Telefonia IP - dokonuje się rewolucja

O sukcesie telefonii IP nie trzeba nikogo przekonywać. Bramki VoIP obsługujące do kilku portów dla telefonów analogowych są sprzedawane w hipermarketach. Wielu użytkowników korzysta z telefonii pakietowej za pośrednictwem operatorów telewizji kablowych, nie zdając sobie sprawy, że korzystają z VoIP. Dochodzi do sytuacji, gdy mali, osiedlowi ISP zostają samozwańczymi operatorami telekomunikacyjnymi dla swoich dotychczasowych klientów.

O sukcesie telefonii IP nie trzeba nikogo przekonywać. Bramki VoIP obsługujące do kilku portów dla telefonów analogowych są sprzedawane w hipermarketach. Wielu użytkowników korzysta z telefonii pakietowej za pośrednictwem operatorów telewizji kablowych, nie zdając sobie sprawy, że korzystają z VoIP. Dochodzi do sytuacji, gdy mali, osiedlowi ISP zostają samozwańczymi operatorami telekomunikacyjnymi dla swoich dotychczasowych klientów.

Firmy, które dotąd sceptycznie podchodziły do VoIP, widząc możliwość zredukowania kosztów, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej dostępności systemów VoIP, doposażają swoje centrale w bramki VoIP z modułami DSP.

Gartner szacuje, że przedsiębiorstwa wydadzą od teraz do 2010 r. 20,3 mld USD na drogie telefony IP, które jednak nie mają w praktyce dużej wartości biznesowej. Jednostkowa cena 75% sprzedawanych telefonów to ponad 150 USD. Telefony te są wzbogacane o co-raz większe wyświetlacze i bardziej rozbudowane oprogramowanie. Jednak większość użytkow- ników traktuje je jako proste urządzenia i nie wykorzystuje potencjału zaimplementowanego oprogramowania.

<hr>

#Telefon VoIP/Wi-Fi# P-2000W firmy ZyXEL pracuje zgodnie ze standardem SIPv2. Pozwala prowadzić bezpośrednie rozmowy w trybie IP-IP, tzn. bez serwera proxy SIP, dzięki konfiguracji zdalnych adresów IP w książce telefonicznej. Obsługuje bezprzewodowy standard 802.11b.
Telefonia IP - dokonuje się rewolucja
<hr>

Zarówno Avaya, jak i Cisco dostarczyły w drugim kwartale 2006 r. ponad 1 mln telefonów IP, a sprzedaż telefonów IP wzrosła od 2005 r. o 53%. Cisco sprzedało już ponad 6 mln telefonów IP.

Według analiz Frost & Sullivan rynek rozwiązań IMS (IP Multimedia Subsystems) będzie rozwijał się dynamicznie, zwiększając wartość z 2,5 mld USD w zeszłym roku do 12,6 mld USD w 2012 r.

Bezprzewodowe urządzenia VoW- LAN nie sprzedają się w Polsce zbyt dobrze. Przyczyną jest ich wysoka cena i konieczność zapewnienia wydajnej łączności 802.11. Do zmiany sytuacji może się przyczynić popularyzacja telefonów dwusystemowych GSM/WLAN.

Komu VoIP, komu...

Zauważalny jest trend inte-growania telefonii VoIP w wielofunkcyjnych urządzeniach codziennego użytku: palmtopach, telefonach GSM/Wi-Fi, urządzeniach multimedialnych. Realna jest sytuacja, że niedługo użytkownicy będą mieli do wyboru kilka urządzeń VoIP: standardowy telefon VoIP, telefon GSM/Wi-Fi z Voip, laptopa z VoIP, palmtopa itp. Połączenia z wszystkich urządzeń mogą być obsługiwane przez to samo konto VoIP pod warunkiem, że dane urządzenie pozwala zdefiniować adres operatora VoIP.

Większość urządzeń dla rynku domowego i SOHO (modemy DSL, routery, przełączniki) wraz z nowymi wersjami firmware'u wzbogacana jest o funkcjonalność bramek VoIP. Z kolei urządzenia sieciowe dedykowane do większych zastosowań rozszerzane są o obsługę QoS dla pakietów głosowych RTP.

Maciej Solicki st. specjalista ds. Analiz Rynku i Kreacji Usług Głosowych, Telefonia DIALOG

Polski rynek VoIP stanowią w większości użytkownicy komunikatorów, którzy prowadzą bezpłatne rozmowy przez Internet. Płatne usługi VoIP, czyli tanie połączenia do sieci stacjonarnych i komórkowych stanowią w tym przypadku zaledwie kilkadziesiąt procent. Ta część rynku wykorzystuje słuchawki z mikrofonem.

Pozostaje jednak ogromna rzesza użytkowników, dla których zmiana nawyków w prowadzeniu rozmów stanowi przeszkodę, więc poszukują urządzeń, które umożliwią wykorzystanie telefonów analogowych do rozmów przez Internet. Użytkownicy ci generują obecnie kilka procent ruchu wśród wszystkich połączeń głosowych, ale liczba ich rośnie.

Dla firmy zakup drogich telefonów IP jest obecnie nieopłacalny. Wystarczy jednak wyposażyć dotychczasową centralkę PABX w kartę VoIP lub samą bramkę VoIP, aby wydatki poniesione na wdrożenie VoIP nie stanowiły nieprzekraczalnej bariery, a dodatkowo nakłady zwracały się bardzo szybko dzięki znacznym oszczędnościom.

Działania na światowych rynkach prowadzą do obniżania cen połączeń, a nawet oferowania ich za darmo. Nie jest to jednak tak, że świadczenie usługi głosowej nie będzie przynosiło operatorowi zysku. Koszt rozmowy pokryje po prostu firma, która będzie zainteresowana zamieszczeniem reklamy przed lub w trakcie rozmowy. Również dzięki działaniom UKE w Polsce realnym staje się model, w którym połączenia będą bezpłatne, a koszty, jakie będą ponosili użytkownicy, ograniczą się do zryczałtowanych opłat za dostęp do usług.

Część urządzeń VoIP oferuje konfigurację więcej niż jednego konta SIP - od 2 (bramki Linksys SPA) do 10 (AVM - FRITZ!Box Fon).

Microsoft próbuje dodać funkcjonalność VoIP do swoich produktów. Niebawem firma zamierza wprowadzić na rynek Microsoft Office Communications Server 2007 (następca MS Live Communication Server). Ma to być kombajn komunikacyjny oparty na standardowym SIP, oferujący obsługę VoIP, wideokonferencji, instant messaging, interaktywne odpowiedzi głosowe IVR oraz rozpoznawanie głosu.

<hr>

#Moduły VoIP do PBX# Moduły DSP po dodaniu do central PBX Elmeg wzbogacają je o funkcjonalność VoIP, pozwalając przesyłać głosowe pakiety IP do tradycyjnej sieci telefonicznej i na odwrót.
Telefonia IP - dokonuje się rewolucja
<hr>

Niezgodność produktów

Pomimo tego, że producenci VoIP zapewniają o zgodności swoich rozwiązań ze standardem SIP/H.323, to jednak część urządzeń nie współpracuje ze sobą poprawnie. Przyznają to zarówno integratorzy, jak i operatorzy VoIP. Problem ten nie dotyczy tylko produktów nieznanych marek, ale także dużych producentów. Dlatego przed zakupieniem danego rozwiązania dobrze jest zasięgnąć opini innych użytkowników, integratorów bądź dostawców VoIP, z których usług zamierzamy korzystać (pomoc oferuje m.in. Inotel).

Coraz więcej produktów wspiera szyfrowanie strumieni głosowych sRTP (Secure Real-time Transport Protocol). Alternatywą jest wykorzystanie do transportu połączeń VoIP bezpiecznych tuneli VPN. Aby mogła być wykorzystywana transmisja sRTP, urządzenia na obu końcach połączenia muszą obsługiwać to szyfrowanie. Jednak obecnie tylko nieliczni operatorzy SIP oferują połączenia sRTP klientom. Większa jest za to oferta operatorów dla połączeń realizowanych w sieciach VPN.

Rejestracja domen ENUM

ENUM (tElephone NUmber Mapping, zwany też E164 NUmber Mapping) jest mechanizmem odwzorowywania numerów telefonicznych zapisanych w notacji E.164 (+48123456789) na nazwy domen internetowych w systemie DNS ([email protected]). Pozwala on na łatwe kierowanie wywołań numerów telefonicznych na konkretne adresy internetowe, na podstawie wpisów w bazie DNS w formie:

$ORIGIN 9.8.7.6.5.4.3.2.1.4. 8.e164.arpa.

IN NAPTR 100 10 "u" "E2U+sip" "!^.*$!sip:[email protected]!"

Mechanizm ENUM jest ważnym ogniwem łączącym świat telefonii z Internetem.

Rejestrację wpisów domenowych ENUM rozpoczął już NASK. Wpisy takie można również zgłaszać w zagranicznych serwisach ENUM.

Istotną cechą ENUM jest lokalizowanie adresu abonenta na podstawie bieżącego wskazania w bazie DNS. Pozwala to na łatwą lokalizację aparatu mobilnego, prze-łączającego się z sieci do sieci.

Centrale hybrydowe

Coraz większą popularnością cieszą się karty rozszerzeń VoIP do tradycyjnych central cyfrowych PBX. Dodając do funkcjonującej w firmie centrali bramkę VoIP w postaci modułu lub jako oddzielne urządzenie podłączone linią cyfrową z centralą, można stopniowo przechodzić na telefonię IP. Rozwiązanie takie pozwala też administratorom stopniowo przyzwyczaić się, zapoznawać z VoIP, a co najważniejsze nabrać zaufania i uniknąć stresu związanego z decyzją o kompletnym przejściu na telefonię pakietową IP. Taka hybrydowa centrala pozwala na kierowanie części połączeń do Internetu, a części do operatora PSTN, zgodnie z ustalonymi przez administratora regułami.

Często, aby rozszerzyć obecną centralę o funkcjonalność VoIP, wystarczy dołączyć moduł DSP (na płytce drukowanej zaopatrzonej w procesor) realizujący obsługę kodeków oraz zaktualizować firmware centrali.

<hr>

#SIP IP-PBX z serwerem konferencyjnym# D-Link DVX-1000 to centrala IP-PBX oparta na SIP, umożliwiająca prowadzenie do 25 jednoczesnych rozmów. Oferuje funkcję find-me/follow-me oraz pocztę głosową (dysk 1 GB). Dodatkowa liczba użytkowników jest dostępna po wykupieniu licencji. Użytkownicy mogą za pomocą przeglądarki zestawić konferencje. Jej uczestnicy otrzymują na swoją skrzynkę pocztową zaproszenie oraz kod dostępu.
Telefonia IP - dokonuje się rewolucja
<hr>

Problemy z instalacją VoIP w istniejącej sieci

Często ma miejsce sytuacja, gdy decydenci/administratorzy sieci skuszeni niskimi kosztami połączeń i usługami dodanymi VoIP starają się zaimplementować tę technologię w już istniejącej sieci i jak najmniejszymi kosztami. Jest to podejście jak najbardziej chwalebne, ale należy pamiętać o specyfice VoIP. Pakiety głosowe VoIP, choć są małych rozmiarów to generowane są z dużą częstotliwością. W większości firm router brzegowy funkcjonuje również jako NAT, przeprowadzając trans-lację adresów. Chociaż radził on sobie dobrze z dotychczasowym ruchem w sieci, to zmuszenie go do przetwarzania na procesorze dużej liczby pakietów niosących głos (RTP) może go znacznie obciążyć i generować spore opóźnienia, krytyczne dla VoIP. Dlatego ważne jest, aby router wypo- sażony był w wydajny procesor i najlepiej, by sprzętowo wspie-rał VoIP.

Małe i średnie firmy w większości przypadków uruchamiają usługi VoIP za pośrednictwem łączy xDSL. Najpopularniejszym stosowanym kodekiem jest G.711 o modulacji impulsowo-kodowej PCM. Pomimo że wymaga on przepustowości 64 kb/s, to planując łącze, bez możliwości rezerwacji zasobów, najlepiej przeznaczyć dla pojedynczej rozmowy 128 kb/s.

<hr>

#Monitoring strumieni VoIP# Statystyki dla VoIP dostarczane przez analizatory protokołów firmy JDSU (dawna Acterna) obejmują ponad 50 różnych wskaźników, m.in. ocenę jakości MOS, wskaźnik R, jitter, opóźnienia, straty pakietów, echo. Dostępna jest również graficzna analiza sygnalizacji w standardach SIP, H.323, Cisco Skinny oraz MGCP.
Telefonia IP - dokonuje się rewolucja
<hr>

Aneta Górecka dyrektor ds. sprzedaży, rozwiązania techniczne Siemens Networks

Czy niedawne przystąpienie do walki o rynek VoIP dużych operatorów - TP SA, TK Telekom (PKP) - może zachwiać pozycją polskich dostawców SIP (Inotel, Actio itp.)?

Naszym zdaniem odpowiedź na to pytanie będzie w znacznej mierze uzależniona od potrzeb różnych grup docelowych. Najogólniejszy byłby podział rynku telefonii IP według odbiorców na przedsiębiorstwa i użytkowników indywidualnych, które patrzą na telefonię internetową z zupełnie odmiennych perspektyw.

Dla przedsiębiorstw ważne są: bezpieczeństwo, niezawodność, łatwa skalowalność systemu, gwarancja utrzymania dobrej jakości rozmów oraz komfort korzystania z urządzeń końcowych wraz z wieloma usługami dodatkowymi (np. rozbudowane konferencje, poczta głosowa, elektroniczna książka adresowa). To są w stanie zapewnić operatorzy określonej wielkości. W Polsce gwarancja jakości - ze względu na nie w pełni rozwiązaną kwestię dostępu do ostatniej mili - jest nadal faktycznie uzależniona od operatorów dysponujących fizyczną infrastrukturą sieciową, takich jak właśnie TP SA lub TK. Dlatego przypuszczamy, iż ta grupa operatorów może odcisnąć duże piętno na rynku VoIP dla przedsiębiorstw.

Inaczej sytuacja przedstawia się na rynku klientów indywidualnych, których wymagania co do jakości VoIP są mniejsze. Obserwujemy bezprecedensowy rozwój wszelkiego rodzaju komunikatorów opartych na protokołach otwartych (SIP) lub zamkniętych (Skype) oraz erozję cen urządzeń końcowych, tj. telefony IP z łączem USB, bezprzewodowe telefony IP, bramki IP z portami do podłączenia analogowych telefonów itp. Stale zwiększa się przepustowość łącza, osiągając parametry, które mimo braku QoS wystarczą do komfortowej jakości rozmowy. Z tego względu obserwujemy ciągłą ekspansję domowego VoIP.

Obecnie sporo mówi się o tym, że w kilkuletniej przyszłości wszystkie rozmowy telefoniczne będą darmowe. Oferuje to już m.in. niemiecki Betamax. Jak państwo oceniają realność takich zmian?

Z jednej strony takie zmiany, niewątpliwie bardzo atrakcyjne dla konsumenta, oznaczają znaczące uszczuplenie obecnych dochodów operatorów telekomunikacyjnych, którzy jednocześnie starają się inwestować w nowoczesną infrastrukturę, utrzymując określone tempo postępu technologicznego. Z drugiej, utrzymywanie w opinii Komisji Europejskiej zbyt wysokich cen za połączenia telefoniczne nie sprzyja zarówno naszym kieszeniom, jak i całej efektywności gospodarki, tak silnie uzależnionej od telekomunikacji. Kompromisem stanie się ewolucyjna zmiana struktur przychodów operatorów telekomunikacyjnych, którzy stopniowo będą się skupiać na sprzedaży dostępu do szerokiego pasma oraz usług wartości dodanej, konwergencji różnych form dostępu do sieci (tj. sieci stałej i mobilnej) i połączenia sieci telekomunikacyjnej z siecią IP (IMS), umożliwiającą implementację całkowicie nowych rozwiązań, takich jak gry sieciowe, nadzór medyczny lub inteligentny dom. Wtedy istnieje realna szansa na darmowe rozmowy telefoniczne na szeroką skalę.

Oszczędności na połączeniach

Telefonia IP - dokonuje się rewolucja

Biznesowe aspekty Voip

Aby osiągnąć maksymalne możliwe oszczędności na połączeniach telefonicznych, warto poświęcić chwilę na odpowiednie ustalenie reguł kierowania połączeniami LCR (Least Cost Routnig). Mechanizm LCR polega na automatycznym wybieraniu najtańszego operatora wg prefiksu sieci, w zależności od sieci docelowej, pory dnia. Przykładowo, połączenia lokalne mogą być kiero-wane przez centralę bezpośrednio do sieci PSTN, międzystrefowe i międzynarodowe do operatora VoIP, a komórkowe do sieci danego operatora GSM.

Firmy o oddziałach zlokalizowanych w różnych krajach mogą skorzystać z bramek oferujących obsługę kilku operatorów VoIP jedno- cześnie. Dzięki temu zawsze możemy łączyć się z operatorem działającym w kraju naszego rozmówcy, a połączenia do/od nas będą w cenie rozmów lokalnych.

Bezprzewodowe VoIP ABI Research prognozuje, że do 2011 r. użytkowników znajdzie 300 mln telefonów GSM/WLAN. Natomiast analitycy Solis szacują, że większość z tych aparatów będzie oparta na czekającym na certyfikacje standardzie 802.11n.

Powoli, bez powszechnego rozgłosu dwusystemowe telefony WLAN/ GSM zagościły na naszym rynku, są już w ofercie operatorów komórkowych. Natomiast samodzielne telefony VoWLAN (VoIP over WLAN), choć dostępne u dystrybutorów, ze względu na dość wysoką cenę nie cieszą się popularnością. Innym czynnikiem hamującym jest wciąż mała liczba punktów dostępowych.

Zagrożeniem dla rozwoju tego rynku może być też popularyzacja lokalnych femtokomórek, będących odpowiednikami stacji bazowych w mikroskali, wykorzystujących nielicencjonowane pasmo UMA, a dedykowanych dla środowiska firmowego i mieszkalnego. Umiejscawianie punktów dostępowych femtokomórek (np. Wi-Fi) może być też atrakcyjne dla dostawców usług, ponieważ daje to większą wydajność sieci niż rozległe, bezprzewodowe sieci radiowe, mniejsze zakłócenia, możliwość zaoferowania usług konwergentnych FMC (Fixed-Mobile Convergence). Dostępne na małym obszarze szerokie pasmo stwarza też dobre warunki do realizacji połączeń bezprzewodowych VoIP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200