Telefonia - drogi do IP ciąg dalszy
- Dariusz Niedzielewski,
- 08.09.2011
Pod koniec marca br. analitycy Infonetics Research podsumowali zmiany, jakie zachodzą na rynku rozwiązań IP, i podali szacunkowe liczby, określające jego wartość w najbliższych latach. Pod koniec 2010 r. segment VoIP (konsumencki, małych firm oraz korporacji) połączony z rosnącym popytem na złożone systemy Unified Communications wart był 49,8 mld USD. Eksperci podkreślają, że choć wciąż głównym czynnikiem wzrostu jest wykorzystywanie telefonii IP przez użytkowników indywidualnych, to z każdym kwartałem wzrasta znaczenie biznesowych zastosowań IP - szczególnie takich elementów, jak zarządzane centrale IP PBX i SIP trunking.
Dzięki szerokiej skali adaptacji narzędzi IP przez rynek, w 2015 r. wartość usług związanych z VoIP/UC ma wynieść 74,5 mld USD. Największy popyt będzie obserwowany w sektorze zarządzanych centrali IP PBX (przychody z usług oferowanych za ich pośrednictwem mają zwiększyć się dwukrotnie w ciągu pięciu lat), SIP trunkingu i zaawansowanej telefonii IP będącej częścią rozwiązań Unified Communications.
VoIP - potrzebne dobre praktyki
Choć telefonia IP i systemy VoIP stanowią coraz mniejszą tajemnicę dla przedsiębiorców, to wciąż zdarza się, że procesy planowania inwestycji rozmijają się z kodeksem dobrych praktyk, periodycznie powtarzanych przez specjalistów IT. Zawsze należy zacząć od podstaw nietechnicznych, wśród których do najważniejszych należy zaliczyć jak najbardziej precyzyjne określenie: dostępnego budżetu, możliwości wydatkowych, oczekiwanego czasu zwrotu z inwestycji i terminów zakończenia wdrożenia. Przestrzeganie zdefiniowanych wcześniej założeń ma decydujące znaczenie dla pomyślnego zakończenia wielu projektów IT.
Poświęcenie odpowiedniej ilości czasu i środków finansowych na wczesny etap wdrażania usług telefonii IP może ustrzec wiele firm przed niepotrzebnymi wydatkami w przyszłości - twierdzi wielu specjalistów. Co ciekawe, zależność ta sprawdza się również w przypadku rezygnacji z inwestycji we własne rozwiązania VoIP i skorzystania z oferty licznych dostawców usług telefonii IP.