Telefoniczne portmonetki

American Express, JCB, MasterCard i Visa pracują nad standardem płatności przez telefony komórkowe.

American Express, JCB, MasterCard i Visa pracują nad standardem płatności przez telefony komórkowe.

Cztery największe organizacje wydające karty płatnicze - American Express, JCB, MasterCard i Visa - powołały w połowie listopada br. organizację Mobile Payments Forum. Ma ona zająć się przygotowaniem standardu dokonywania bezpiecznych transakcji za pośrednictwem sieci telefonii komórkowych. Jego pierwsze komercyjne zastosowanie jest planowane na 2003 r.

Standardowe m-płatności

Mobile Payments Forum zamierza w ciągu kilkunastu miesięcy udostępnić standardowe komponenty, które będą mogli w swoich systemach zastosować operatorzy sieci komórkowych, banki i producenci telefonów. Miałoby to już wkrótce pozwolić na dokonywanie zakupów przez telefon, podczas gdy autoryzacja transakcji i płatność byłyby dokonywane za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej.

Już w momencie wprowadzenia technologii WAP (Wireless Application Protocol) mówiło się o zastosowaniu komórek np. do rezerwowania i kupowania biletów. Właściciele serwisów WAP zwracali jednak wówczas uwagę na podstawową barierę w popularyzacji tego typu usług - brak bezpiecznego systemu płatności.

Przekonać klientów

Jednym z najważniejszych problemów związanych z wprowadzeniem płatności przez komórkę jest podjęcie decyzji, która ze stron - bank, organizacje wydające karty czy operator sieci komórkowej - będzie rozliczała transakcje. Operatorzy twierdzą, że obecnie, dzięki nowoczesnym systemom billingowym i CRM, są już w stanie rozliczać transakcje. Firmy telekomunikacyjne oczywiście chciałyby mieć udział w prowizji od każdej transakcji, dokonywanej za pośrednictwem ich sieci. Wystawcy kart pobierają nawet do 6% wartości każdej płatności.

Mobile Payments Forum musi poradzić sobie z innym zasadniczym problemem, wykraczającym poza zagadnienia techniczne i organizacyjne. Instytucje finansowe, operatorzy telekomunikacyjni i producenci sprzętu muszą znaleźć odpowiedź na pytanie, jak przekonać klientów do robienia zakupów przez niewygodne w obsłudze telefony komórkowe. Do tej pory ta forma handlu elektronicznego nie zdobyła popularności. Na przykład w USA na 123 mln użytkowników telefonów komórkowych transakcji za ich pośrednictwem dokonuje zaledwie 200 tys. Z drugiej strony to właśnie Europa, gdzie obo-wiązuje jeden standard GSM, ma być najlepszym rynkiem do rozwoju usług m-commerce, zwłaszcza że europej-skie firmy już teraz używają kart mikroprocesorowych do identyfikowania klientów.

Niepopularny SET

Nie wiadomo czy opracowywany przez Mobile Payments Transaction standard nie podzieli losów protokołu SET (Secure Electronic Transaction). Europay, MasterCard i Visa pracują nad nim od 1996 r. Miał on umożliwiać dokonywanie bezpiecznych transakcji w Internecie, okazał się jednak zbyt drogi w implementacji i po pięciu latach niewiele instytucji finansowych z niego korzysta (w Polsce jednym z nielicznych jest eCard). Zdaniem specjalistów, specyfikacja SET jest także na tyle złożona, że pojawiają się trudności z uzyskaniem pełnej zgodności zrealizowanych wdrożeń SET.


TOP 200