Technologie IBM na pokładzie pierwszego bezzałogowego statku morskiego

IBM dołączył w tym tygodniu do globalnego konsorcjum, na którego czele stoi organizacja ProMare, budująca w pełni autonomiczny – czyli bezzałogowy - statek Mayflower Autonomous Ship (MAS). Będzie on wyposażony w szereg opracowanych przez tę firmę rozwiązań IT, dzięki którym może samodzielnie pływać po morzach i oceanach.

Pierwszy bezzałogowy rejs przez Atlantyk odbędzie się we wrześniu 2020 roku, w 400. rocznicę rejsu statku Mayflower, którym pierwsi koloniści angielscy dopłynęli do Ameryki Północnej. Kadłub bezzałogowego statku jest budowany

.

Statek autonomiczny MAS jest budowany w Gdańsku (w zakładach Aluship Technology) i wykorzysta sztuczną inteligencję IBM, jego serwery, chmurę i technologie edge computing IBM do samodzielnej nawigacji i unikania zagrożeń oceanicznych na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.

Zobacz również:

  • Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
  • IBM podpisało z armią amerykańską intratny kontrakt

Prace przy wsparciu IBM i organizacji ProMare będą koordynowane przez Uniwersytet w Plymouth w Wielkiej Brytanii, który jest liderem, w obszarze badań morskich.

Z wirtualnym pokładem statku MAS będą łączyć się również badacze Uniwersytetu w Birmingham, odpowiedzialni za wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality i Mixed Reality). Zespół Human Interface Technologies (HIT) z Birmingham kieruje rozwojem Mixed Reality Telepresence Science Station, która ma pozwolić ludziom z każdego zakątka świata wirtualnie zaokrętować się na pokładzie bezzałogowego statku MAS podczas jego transatlantyckiej misji.

Dzięki połączeniu technologii IBM PowerAI Vision, wykorzystującej akcelerowane serwery IBM Power Systems (technologia wykorzystywana przez najpotężniejsze superkomputery na świecie Summit), IBM pomaga organizacji ProMare budować rozwiązania sztucznej inteligencji wykorzystujące tzw. głębokie uczenia się (ang. deep learning). Będą one rozpoznawać zagrożenia nawigacyjne, pojawiające się w pokładowych kamerach wideo MAS, takie jak boje, pływające przeszkody i inne statki. Dodatkowo statek będzie miał stałą świadomość sytuacyjną dzięki RADAR, AIS (Automated Identification Systems) i LIDAR - technologii stosowanej w samochodach autonomicznych.

W przypadku wykrycia zagrożenia, statek MAS wykorzysta oprogramowanie IBM Operational Decision Manager, aby samodzielnie decydować, czy zmienić kurs pobierając dodatkową moc z pokładowego generatora rezerwowego. Łącząc dane z map morskich, czujników i prognoz pogody, MAS będzie w stanie określić optymalną trasę i prędkość z jaką powinien pokonywać Atlantyk.

Podczas rejsu urządzenia końcowe znajdujące się na pokładzie będą zbierać i analizować dane statku oraz przechowywać je lokalnie. Gdy łączność satelitarna będzie dostępna, dane te będą przesyłane na ląd. Wszystko będzie połączone z chmurą IBM Cloud, gdzie dane będą przechowywane w IBM Cloud Object Storage.

Źródło: IBM

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200