Telefonia CDMA w Sferii

Zasięg sieci

Telefonia CDMA w Sferii

Maszt stacji bazowej w Ożarowie

Klientów sieci najbardziej interesuje jej zasięg. Przy minimalnym wykorzystaniu (np. 1-3 rozmów jednocześnie) teoretycznie mogłaby mieć zasięg ponad 100 km, przy całkowitym obciążeniu wszyscy rozmawiający powinni stać pod stacją bazową. Sieć jest planowana przy założeniu obciążenia na poziomie ok. 70% jej pojemności.

W centrum Warszawy - mówi K. Zięcina - w środowisku gęsto zurbanizowanym, gdzie zakłócenia są znaczne, a ruch duży, zasięg wynosi ok. 3-4 km. W okolicach Warszawy, w środowisku podmiejskim przeciętny zasięg wynosi 6-8 km, a nawet do kilkunastu kilometrów. Generalnie pokryte zasięgiem jest centrum Warszawy i główne miasta aglomeracji. Ale trzeba pamiętać o znacznym wpływie liczby użytkowników na zasięg stacji bazowej, okresowym wzroście liczby rozmów (np. z okazji Nowego Roku), który spowoduje znaczne ograniczenie zasięgu. Duże znaczenie ma także umiejscowienie anteny terminalu.

Wraz ze stacjami bazowymi Lucent zainstalował w Sferii centrum komunikacji ruchomej MSC, składające się z wielu elementów, z których najważniejsza jest centrala 5ESS (na polskim rynku takich central zainstalowano już ok. 100 dla różnych operatorów). Stacje bazowe są dołączone do tej centrali przy zastosowaniu nietypowej architektury. Zazwyczaj stacje są dołączone do sterownika stacji bazowych, a ten do centrali. W tym rozwiązaniu stacje są dołączone do centrali bezpośrednio, a sterownik - do centrali niezależnie. Dzięki takiemu rozwiązaniu jeden sterownik może obsługiwać kilka central operatora. Oprócz sterownika i samej centrali w centrum komunikacji ruchomej jest węzeł PDSN, który - poza funkcją typowego rutera - utrzymuje także adresy IP nawet w sytuacji, gdy użytkownik sieci jest chwilowo obsługiwany przez dwie lub więcej stacji bazowych. Tak może się zdarzyć, gdy zmieniają się warunki propagacyjne związane m.in. z "oddychaniem" komórek.

Bezpieczeństwo informacji

Telefonia CDMA w Sferii

Część urządzeń systemu zarządzania siecią Sferii - centrala 5ESS

We wszystkich systemach łączności, a szczególnie radiowych, duże znaczenie ma zapewnienie bezpieczeństwa przekazywanych informacji. W systemach CDMA podsłuchanie informacji jest praktycznie niemożliwe - informuje K. Zięcina. Każdy terminal ma indywidualny, niepowtarzalny kod. Także numer sieci, kraju i operatora jest kodowany i to wszystko uniemożliwia podsłuchanie przeprowadzanych rozmów. Sama warstwa fizyczna sieci jest trudna do podsłuchania, w tym szerokopasmowym systemie wszyscy użytkownicy nadają w tym samym paśmie i z punktu widzenia rozmawiającego tworzą wzajemnie zakłócające się szumy. Aby przechwycić informacje od pojedynczego użytkownika, potrzebne są wysoko specjalizowane przyrządy, a informacja jest dodatkowo kodowana. Obecnie sieci CDMA są najbardziej bezpiecznymi sieciami na całym świecie.

Billing i zarządzanie

W Sferii funkcjonuje system rozliczania abonentów i wspomagania kontaktów z klientem EnerGis Telecom firmy Suntech. Jest on zintegrowany z działającym w OSP Polpager systemem finansowo-księgowym. EnerGis Telecom obejmuje rozliczenie billingu abonenckiego i międzyoperatorskiego, obsługę klienta, biuro napraw, inwentaryzację numerów i magazyn sprzętu telekomunikacyjnego.

Dzięki temu wdrożeniu możliwe stały się integracja i automatyzacja prac związanych z obsługą klienta i działalnością firmy. System rozliczania jest prowadzony na podstawie danych o połączeniach pobieranych zdalnie z centrali. Poza tradycyjnymi papierowymi fakturami i wydrukami billingu szczegółowego system jest przygotowany do oferowania abonentom obsługi ich rachunków przez Internet. Informacje o płatnościach przychodzących z banku są automatycznie pobierane z systemu elektronicznej bankowości i przypisywane do indywidualnych rachunków klientów.

W systemie EnerGis Telecom działa także aplikacja systemu biura napraw, dzięki czemu pracownicy biur obsługi klienta są informowani na bieżąco o zgłoszonych usterkach i stopniu realizacji reklamacji. System biura napraw wykorzystuje mechanizm obsługi biletów problemowych (trouble ticket) przypisanych każdemu zdarzeniu wymagającemu interwencji.

Zainstalowany w Sferii przez Suntech EnerGis Telecom działa w systemie operacyjnym Windows 2000 Server wraz z bazą danych MS SQL Server 2000. Czteroprocesorowy serwer Power Edge 6500 z procesorami Intel Xeon MP 1,4 GHz dostarczyła fima Dell. Na tym serwerze są zainstalowane wszystkie aplikacje wchodzące w skład zintegrowanego systemu oraz gromadzone i przetwarzane wszystkie dane w procesie billingowym. Raporty z systemu o zakresie korzystania z sieci służą operatorowi Sferii do kontroli stanu zasobów sieci, ewentualnie nadużyć i analizie korzystania przez abonentów z nowo wprowadzanych usług.

Ile to kosztuje

Opłaty w Sferii (dla najtańszej taryfy "rodzinnej"):

Aktywacja - 149 zł

Abonament miesięczny - 19 zł

Połączenia lokalne i strefowe za 3 min:

od 8.00 do 18.00 - 0,36 zł

od 18.00 do 8.00 - 0,26 zł

Połączenia międzystrefowe za 1 min:

od 8.00 do 18.00 - 0,39 zł

od 18.00 do 8.00 - 0,26 zł

Do sieci komórkowych za 1 min:

od 8.00 do 18.00 - 1,36 zł

od 18.00 do 8.00 - 0,99 zł

Połączenia międzynarodowe w zależności od strefy za 1 min:

od 0,99 do 14,99 zł

Dostęp do Internetu wg najtańszej taryfy "czas":

abonament miesięczny, w tym 35 jednostek taryfikacyjnych dziennie - 70 zł

jednostka taryfikacyjna - 0,20 zł

(naliczanie wg trzech podziałów czasowych)

Ceny zestawów terminalowych przy umowie na 3 lata

- od 59 do 199 zł

(taryfa rodzinna). Wszystkie ceny bez VAT.

Sferia stosuje liczne promocje.

Więcej informacji:http://www.sferia.pl i infolinia 0 801 130 160.


TOP 200