Telejazda - podróż pod kontrolą

SVT (Stolen Vehicle Tracking) jest używany, by szybko odnaleźć skradziony samochód. Alarm może być wywołany przez kilka czynników (rozładowanie akumulatora, ruch pojazdu, otwarcie drzwi, pokrywy silnika). SVT współpracuje z systemem nawigacji satelitarnej i jest jednym z częściej wykorzystywanych rozwiązań telematycznych.

Ciekawym zastosowaniem telematyki w transporcie drogowym jest system V2X (Vehicle-to-Vehicle and Vehicle-to-Infrastructure Communications), będący przykładem rozwiązania typu M2M (Machine to Machine). Dzięki zastosowaniu specjalnych protokołów sygnalizacyjnych i łączności mobilnej (3G/4G, Wi-Fi, DSRC - 5,9 GHz), pojazdy - z odpowiednimi systemami zainstalowanymi wewnątrz - mogą komunikować się ze sobą. W ten sposób przekazywane są informacje o wypadkach, utrudnieniach w ruchu, korkach, ważnych miejscach, które na bieżąco są odwzorowywane na mapie nawigacji samochodowej itp.

Zobacz również:

  • Usługa WhatsApp uruchamiana na urządzeniach iOS będzie bardziej bezpieczna
  • Cyberobrona? Mamy w planach
  • Snowflake Arctic - nowy model językowy LLM klasy korporacyjnej

Smartfony napędzają rynek

Specjaliści zajmujący się opracowywaniem nowych rozwiązań teleinformatycznych do zastosowań transportowych przekonują, że obserwowany już obecnie wzrost popytu na nie, przynajmniej w części, powiązany jest z popularnością smartfonów. Ich zaawansowane funkcje komunikacyjne pozwalają realizować cele telematyki transportu ("always connected"). Przykładem takiego rozwiązania jest system zaprezentowany przez producenta samochodów Mini i Smart. Dzięki podłączeniu iPhone’a do wewnętrznego wyświetlacza, można na nim wyświetlać wszystkie dane dotyczące aktualnej sytuacji na drodze, trasy pozostałej do celu, najnowszych wiadomości ze świata czy posłuchać jednej z wielu internetowych stacji radiowych.

Telejazda - podróż pod kontrolą

Z platformy Windows Azure skorzystał niemiecki Daimler AG. Za jej pomocą stworzono serwis webowy, który pozwala klientom elektrycznych Smartów sprawdzić stan akumulatora, znaleźć punkty, w którym możliwe jest doładowanie baterii, oraz skonfigurować wiele typowych funkcji pojazdu. Informacje dostępne przez przeglądarkę internetową

Podczas marcowych targów "CTIA Wireless 2011" (USA) zaprezentowano kilka nowych rozwiązań, łączących świat smartfonów z telematyką, zwiększających bezpieczeństwo i komfort jazdy. Narzędzie Drive First, zaprojektowane przez specjalistów Location Labs, zmniejsza prawdopodobieństwo roztargnienia kierowcy przez dzwoniący telefon komórkowy. Gdy samochód jest w ruchu, rozwiązanie blokuje ekran aparatu i automatycznie przekierowuje wszystkie połączenia do poczty głosowej. Drive First ma także opcje odpowiadania na wiadomości tekstowe, bez interwencji kierującego.

Firma TeleNav udostępniła w Apple App Store aplikację TeleNav GPS, przeznaczoną do instalacji w smartfonie iPhone 4. Aplikacja ta zawiera bezpłatne mapy i ponad 22 mln interesujących miejsc, które są stale uaktualniane. Dla amatorów szybszej jazdy spółka TomTom przygotowała program Speed Cameras, w którym wgrane jest ponad 50 tys. miejsc, gdzie najczęściej pojawiają się kontrole drogowe (w 34. krajach).

Telematyczna chmura

Najnowsze systemy telematyczne wykorzystują również rozwiązania znane głównie ze świata komputerowego. Niedawno Microsoft podpisał strategiczne porozumienia ze znanym, japońskim producentem samochodów (Toyota). Na jego mocy mają powstać usługi telematyczne, działające na platformie chmury obliczeniowej Windows Azure. Obie firmy wydadzą ok. 12 mln USD na stworzenie Toyota Media Services, działu, który zajmie się dostarczaniem serwisów informacyjnych dla zmotoryzowanych klientów japońskiego dostawcy. Pierwsze usługi telematyczne w modelu cloud computing mają zostać uruchomione już w 2012 r. dla nabywców samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Nieco wcześniej z platformy Windows Azure skorzystał niemiecki Daimler AG. Za jej pomocą stworzono serwis webowy, który pozwala klientom elektrycznych Smartów sprawdzić stan akumulatora, znaleźć punkty, w którym możliwe jest doładowanie baterii, oraz skonfigurować wiele typowych funkcji pojazdu. Informację są dostępne przez przeglądarkę internetową. Co ciekawe, cały projekt serwisu zajął niemieckim programistom, jedynie trzy miesiące. Przedstawiciele Daimlera stwierdzili, że wykorzystanie środowiska rozproszonego (chmury obliczeniowej) przyniosło im wymierne korzyści w postaci oszczędności (brak konieczności inwestowania w serwery) i łatwiejszego zarządzania całym systemem.


TOP 200