Technologie także dla małego biznesu

Przyjrzymy się nowym rozwiązaniom, które mogą znaleźć zastosowanie w małym biznesie i być pożyteczne zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy.

Ignoruj Androida na własne ryzyko

Czasy, w których mobilny system operacyjny Google’a był jedynie rozważaną alternatywą dla iPhone OS, bezpowrotnie minęły. Dane NDP Group (rynek amerykański) za I kw. 2010 r. pokazują, że wartość sprzedaży smartfonów z zainstalowanym Androidem przekroczyła przychody z dostaw iPhone’ów. Coraz więcej firm analitycznych prognozuje ponadto, że w 2011 r. tendencja ta znacznie się umocni.

Eksperci doradzają, aby firmy zajmujące się tworzeniem oprogramowania dla smartfonów miały ten fakt na uwadze i nie koncentrowały się tylko na wspieraniu jednej z opcji (iPhone, Windows Mobile). Pozycja Google Android na rynku mobilnych systemów operacyjnych wzrośnie także po planowanej na ten rok premierze wersji 3.0, dostosowanej do obsługi tabletów i innych niewielkich urządzeń przenośnych.

Windows 8 nadchodzi

Choć rynek nie zdążył jeszcze zaadaptować w pełni systemu Microsoft Windows 7, to programiści giganta z Redmond w szybkim tempie pracują nad kolejną wersją swojej flagowej aplikacji. Nie ma oficjalnych danych o dacie zakończenia prac nad Windows 8, najbliższy, prognozowany termin to rok 2012. Można zatem przypuszczać, że wczesne bety systemu Microsoftu ujrzą światło dzienne na długo przed tym terminem.

Ekspansja tego popularnego OS-a to również widoczny znak dla wielu firm, które swą niechęć do modernizacji manifestują poprzez ciągłe używanie udanego Windowsa XP. Trzeba jednak mieć na uwadze, że bardzo okrojone wsparcie dla tego systemu będzie świadczone jedynie do 2014 r., a już teraz nowo produkowany sprzęt komputerowy nie chce poprawnie działać z przestarzałym XP.

Mainstreamowe tablety

Czy tablety zastąpią laptopy i netbooki? Z pewnością jeszcze nie w tym roku, co nie zmienia jednak faktu, że przekształcenia na rynku są już widoczne. Według najnowszych badań ChangeWave (grupa 1641 klientów biznesowych) 2011 r. może być okresem wzmożonego popytu na tablety. Aż 78 proc. respondentów przyznało, że planuje zakupić iPada. Silną pozycję zajmują także propozycję HP i Della. Ankietowani twierdzą, że najczęściej ich tablety wykorzystywane są do przeglądania sieci, pracy z pocztą elektroniczną, wspierania sprzedaży czy prowadzenia prezentacji dla klientów.

Mimo iż są to opinie wykraczające nieco poza powszechnie przyjęte postrzeganie tabletów (czytanie gazet elektronicznych, łatwa nawigacja po stronach WWW poprzez ekran dotykowy, wyświetlanie filmów), to jednak wygoda w obsłudze tych urządzeń i ich niewielkie rozmiary mogą przekonać niezdecydowanych do zakupu.

Sieci społecznościowe - nie strać swojej szansy

Po ubiegłorocznej premierze filmu "The Social Network" i późniejszym ogłoszeniem człowiekiem roku Marka Zuckerberga (magazyn "Time"), nie ulega wątpliwości, że Facebook jest ikoną internetowych sieci społecznościowych. Wtórują mu takie serwisy, jak Twitter czy YouTube, których rozpoznawalność jest ogromna.

Dobrze przeprowadzona kampania marketingowa w dużej sieci społecznościowej może przynieść firmie wymierne korzyści. Joshua Bixby ze spółki Strangeloop (WWW, akceleracja działania sieci) prognozuje, że już w 2012 r. aż 15% całej sprzedaży światowej będzie miało miejsce w sieciach społecznościowych i za pomocą aplikacji mobilnych (smartfony). Warunkiem koniecznym, aby przewidywania te miały szanse się sprawdzić, jest nauczenie się posługiwania nowoczesnymi kanałami sprzedaży (reklama nie może być zbyt drażniąca, płatności powinny być proste i bezpieczne itp.). Wciąż istnieją bowiem badania innych instytucji (np. Guardian Life Small Business Research Insitute) mówiące o tym, że tradycyjne firmowe strony generują większe przychody niż akcje na portalach społecznościowych.

Obok wymienionych, klasyczne już obszary, wokół których będzie się rozwijał biznes w najbliższych latach, obejmują takie dziedziny, jak: cloud computing, mobilność i bezpieczeństwo.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200