Telefonia IP w sieciach Wi-fi

Bezpieczeństwo

Krytycy technologii 802.11 wymieniają niedostateczne bezpieczeństwo oraz niewielki zasięg jako czynniki ograniczające jej zastosowania. Niedogodności te są stopniowo pokonywane poprzez wprowadzanie nowych mechanizmów bezpieczeństwa (IEEE 802.11i) oraz zwiększanie zasięgu urządzeń. Dostępne są produkty skanujące urządzenia przenośne po podłączeniu ich do sieci oraz przeznaczone dla nich oprogramowanie antywirusowe.

Należy mieć na uwadze zabezpieczenie systemów WLAN przed "wyciekaniem" sygnału radiowego na zewnątrz budynków.

VoIP w systemach operacyjnych

Telefonia IP w sieciach Wi-fi

Dwusystemowy (Wi-Fi/GSM) telefon Motorola CN620

Z pomocą telefonii VoIP przychodzi priorytetyzacja. Spośród różnych pakietów do użytkowników najpierw są dostarczane pakiety głosowe. Każdemu użytkownikowi jest przyporządkowana kolejka, obsługująca różne klasy pakietów.

Transmisja VoIP z pewnością będzie również stosowana w przyszłych sieciach WIMAX.

W systemie operacyjnym, który ma zastąpić Windows XP (zapowiadany pod nazwą Longhorn, oficjalnie Vista), wbudowany jest już protokół SIP. Użytkownicy laptopów z obsługą WLAN będą mogli korzystać z wbudowanego klienta VoIP, realizując radiowe połączenia głosowe. Przewiduje się, że oprogramowanie typu softphone zostanie zintegrowane z klientami pocztowymi. Zapewne wywoła to falę protestów producentów niezależnych rozwiązań softphone. VoIP ma być zaimplementowany również w systemie Symbian.

W lipcu Skype oraz firmy Boingo Wireless podpisały umowę, zgodnie z którą użytkownicy 18 000 hot spotów na świecie (kawiarnie, hotele) będą mieli dostęp do usługi Skype. Pamiętać należy, że Skype do transmisji głosu korzysta z techniki peer-to-peer.

Telefony VoWLAN powinny posiadać funkcje znane z telefonów GSM, takie jak: książka telefoniczna, powiadomienia o nieodebranych rozmowach, wiadomościach głosowych, odmienne dźwięki połączeń. Telefony wyposażone w moduły Wi-Fi będą niewiele droższe, co powinno zachęcić klientów do korzystania z VoWLAN.

Przed podjęciem decyzji o inwestycji w VoIP należy się poważnie zastanowić. Może warto poczekać na poprawę standardów i rozwiązań, które zagwarantują odpowiednią jakość głosu w różnych warunkach, przy jednoczesnej konwergencji z transmisją danych.

Producenci już wykraczają poza rozwiązania telefonii WLAN i rozwijają technologię IMS (IP Multimedia Subsystem). Ma ona na celu integrację bezprzewodowych i przewodowych sieci IP obsługujących aplikacje głosowe, dane i wideo.

Oferta rynkowa

Zultys zaprezentował bezprzewodowy telefon IP WIP 2. Obsługuje on protokół SIP. Korzysta z sieci 802.11b. Wspiera wszystkie standardowe funkcje central PBX. Obsługuje mechanizmy QoS, funkcję eliminowania echa oraz posiada bufor jitter, co pozwala na uzyskanie lepszej jakości dźwięku. Zastosowano w nim system Linux. Połączenia można nawiązywać poprzez podanie standardowego numeru telefonu, adresu SIP bądź adresu IP. Dla zabezpieczenia łącza bezprzewodowego pomiędzy telefonem a AP wykorzystuje mechanizm WEP (Wired Equivalent Privacy). Dodatkowo przesyłane pomiędzy rozmówcami strumienie głosu mogą być szyfrowane metodą AES (Advanced Encryption Standard). Telefon ma być dostępny od listopada 2005.

Cisco oferuje bezprzewodowy telefon IP 7920. Korzysta on z sieci 802.11b i potrafi obsługiwać aplikacje XML. Ma wbudowane kodeki G.711a, G.711u oraz G.729a. Obsługuje klienta DHCP, SNMP i VLAN (802.1q). Do zabezpieczenia transmisji może korzystać z WEP oraz WPA (Wi-Fi Protected Access).

<hr size=1 noshade>

Telefonia IP w sieciach Wi-fi

Aparat Siemens Gigaset S35

Aparat Siemens Gigaset S35 działa w sieciach 802.11g/b, obsługuje protokół SIP, IP-SMS oraz mechanizmy QoS. Konfiguracja telefonu jest dostępna poprzez przeglądarkę internetową. Aparat umożliwia odczytywanie nadawcy i tytułu przychodzącej poczty (klient pop3). Bezpieczeństwo rozmów zapewniają protokoły WEP, WPA, AES oraz opcjonalnie 802.11i. W sieciach o dostatecznej przepustowości obsługiwany jest również szerokopasmowy kodek G.722 (pasmo 7kHz, standardowe kodeki 3,6 kHz). Pojedynczy punkt dostępowy może teoretycznie obsłużyć do 253 telefonów, a każdy aparat można zarejestrować w kilku AP.

<hr size=1 noshade>

Telefonia IP w sieciach Wi-fi

Standardy serii IEEE 802.11 mające wpływ na jakość połączeń głosowych

Texas Instruments uruchomił produkcję układu obsługującego jednocześnie VoIP i Wi-Fi. Układ ma znaleźć zastosowanie w bezprzewodowych telefonach IP. Procesor ten zastosowany został w opracowanym przez Motorolę dwusystemowym Wi-Fi/GSM telefonie CN620. Rozpoznaje on dostępne sieci i pozwala na płynne przełączanie się pomiędzy nimi.

Motorola, oferująca ten telefon Wi-Fi/GSM, nawiązała współpracę z Avayą dostarczającą IP PAX oraz Proxim produkującą punkty dostępowe WLAN, która ma na celu oferowanie kompletnych rozwiązań VoWLAN.

HP wprowadził w ubiegłym roku model iPaq 6315, który obsługuje VoIP i GSM. Natomiast NEC sprzedaje w Japonii linuksowy telefon N900iL, który poza WLAN obsługuje również sieci trzeciej generacji.

Firma SyChip produkująca układy scalone, oferuje moduł VWLAN7100 do telefonów dwuzakresowych łączący adapter 802.11g z procesorem VoIP, przeznaczony do montażu w telefonach komórkowych, smartphonach oraz PDA.

Tajwańska firma G-Tek zaprezentowała niedawno telefon PWG-500, który automatycznie w przypadku braku sygnału przełącza się na sieć GSM. Obsługuje on standard 802.11b. Zaopatrzono go w interfejs Bluetooth, dzięki czemu może pracować jako modem sieci Wi-Fi.

Oferowane telefony wyposażone są w funkcje typowe dla aparatów GSM, takie jak dzwonki polifoniczne, książka adresowa, rozmowy oczekujące itp.

Fazy wdrożenia VoIP over WLAN
  • wybór producenta mającego doświadczenie w produktach WLAN i VoIP;
  • określenie potencjalnych użytkowników, ich rozmieszczenia w danej lokalizacji oraz usług, z których będą korzystać;
  • rozmieszczenie punktów dostępowych, tak aby pokryć cały wymagany obszar bez pozostawiania pustych miejsc;
  • identyfikacja miejsc potencjalnych zatorów oraz rozmieszczenie tam dodatkowych AP;
  • usprawnienie sieci, aby zapewnić odpowiednio mały jitter i prawdopodobieństwo zerwania połączeń;
  • monitoring sieci w celu wykrycia ewentualnych przeciążeń;
  • okresowa kontrola konfiguracji sieci oraz wykonywanie potrzebnych zmian.

TOP 200