Telejazda - podróż pod kontrolą

Choć sam system wydaje się doskonałym rozwiązaniem, to dyskusja o jego obowiązkowym instalowaniu w pojazdach trwa już od lat i wciąż nie wiadomo, kiedy dokładnie zmienią się przepisy. Podczas długich debat swój negatywny stosunek do obligatoryjnego montowania eCall w samochodach wyrazili przedstawiciele takich państw, jak: Francja, Wielka Brytania, Dania czy Irlandia. Powodem były faktyczne koszty wprowadzenia nowego rozporządzenia. Na obecnym etapie prac najbardziej prawdopodobną datą szerokiego wdrożenia systemu w Europie jest rok 2014 (choć nie brakuje opinii, że ulegnie ona przedłużeniu o kolejny rok).

Kolejnym systemem, który zdobywa popularność, jest PAYD (Pay-As-You-Drive). Jest on szczególnie chętnie wykorzystywany przez europejskie firmy ubezpieczające, a z powodu niższych cen polis PAYD jest także dobrze przyjmowany przez kierowców. Idea systemu polega na tym, że koszt ubezpieczenia kierowcy zależy bezpośrednio od liczby przejechanych kilometrów, rodzaju dróg, z których korzystał, rozwijanych prędkości, sytuacji na drodze (korek, wolna trasa) itp. Dynamiczne "dookreślanie" stawki polisy ubezpieczeniowej (zwyżka lub zniżka) jest skorelowane z danymi, jakie drogą radiową przesyła do centrali obsługującej system PAYD. Według Frost & Sullivan, w 2015 r. rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Europie będzie miał wartość 141,8 mln euro.

Zobacz również:

  • Usługa WhatsApp uruchamiana na urządzeniach iOS będzie bardziej bezpieczna
  • Cyberobrona? Mamy w planach
  • Snowflake Arctic - nowy model językowy LLM klasy korporacyjnej

Pole do popisu będę mieli również producenci specjalistycznych rozwiązań do nawigacji i optymalnego wykorzystania napędów hybrydowych (elektrycznych i spalinowych). Urzędnicy Unii Europejskiej chcą, aby do 2020 r. po Starym Kontynencie jeździło milion "zielonych" samochodów. Mają w tym pomóc dotacje państwowe, których wysokość będzie m.in. zależała od danych zbieranych przez systemy telematyczne (stosunek wykorzystania energii elektrycznej do pochodzącej z paliwa).

Wśród innych narzędzi telematycznych, które mają szanse na szersze zaistnienie, znajdują się przede wszystkim te związane z bezpieczeństwem jazdy. ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) to grupa systemów pomagających kierowcy w przypadku zmęczenia, nieuwagi lub zlekceważenia ważnych informacji drogowych. Przykładami podsystemów ADAS są: rozwiązania ostrzegające przed kolizją, adaptacyjna regulacja prędkości jazdy czy system ochrony pieszych. Wszystkie te rozwiązania współpracują z licznymi czujnikami i urządzeniami nadawczo-odbiorczymi RF.

ETC (Electronic Toll Collection) to system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych. Obecnie wiele państw na świecie wdraża lub już korzysta z takich rozwiązań. Wielka Brytania zamierza stosować systemy telematyczne do naliczania opłat za korzystanie z dróg oraz opłat za wjazd do pewnych stref miasta.

Telejazda - podróż pod kontrolą

Jak działa system eCall

W Polsce od 1 lipca br. na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA będzie obowiązywał system elektronicznego poboru opłat ViaTOLL (koszt wdrożenia to, według dokumentacji przetargowej, 1,24 mld euro). Rozwiązanie jest obowiązkowe dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System składa się z urządzenia ViaBOX montowanego w pojeździe oraz systemu anten umieszczanych na płatnych drogach i autostradach. Z ViaTool będą mogli również korzystać kierowcy pozostałych pojazdów (dobrowolnie). Taka możliwość ma zostać udostępniona najpóźniej na początku 2012 r.


TOP 200