Telejazda - podróż pod kontrolą

Mimo że telematyka transportu kojarzy się przede wszystkim z logistyką i obsługą dużych samochodów ciężarowych, to wyraźnie widać, że tendencja do bycia podłączonym do sieci - nie tylko w domu, ale i w prywatnym samochodzie - zyskuje na znaczeniu. Po latach nieobecności na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań z zakresu telematyki transportu, mających poprawić bezpieczeństwo podróży i wyposażyć kierowcę w nowoczesne narzędzia informatyczne.

Liczba zastosowań telematyki jest praktycznie nieograniczona, poczynając od systemów typu eCall (wzywanie pomocy), SVT (wykrywanie skradzionych pojazdów), ETC (elektroniczny pobór należności), a na informowaniu o bieżącej sytuacji na drodze, utrudnieniach czy zbliżaniu się do przeszkody kończąc. Warto obserwować i poznawać nowości pojawiające się na tym rynku i być na bieżąco z dyrektywami komunikacyjnymi Unii Europejskiej.

Czujniki, nawigacje, kamery…

Telematyka to zbiór rozwiązań teleinformatycznych, w tym również tych z zakresu automatyki i sterowania, umożliwiających obsługę konkretnych systemów fizycznych. Pojęcie to jest zwykle zestawiane z dziedziną rynku, do której się odnosi (transport, medycyna, logistyka, przemysł itp.).

Zobacz również:

  • Amazon instaluje kamery AI do monitorowania swoich kierowców
  • Oprogramowanie szpiegujące na Androida korzysta z luk zero-day
  • Ważne poprawki dla Windows

Specjaliści szacują, że jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi telematyki będzie szeroko pojęty transport. Prognozy dla Europy mówią o rocznym wzroście wartości tego rynku sięgającym 22%, co ma się przełożyć na 7 mld euro w 2016 r. Skorzystać mogą wszyscy: operatorzy sieci mobilnych (GSM/3G/WiMAX), dostawcy zaawansowanych odbiorników GPS (Glonas, Galileo, EGNOS), producenci aplikacji zarządzających (sterowanie, billing) i specjalistycznych (geomorfometria, GIS), firmy opracowujące aktywne oraz pasywne czujniki, kamery, układy scalone.

Gdzieś w środku tej rozbudowanej machiny rynkowej znajduje się człowiek ze swoim samochodem. Wśród obaw, które towarzyszą użytkownikom dróg, znajdują się kwestie nie tylko techniczne, ale przede wszystkim legislacyjne i finansowe. Nakład inwestycji poczynionych przez producentów i operatorów musi się zwrócić, a na przykładzie licznych państw europejskich wyraźnie widać, że nie wszyscy są entuzjastycznie nastawieni do ekspansji telematyki transportu we wszystkich możliwych kierunkach.

Telejazda - podróż pod kontrolą

Stolen Vehicle Tracking - namierzanie skradzionego samochodu

Jednym ze sztandarowych projektów telematycznych, o które zabiega Komisja Europejska, jest eCall - ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Sygnał alarmowy będzie mógł zostać nadany ręcznie przez uczestników podróży lub automatycznie, gdy zamontowane czujniki zarejestrują poważne zdarzenie drogowe. Urządzenie eCall prześle minimalny zestaw danych dotyczących wypadku (Minimum Set of Data) w postaci elektronicznej oraz zacznie ustanawiać połączenie głosowe między pasażerami a lokalnym centrum ratunkowym, obsługującym jednocześnie zgłoszenia z europejskiego numeru alarmowego 112.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200