Telefonia IP na straży granic

W efekcie SG dysponuje prawie 7 tys. gniazdek ethernetowych. Każde biurko z telefonem jest podłączone cyfrowym, szerokopasmowym łączem o szybkości do 15 Mb/s. Wszystkie placówki graniczne mają dostęp do Internetu. Obecnie jest uruchomiany główny węzeł dostępu całej formacji do Internetu. Planowane jest stworzenie portalu dostępowego z domeną straz.graniczna.pl, który ma być sposobem na uzyskanie, ale także szybkie przekazanie (również anonimowo) informacji.

Umowę z TP zawarto na 5 lat. Zastosowanie sprzętu najnowszej generacji zapewnia, że nie powinno w tym czasie wystąpić zjawisko technicznego starzenia się systemu.

Na granicy zastosowano rutery Cisco 3700. Dostarczono ogółem 6607 telefonów IP (trzy modele: telefony 7960, sześcioliniowe, wyposażone w duży wyświetlacz i dodatkowe przystawki, przeznaczone dla wyższej kadry kierowniczej; dwuliniowe 7940 dla funkcjonariuszy i najmniejsze aparaty 7910 tylko dla posterunków kontrolerskich, bez dostępu do Internetu).

Ujednolicenie sprzętu ułatwiło wprowadzenie i obsługę systemu oraz szkolenie użytkowników - mówi G. Wojtkun. - Przez wprowadzenie telefonii IP mamy potencjalnie ok. 4 tys. punktów dostępu do Internetu w postaci odpowiednich gniazdek w aparatach. Wspólnie z Telekomunikacją Polską opracowaliśmy projekt dostarczenia ok. 1500 komputerów PC do wykorzystania jako terminale internetowe. Finansowanie - na zasadach outsourcingu - jest po stronie TP. Z Funduszu PHARE kupiliśmy bezprzewodowe terminale, które za pomocą GPRS umożliwiają z terenu całej Polski mobilny dostęp do centralnej bazy danych. Taki dostęp jest bezwzględnie potrzebny w różnych sytuacjach, np. w pociągach, na lotniskach. Telefonia IP umożliwiła wprowadzenie centralnego rejestru wszystkich abonentów, co przedtem było niemożliwe, i wyeliminowała konieczność ciągłego drukowania bardzo często zmieniających się spisów telefonicznych. Platforma, którą dysponujemy, jest bardzo przyjazna dla użytkowników i stwarza wiele możliwości, np. wysyłania SMS, tworzenia konferencji i grup, wprowadzania i rozsyłania własnych aplikacji oraz innych, które dopiero zbadamy.

Bezpieczeństwo

Telefonia IP na straży granic

Telefonia IP na granicy państwa (GPK Bobrowniki). Posterunki kontrolerskie wyposażono w najmniejsze aparaty Cisco 7910, bez dostępu do Internetu.

Informacje są szyfrowane w warstwie trzeciej przez będące własnością SG urządzenia, a potem przekazywane do sieci lokalnych. Szyfratory są certyfikowane przez odpowiednie służby i treść przekazywanych informacji jest całkowicie bezpieczna - zapewnia C. Zalewski.

Sieć telefonii IP wykonana przez Telekomunikację Polską obejmuje warstwę sprzętową i infrastrukturę, natomiast tajność prowadzonej korespondencji zapewnia Straż Graniczna. W niektórych krajach również i ten aspekt sprawy powierzono operatorowi, jeżeli tajne informacje przechodzą przez operatorów z certyfikatem bezpieczeństwa, nie ma znaczenia, czy pracują właśnie w danej instytucji. Niekiedy powierzenie łączności tajnej operatorowi zewnętrznemu jest bardziej korzystne.

System

Telefonia IP na straży granic

W centrum zarządzania siecią wykorzystuje się telefony Cisco 7960, sześcioliniowe, wyposażone w duży wyświetlacz i dodatkowe przystawki (powiększenie w lewym górnym rogu).

Każdy z 12 węzłów oddziałowych komunikuje się z innymi i z centralą SG (dwie lokalizacje w Warszawie) przez sieć POLPAK-T. System telefonii IP zbudowały NextiraOne we współpracy z Telekomunikacją Polską.

NextiraOne odpowiada też za usuwanie ewentualnych awarii sieci. W tym celu stworzono kilka centrów obsługi sieci, obejmujących obszar całego kraju, które w ciągu kilku godzin mają przywracać sprawność sieci w zakresie łączności między węzłami. Łączami zapasowymi pomiędzy lokalizacjami SG są łącza cyfrowe ISDN oraz - jako system alternatywny - łącza GPRS telefonii komórkowej. Dostęp do Internetu zapewniają łącza FR do rutera brzegowego sieci TP.


TOP 200