Telefonia IP - w kierunku Unified Communications

Microsoft - oczekiwanie na wejście smoka

Telefonia IP - w kierunku Unified Communications

Router z bramką VoIP; Router bintec R4100 firmy Funkwerk ma cztery porty ISDN-S0 i specjalne gniazdo, w którym można instalować moduł do obsługi aplikacji głosowych. Moduł ten (z procesorem DSP) może pełnić funkcję bramki VoIP (obsługującej od 8 do 30 równoczesnych połączeń internetowych) i serwera dostępowego, obsługując jednocześnie do 68 kanałów ISDN.

Microsoft od pewnego czasu zapowiada poważne wejście na rynek VoIP. Użytkownicy mają mieć możliwość bezpośredniej komunikacji, za pośrednictwem aplikacji Office: Worda, Outlooka, Communicatora IM. Sercem systemu ma być Office Communications Server 2007, następca Live Communications Server 2005. Funkcjonalność ma obejmować śledzenie dostępności, IM, wideo/audiokonferencje, transfer połączeń oraz VoIP. Co ważne, rozwiązanie ma współpracować z bramkami i telefonami VoIP różnych producentów. Dla urządzeń przenośnych stworzono Office Communicator 2007.

Na razie oferowane rozwiązanie uważane jest za niedojrzałe i wymaga pewnych poprawek. Gartner w swoim raporcie przewiduje, że pełną dojrzałość biznesową platforma Microsoft osiągnie w 2009 r. Oferta Microsoftu zakłada horyzontalny model komunikacji, z poziomu aplikacji.

Zaangażowanie MS w telefonię stawia przed decydentami konieczność wyboru pomiędzy rozwiązaniami sprzętowymi a aplikacjami MS Office, aby nie okazało się za jakiś czas, że użytkownicy zamiast zakupionych telefonów IP do nawiązywania połączeń wykorzystują MS Outlook. Tym bardziej że pracownicy przyzwyczaili się już wykorzystywać programy pocztowe jako narzędzia obiegu dokumentów w firmie. Jako jeden z pierwszych wdrożenie OCS 2007 zapowiada Shell.

Microsoft ze względu na popularność swojego oprogramowania jest w stanie niejako z marszu zająć poważną pozycję na rynku VoIP. Telefonię do aplikacji zamierza też włączyć IBM w Lotus Domino Sametime/WebSphere.

Telefonia IP pojawia się coraz częściej w różnych urządzeniach, m.in. w telefonach komórkowych. Wśród produktów VoIP, jakie pojawiły się na rynku w ostatnich miesiącach, są takie perełki, jak myszka z funkcją VoIP (VN-CX1A) firmy Sony. Jest to mysz przeznaczona do notebooków, która po rozłożeniu zamienia się w słuchawkę VoIP. Z kolei A4TECH Evolution Slim-Talky KIP-800 to klawiatura ze słuchawką i klientem VoIP.

<hr>

Grzegorz Dobrowolski; dyrektor ds. rozwoju rynku w firmie Cisco

Telefonia IP - w kierunku Unified Communications

Grzegorz Dobrowolski

Telefonia IP - w kierunku Unified Communications

VoIP z open source; 3Com chce wprowadzić na rynek rozwiązanie 3Com Asterisk Appliance, sprzedając pod własną marką system VoIP, oparty na popularnym produkcie open source firmy Digium. Urządzenie ma 4 porty na zewnętrzne linie telefoniczne, 4 na wewnętrzne rozszerzenia analogowe i 4 na telefony IP. 3Com Asterisk Appliance może obsługiwać od 5 do 30 telefonów.

Jesteśmy świadkami pokoleniowej zmiany podejścia technologii systemów telekomunikacyjnych. Sprzedaż zaawansowanych systemów telefonii IP z miesiąca na miesiąc rośnie, a same rozwiązania cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów z uwagi na oszczędności kosztów połączeń oraz utrzymania systemu, ale również z uwagi na rozbudowaną funkcjonalność, jaką oferują te systemy.

Trendem obserwowanym na rynku rozwiązań zintegrowanej komunikacji jest zacieranie się różnicy pomiędzy telefonami stacjonarnymi a mobilnymi. Cisco wprowadziło na rynek rozwiązanie o nazwie Cisco Mobile Communicator, które jest oprogramowaniem do telefonów przenośnych. Rozwiązanie to pozwala na powiązanie telefonu mobilnego z korporacyjnym systemem telefonii stacjonarnej. Aplikacja umożliwia przekazywanie informacji pomiędzy systemem telefonicznym a mobilnym telefonem użytkownika za pomocą GPRS oraz sieci IP. W niedalekiej przyszłości standardem komunikacyjnym będą systemy pozwalające realizować wirtualne spotkania, które nie tylko zapewnią pełną możliwość komunikacji i pracy na wspólnych danych, ale również złudzenie rozmowy "twarzą w twarz" pomimo faktu, że nasz rozmówca będzie przebywał kilkaset kilometrów od nas. Pionierskim przykładem tego typu zaawansowanego rozwiązania komunikacyjnego jest Cisco Telepresence. Dzięki wprowadzeniu szerokopasmowych kodeków, pozwalających przenosić szersze pasmo częstotliwości dźwięku (od 300 Hz do 7 kHz), jakość głosu przekazywanego poprzez systemy telefonii IP Cisco jest lepsza niż w klasycznych systemach telefonicznych (przenoszone pasmo 300 Hz-3,4 kHz).

<hr>


TOP 200