Telefonia IP w krakowskim Sheratonie

Systemy telefonii IP, oprócz transmisji głosu, mogą oferować wartość dodaną w postaci serwisów informacyjnych, systemów kontroli i interakcji z użytkownikiem, poczty głosowej, e-maili, obsługi XML itd. Od lipca tego roku z dobrodziejstw tych mogą korzystać goście i pracownicy krakowskiego hotelu Sheraton. To pierwsza tego typu instalacja w branży hotelarskiej w Polsce.

Systemy telefonii IP, oprócz transmisji głosu, mogą oferować wartość dodaną w postaci serwisów informacyjnych, systemów kontroli i interakcji z użytkownikiem, poczty głosowej, e-maili, obsługi XML itd. Od lipca tego roku z dobrodziejstw tych mogą korzystać goście i pracownicy krakowskiego hotelu Sheraton. To pierwsza tego typu instalacja w branży hotelarskiej w Polsce.

Telefonia IP w krakowskim Sheratonie

Schemat sieci

Wdrożona przez NextiraOne sieć telefoniczna IP została zintegrowana poprzez aplikację V/IP Suite firmy Nevotek z systemem zarządzania nieruchomościami PMS (Property Management System), dostosowanym do potrzeb hotelu. Oprogramowanie Nevotek V/IP umożliwia personalizowanie menu w zależności od profilu gościa oraz prezentację danych typu: nazwisko gościa, nr pokoju, serwisy informacyjne, room service itp.

Infrastruktura sieci jest oparta na rozwiązaniach Cisco. Łącznie do sieci jest podpiętych ponad 600 telefonów IP. W pokojach hotelowych umieszczono aparaty Cisco 7970 wyposażone w kolorowe, dotykowe ekrany. Podłączone są one do sieci Ethernet, z której mogą korzystać także goście, uzyskując dostęp do Internetu. Telefony Cisco 7970 potrafią interpretować XML. Wdrożony system V/IP Suite za pośrednictwem tych telefonów umożliwia m.in:

Telefonia IP w krakowskim Sheratonie

W pokojach hotelowych umieszczono aparaty Cisco 7970 wyposażone w kolorowe, dotykowe ekrany.

Telefonia IP w krakowskim Sheratonie

Wdrożony system V/IP Suite za pośrednictwem tych telefonów umożliwia m.in korzystanie z hotelowych serwisów informacyjnych (opracowanych w XML), dopasowanych do profilu użytkownika, takich jak: kursy walut, prezentacja usług oferowanych przez hotel, prognoza pogody, usługi katalogowe, dane adresowe, informacje turystyczne.

  • wysyłanie poczty elektronicznej bezpośrednio z telefonu oraz przesyłanie wiadomości głosowych jako załącznika;
  • odczytywanie wiadomości tekstowych przesłanych przez recepcję;
  • rezerwację sal spotkań;
  • korzystanie z hotelowych serwisów informacyjnych (opracowanych w XML), dopasowanych do profilu użytkownika, takich jak: kursy walut, prezentacja usług oferowanych przez hotel, prognoza pogody, usługi katalogowe, dane adresowe, informacje turystyczne;
  • stan konta hotelowego i billing;
  • a dla obsługi, uzyskiwanie informacji o stanie pokoju.
Pokoje hotelowe wyposażone są również w proste telefony IP 7902, umiejscowione przy łóżkach. Pracownicy użytkują aparaty Cisco 7940 posiadające ekran monochromatyczny, a obsługa mobilna ma do dyspozycji bezprzewodowe telefony 7920, korzystające z hotelowej sieci WLAN (802.11b). Ponadto do dyspozycji gości zostanie uruchomiony hot spot. Infrastrukturę sieci tworzą przełączniki Catalyst, klaster Call Manager, punkty dostępu bezprzewodowego Aironet, bramy VoIP 2651 oraz contact centre.

Sieci telefonii IP instalowane są głównie w kompleksach biurowych oraz firmach o rozproszonych oddziałach jako alternatywa do tradycyjnych central PBX. Jednak możliwości, jakie oferują te sieci, czynią je atrakcyjnymi również dla innych zastosowań. Bardzo często hotel pełni funkcje biurowe. Współcześni goście, będący pracownikami międzynarodowych korporacji lub prowadzący interesy w różnych miejscach, wymagają dostępu do Internetu, sal konferencyjnych. Na lotniskach i dworcach pojawiają się Hot Spoty umożliwiające podróżnym dostęp do Internetu, linie lotnicze oferują dostęp do sieci w samolotach. Dodając do swojej oferty infrastrukturę sieciową czy nowoczesne telefony IP z wieloma funkcjami, hotel stara się również pozytywnie odróżnić na tle innych w walce o klienta. Osoby podróżujące służbowo oczekują od hotelu nie tylko zapewnienia wygodnego noclegu, ale także możliwości wygodnej i efektywnej pracy. Dlatego też goście coraz częściej pytają o szybki dostęp do Internetu, który pozwalałby im również na wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej, a także na zdalny dostęp do firmowych intranetów. Telefonia IP umożliwia nam nie tylko łatwe zaspokojenie tych potrzeb, lecz także rozwijanie usług, które podnoszą komfort pobytu i obsługi naszych gości - takich jak przewodnik po najciekawszych obiektach turystycznych czy prognoza pogody. Zarazem usprawnienie pracy personelu bezpośrednio wpłynie na rentowność naszej działalności. Miło mi również poinformować, że to pionierskie rozwiązanie zostało nagrodzone przez Ministerstwo Infrastruktury podczas obchodów Światowego Dnia Telekomunikacji - mówi Warwick Gunning, dyrektor hotelu Sheraton Kraków.


TOP 200