Telewizor wkomponowany w ekran komputera

Na wystawie Komputer Expo'92 Soft-tronik przedstawił Screen Machine (SM) - produkt firmy Fast Electronic z Monachium.

Na wystawie Komputer Expo'92 Soft-tronik przedstawił Screen Machine (SM) - produkt firmy Fast Electronic z Monachium. Przechodzący wzdłuż stoisk mogli obejrzeć na ekranie komputera PC samych siebie, przy czym ruchomy, barwny obraz widoczny był na ekranie w jednym z okien, zaś resztą ekranu stanowiła aplikacja działająca w środowisku Windows. Rzecz była tak widowiskowa, że warto poświęcić jej więcej uwagi. Screen Machine jest dodatkową kartą dla komputera typu PC, dzięki której na ekranie monitora następuje dodanie do istniejącego obrazu okien z ruchomą treścią wideo. Okna takie można przesuwać i zmieniać ich rozmiary oraz regulować ostrość, kolory i kontrast obrazu. Karta ta posiada oprogramowanie pracujące w środowisku Windows. Składa się z dwóch zasadniczych elementów. Są nimi:

* wideodigitizer, który umożliwia otrzymanie w czasie rzeczywistym obrazów w postaci cyfrowej z uwzględnieniem rzeczywistych barw (2 miliony kolorów). Taki obraz jest wyświetlany na ekranie w pełnej gamie kolorów, nawet gdy karta graficzna dysponuje tyko 16 kolorami. * karta multimedialna, która nie eliminuje karty grafiki, lecz miesza sygnał z PC oraz z zewnętrznego wideo lub kamery tak, że na ekranie widzimy obraz wideo w otoczeniu Windows.

Karta Screen Machine umożliwia podłączenie aż trzech źródeł sygnału wideo w tym samym czasie - oprogramowanie SM pozwala na przełączanie między tymi wejściami bez przekładania kabli. Screen Machine pozwala także na oglądanie telewizji na ekranie monitora - na wejście SM należy oczywiście doprowadzić sygnał wzmocniony - taki jak po wzmocnieniu w magnetowidzie, albo przy użyciu oddzielnego wzmacniacza. Screen Machine pozwala na oglądanie obrazów TV w trzech standardach - PAL, NTSC i opcjonalnie SECAM. Dodatkowo możemy zakupić zestaw nagłaśniający, posiadający dwa wyjścia stereo, którego parametry użytkowe, takie jak głośność, czy barwa dźwięku, mogą być kontrolowane z komputera przy użyciu aplikacji SM Audio. Karta SM może być zainstalowana w komputerze co najmniej typu IBM PC/AT z 16-bitowym slotem lub PS/2 z szyną MCA (model 50 lub więcej), minimum 640 (najlepiej 2 MB) kB pamięci, kartą VGA, DOS-em 3.30 lub więcej i MS Windows 3.0. Oprogramowanie Screen Machine pracuje w środowisku MS Windows. Pozycja menu "TV" pozwala na uzyskanie na ekranie monitora m.in. ruchomego obrazu wideo, kontrolowanie wielkości i jakości obrazu, wybór toru i standardu wideo. Pozycja menu "Camera" pozwala na wybranie z ruchomego wideo nieruchomych klatek i po odpowiednim ustaleniu parametrów obrazu, redukcji szumów i kompresji (do wartości 50:1, wartość 12:1 powoduje, że pełny obraz zajmuje na dysku 40 kB) zapisać je na dysku w formacie standardowym (*.FML - zachowana informacja o wszystkich barwach). Następnie zbiór taki można poddać edycji przy użyciu menu "Darkroom", co polegać może na konwersji formatu zbioru na inne standardowe formaty (pozwala to korzystać z innych, edytujących grafikę programów), zmianie skalowania, wyborze fragmentu zdjęcia. Dodatkowo oprogramowanie SM pozwala na kontrolę nagłaśniania, kontrolę wideodysków i niektóre proste wideoefekty.

Urządzenie ma bardzo szerokie zastosowanie - można je podzielić na zastosowania w poligrafii komputerowej DTP (Desktop Publishing), tworzeniu graficznych baz danych ze zdjęciami oraz zastosowania multimedialne. Łatwo można sobie wyobrazić wykonanie poligrafii komputerowej przy użyciu Screen Machine. Wystarczy przy użyciu kamery stworzyć video przedmiotu (trójwymiarowego) czy też obrazu (dwuwymiarowego) i przeglądając go na monitorze "zamrozić" upatrzony obraz. Klatka taka może być następnie zapisana na dysku twardym i po edycji graficznej obrazu można ją przenosić do programu typu PageMaker czy Ventura. Podobnie, korzystając z uzyskanych z kamery czy odtwarzacza wideo pojedynczych klatek można stworzyć zdjęciowe bazy danych korzystając przykładowo z Superbase 4. Zastosowaniem zdjęciowej bazy danych może być np. jej użycie w banku, gdzie w każdej chwili na ekranie komputera pokazać się może fotografia właściciela konta razem z jego danymi osobowymi i wzorem podpisu lub w biurze prowadzącym handel nieruchomościami, gdzie każda oferta może być ilustrowana zdjęciami nieruchomości włącznie ze zdjęciami okolicy i wnętrz. Inne zastosowanie to tzw. "Point Sales" - punkty sprzedaży, gdzie zdjęcia produktów oraz odpowiednio dobrane informacje stanowią o powodzeniu sprzedaży. Zastosowania multimedialne, wykorzystujące tekst, grafikę, dane oraz zdjęcia, teledyski i dźwięk, są obecnie stosowane przede wszystkim do celów dydaktycznych. Przykładem - program uczący obsługi MS Windows firmy Comsell .Naukę środowiska MS Windows prowadzi widoczna w jednym z okien na ekranie monitora instruktorka, która w formie ruchomych teledysków wyjaśnia i demonstruje działanie programu. Można go zatrzymać, cofnąć i powtórzyć. Użytkownik w trybie interaktywnym może wybrać do nauki oczywiście tylko ten materiał, który go interesuje. Nauka w takich warunkach to komfort. Działanie takie uzyskuje się przez użycie dysków CD-ROM. Odtwarzacz dysków współpracuje z kartą multimedialną - uzyskany efekt przyrównać można do korzystania z książki, której ilustracje są ruchome, zaś sama książka przez interaktywny tryb pracy pokazuje nam tylko to, co nas interesuje. Nie trzeba być wielkim prorokiem, aby uzmysłowić sobie możliwości, jakie otwiera karta Screen Machine. Warto wiedzieć, że kosztuje ona obecnie ok. 3500 DEM.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200