Telefony komórkowe tylko z kamerą

Jak przekonują analitycy Gartnera do końca br. prawie połowa (48 proc.) telefonów komórkowych, sprzedanych na świecie, będzie wyposażona we wbudowany aparat fotograficzny (kamerę). Popyt na te multimedialne urządzenia wzrośnie w najbliższych latach jeszcze bardziej - w 2010 r. aż 81 proc. z nich będzie umożliwiało robienie zdjęć i nagrywanie krótkich filmów.

Liczba dostaw telefonów z wbudowanym aparatem fotograficznym wyniesie pod koniec tego roku 460 mln sztuk. Jest to niemal trzykrotnie więcej niż w 2004 r. i o 43 proc. więcej niż w ub. r. Jak twierdzą specjaliści Gartnera w 2010 r. liczba ta przekroczy jeden miliard. "Wbudowana kamera (aparat) jest pożądana przez użytkowników niezależnie od tego czy są oni w danej chwili zainteresowani faktycznym jej używaniem" - przekonuje Carolina Milanesi, analityk firmy badawczej. "Ciągłe polepszanie jakości wbudowanych aparatów pozwala wielu klientom oglądać wykonane zdjęcia bezpośrednio na monitorach komputerów PC lub drukować je." - dodaje Milanesi.

Preferencje użytkowników dotyczące wyboru konkretnego modelu telefonu ze zintegrowanym aparatem są podobne do tych, którymi kierują się przy podejmowaniu decyzji o zakupie kamer (aparatów) cyfrowych. Decydującym czynnikiem okazuje się być liczba pikseli matrycy. O ile w poprzednich latach dominowała sprzedaż telefonów komórkowych z aparatami wyposażonymi w matryce z maksymalnie 1 mln pikseli, to według szacunków Gartnera już za rok ponad połowa tych urządzeń będzie miała matryce z wartościami przekraczającymi tę wartość (przedział 1-2 Mpix).

Sprzedaż telefonów komórkowych z wbudowanym aparatem

Sprzedaż telefonów komórkowych z wbudowanym aparatem

Europa Zachodnia przoduje zarówno w liczbie sprzedawanych telefonów z aparatami fotograficznymi, jak i pod względem wyboru ich jakości. W 2006 r. nabywców znajdzie 122 mln sztuk takich urządzeń, o 28 proc. więcej niż miało to miejsce rok wcześniej. W klasie rozwiązań dla średnio i wysoko wymagających klientów aparaty z matrycami 1,3 Mpix i 2 Mpix będą stanowiły absolutne minimum. Najbardziej wybredni użytkownicy wybiorą te z matrycą 3,2 Mpix, a za rok na rynku będzie coraz więcej telefonów z aparatami o liczbie pikseli dochodzącej do 5 Mpix.

Drugim obszarem pod względem rosnącego popytu na multimedialne komórkowe jest Ameryka Północna. Do końca br. zostanie tam sprzedanych 106,8 mln sztuk takich urządzeń, o 41 proc. więcej niż w 2005 r. W Ameryce Północnej, według Milanesi, w szybkim tempie przybywa użytkowników chcących posiadać telefony z aparatami o dużej liczbie pikseli.

W rozwiniętej technologicznie Japonii telefony z wbudowaną kamerą już za rok będą stanowiły 95 proc. wszystkich sprzedanych komórek. Będzie to oznaczało jednocześnie największą penetracja tego typu urządzeniami na świecie. W 2010 r. Japonię dogoni pod tym względem Europa Zachodnia (93,6 proc.) i Ameryka Północna (93,4 proc.).