Telefonia IP

Zwycięzcą kategorii został Linksys, który docelowo zostanie przebrandowany na Cisco, lokujące się obecnie na trzeciej pozycji. Niewątpliwie zapewni to Cisco silną pozycję w kolejnych rankingach.

Zwycięzcą kategorii został Linksys, który docelowo zostanie przebrandowany na Cisco, lokujące się obecnie na trzeciej pozycji. Niewątpliwie zapewni to Cisco silną pozycję w kolejnych rankingach.

Jak głosowali czytelnicy

Jak głosowali czytelnicy

Poza Linksysem czołowe miejsca zdobyli producenci kierujący swoją ofertę raczej do zastosowań biznesowych, a mniej dla użytkowników indywidualnych. Duża liczba głosów oddanych w naszym plebiscycie sugerowałaby, że dominować powinny rozwiązania dla SOHO. Wyniki ankiety pokazują coś zupełnie innego. Dlatego wydaje się, że częściowo wpływ na ocenę czytelników miała rozpoznawalność marki.

Linksys uzyskał prawie trzykrotnie więcej głosów od swoich bezpośrednich konkurentów (AVM, DrayTek, Funkwerk). Wśród rozwiązań korporacyjnych nie ma producenta, który wybijałby się zdecydowanie do przodu. Dominującą grupę tworzą Siemens, Cisco, Alcatel-Lucent, którzy oferują zarówno rozwiązania sprzętowe, jak i środowiska programowe (m.in. softphone). Natomiast za rozwiązania niszowe VoIP można uznać Elektronix, Slicana, Lanex, Funkwerk.

Poszczególni producenci oferują w swoich urządzeniach częściowo odmienną funkcjonalność, co powoduje, że w zależności od potrzeb klienci wybierają różnych producentów. Odzwierciedla to w miarę równomierne rozłożenie głosów wśród podobnych grup produktowych. O wyborze jednych decyduje bogata funkcjonalność, a innych niższa cena.

Wygraną Linksysa można tłumaczyć z jednej strony tanimi rozwiązaniami VoIP dla niewielkich zastosowań, z drugiej zaś zaufaniem klientów, jakie zdobył dotychczas swoimi produktami, a także wprowadzeniem nowych rozwiązań nieoferowanych przez konkurencję. Przykładem są zewnętrzna przystawka czyniąca z telefonu IP urządzenie komunikujące się z siecią bezprzewodową G, czy spliter przesyłający sygnał ethernetowy i zasilanie do przełącznika POE pojedynczą skrętką (802.3af). Linksys wspiera nie tylko własne rozwiązania VoIP, ale także oferuje np. bezprzewodowy telefon CIT300 do obsługi Skype. Rozszerzył on również swoją ofertę o SPA400 łączący funkcje bramy telefonii IP z serwerem poczty głosowej.

Zwycięzca kategorii

Linksys Voice System składa się ze sprzętowego serwera SIP oraz automatycznie konfigurowanych telefonów IP. SPA9000 IP PBX stanowi serce całego systemu. Oferuje zaawansowane funkcje: dostosowywanie automatycznego operatora, programowanie alternatywnego powitania, gdy nikogo nie ma w firmie, komunikaty reklamowe lub muzyka na powitanie. Centralka obsługuje parkowanie połączeń, intercom, faks, połączenie poprzez Secure RTP, oferuje możliwość skonfigurowania do czterech serwerów SIP oraz wspiera numerację DDI. Seria LVS obejmuje telefony Linksys IP, które Linksys Voice System automatycznie konfiguruje w ciągu kilku minut po podłączeniu.