Tekst i dźwięk
- Antoni Bielewicz,
- 19.10.1998
Po stworzeniu w Pierwszym Polsko-Amerykańskim Banku SA w Krakowie systemu integrującego transmisję danych i głosu, opłaty za połączenia telefoniczne między poszczególnymi oddziałami mają zmniejszyć się o 20-30%.
Po stworzeniu w Pierwszym Polsko-Amerykańskim Banku SA w Krakowie systemu integrującego transmisję danych i głosu, opłaty za połączenia telefoniczne między poszczególnymi oddziałami mają zmniejszyć się o 20-30%.
Rozwiązanie umożliwiające równoczesną transmisję danych i prowadzenie rozmów telefonicznych między oddziałami Pierwszego Polsko-Amerykańskiego Banku w Krakowie, będącego finalistą konkursu "Lider Informatyki 1997" zorganizowanego przez Computerworld, zostało oparte na sieci rozległej, pracującej w technologii Frame Relay. Dzięki temu koszty rozmów związane są jedynie z opłatą miesięczną za linie dzierżawione, łączące oddziały banku. Rozmowy są już bezpłatne.
"Szacujemy, że system przyniesie znaczące, ok. 20-30% oszczędności związane z obniżeniem kosztów połączeń telefonicznych, które w przypadku banku o rozległej strukturze regionalnej są bardzo wysokie" - mówi Jaromir Pelczarski, dyrektor departamentu informatyki w Pierwszym Polsko-Amerykańskim Banku SA w Krakowie.
System łączy na razie pięć regionalnych oddziałów PPABanku. W ciągu miesiąca rozwiązanie zostanie wprowadzone w dwóch następnych. W przyszłym roku informatycy z PPABanku rozpoczną pracę nad zintegrowanym systemem do przesyłania danych, dźwięku i obrazu, który umożliwi przeprowadzanie tele- i wideokonferencji.
Swoboda rozmów
Wybór i testowanie technologii potrzebnych do stworzenia systemu trwały prawie 7 miesięcy, zaś wdrożenie przeprowadzone w pięciu oddziałach zajęło ok. 6 tygodni. System zbudowano na bazie sieci typu Frame Relay (Polpak-T), routerach i koncentratorach Cisco Systems oraz centralach Lucent Technologies, z których część była już wcześniej wykorzystywana w banku.
Rozwiązanie działa na bardzo prostych zasadach. Pracownik banku, chcący połączyć się z kimś z oddziału położonego w innym mieście, wybiera tylko numer wewnętrzny danej osoby, a rozmowa odbywa się niejako w obrębie jednej centrali. Następnie rozmowa telefoniczna przesyłana jest za pośrednictwem sieci rozległej z prędkością 8 Kb/s, co zapewnia odpowiednią i stałą jakość transmisji przeprowadzanych rozmów. Umożliwienie przełączenia sieci na równoczesną transmisję rozmów i danych stało się możliwe dzięki ścisłej integracji centrali telefonicznych z zainstalowanym na nich oprogramowaniem typu UDP (Universal Data Plane), wykorzystywanym do transmisji głosu w sieci, którą przesyłane są dane.
Jedną z zalet systemu jest możliwość dynamicznego zarządzania współdzieloną siecią - administrator w zależności od wielkości transmitowanych danych ustala limit liczby rozmów telefonicznych przesyłanych tą drogą w tym samym czasie. Pracownicy, którzy będą chcieli skorzystać z tego połączenia w momencie, gdy sieć jest zbytnio obciążona, usłyszą w słuchawce sygnał zajętości (odmienny nieco od używanego przez Telekomunikację Polską SA). Będą mogli wówczas zaczekać na odblokowanie linii lub skorzystać z połączenia za pośrednictwem TP SA. "Ważną sprawą jest odpowiednia jakość połączeń, zapewniana przez naszą sieć. Ma ona szczególne znaczenie w przypadku rozmów między kierownictwem banku bądź przy prowadzeniu tą drogą negocjacji" - konkluduje Jaromir Pelczarski.