net Microsoftu na praktycznie dowolnych systemach operacyjnych. Prace nad MONO skupiają się przeniesieniu technologii CLI (Common Language Infrastructure) na platformy inne niż Windows i dostarczeniu niezbędnych narzędzi programistycznych (m.in. kompilatora języka C# i odpowiednich bibliotek wykonawczych).

Ximian jest też członkiem i współzałożycielem GNOME Foundation, wspieranej przez Red Hat, Sun Microsystems, HP i IBM, a koordynującej pracę nad środowiskiem graficznym dla systemów open source.

Dla Novella - który wraz z premierą NetWare 6.5 zdecydował się obrać kurs linuxowy - zakup Ximian wydaje się przemyślaną decyzją. Z trzech sztandarowych produktów tej młodej firmy - Ximian Desktop, Evolution i Red Carpet, korzysta łącznie ponad milion użytkowników. Dyrektorem ds. technologii w Ximian jest Miguel de Icaza. Nat Friedman natomiast odpowiada za strategię i rozwój produktów. Funkcje dyrektora wykonawczego firmy pełni David Patrick, związany niegdyś z Lotusem.