Ten robot może usiąść za kółkiem samochodu i kierować nim

Japońscy naukowcy zaprojektowali i wyprodukowali humanoidalnego robota (czyli takiego, który wyglądem przypomina człowieka) noszącego nazwę Musashi, który potrafi samodzielnie kierować samochodem.

Grafika: JSK Tendon Group/Kento Kawaharazuka

Jak przystała na humanoida, konstrukcja robota przypomina ludzki układ mięśniowo-szkieletowy. Oznacza to, że struktura stawów, mięśni i ścięgien robota jest identyczna ze strukturą podobnych elementów tworzących ludzkie ciało. ludzkiego ciała. ludzkiego odpowiednika, ale także charakteryzuje się „strukturą stawów i mięśni” inspirowaną ludzkim ciałem.

Głowa robota Musashi zawiera ruchome gałki oczne, w skład których wchodzą kamery o bardzo wysokiej rozdzielczości. Mogą się obracać i pochylać w różnych kierunkach , tak aby uzyskać precyzyjny obraz całego otocznia . Dłonie humanoida składają się z pięciu palców osadzonych na przegubowych stawach i obracają kierownicę zgodnie z ustaleniami oprogramowania analizującego całe otoczenie. Jedna z rąk może w razie konieczności zaciągnąć hamulec ręczny (jest to lewa ręką, gdyż w Japonii obowiązuje ruch lewostronny), jak również włączyć kierunkowskazy. Specjalne stopy naciskają natomiast pedały hamulca i gazu, imitując w ten sposób ruchu stóp człowieka.

Zobacz również:

  • Awaria Microsoftu sparaliżowała niemalże cały świat
  • Autonomiczna taksówka Waymo zatrzymana po złamaniu prawa

Humanoid siedzi za kierownicą jednomiejscowego samochodu elektrycznego o nazwie COMS (Chotto Odekake Machimade Suisui), który Toyota wprowadziła do swojej oferty dość dawno, bo w 2012 roku. Naukowcy wyposażyli pojazd w router Wi-Fi i intelowski komputer NUC. Naukowcy zakładają, że kolejna wersja robota będzie zawierać również te elementy. Robot zdał też z powodzeniem test na prawo jazdy, chociaż nie wszystko poszło dobrze. Oprogramowanie nie zostało np. przeszkolone jak należy się zachowywać podczas jazdy pod górę czy brania ostrych zakrętów. Zadania t były realizowane poprawnie, jednak wykonywania tych manewrów trwał dłużej niż wtedy, gdy za kierownica siedziałby człowiek.

Na koniec należy zaznaczyć, że mamy tu do czynienia z bardzo wczesnym etapem rozwoju tego rodzaju robotów i czasem będą one wstanie zastąpić człowieka. Jest jeszcze jedna ważna rzecz przemawiający na korzyść takich robotów. Użytkownicy dróg będą pewni, że samochód kierowany przez humanoida nie przekroczy prędkości, a jego kierowca nie jest pijany ani nie zażył jakiś narkotyków.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200