Technologiczna rewolucja w wodociągach

Do tegorocznego Konkursu Lider Informatyki Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie zgłosiło trzy projekty. Wszystkie z nich znacznie poprawiły efektywność wykonywanych przez spółkę działań.

Computerworld Lider Informatyki 2014

Wydanie Computerworld poświęcone prezentacji wyników konkursu Lider Informatyki 2014 można bezpłatnie pobrać w formacie PDF: Computerworld Lider Informatyki 2014.

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie eksploatuje sieć wodociągową o długości ponad 3400 km i kanalizacyjną o długości 3200 km. Wodociągi dostarczają do sieci miejskiej ponad 300 tys. metrów sześc. wody na dobę.

Organizacja pracy i zwiększenie jej wydajności w tak dużej firmie z branży użyteczności publicznej to duże wyzwanie. MPWiK potrafiło mu sprostać dzięki wdrożeniu innowacyjnych projektów.

Zobacz również:

Sieć wodociągów bez tajemnic

Zakład Sieci Wodociągowej MPWiK musi nie tylko konserwować sieć, ale także usuwać wszelkie awarie. Niezmiernie istotne jest, by ekipy remontowe wiedziały, jak szybko lokalizować sieć wodociągową i kanalizacyjną oraz sąsiadującego z nią uzbrojenia techniczne. W tym celu ekipy posługiwały się dotąd papierowymi albumami map w formacie A2, które były aktualizowane raz do roku i nie dawały informacji o innej infrastrukturze poza siecią wodociągową. Dlatego zapadła decyzja, aby wesprzeć pracowników serwisowych sprzętem mobilnym, co pozwoli na dostęp do różnych informacji GIS (mapy geodezyjne, ortofotomapa, siatka ulic itp.).

MPWiK poszukiwało rozwiązania, które umożliwiłoby korzystanie z GIS nie tylko online, ale i offline, gdyż pomimo rozwoju techniki są miejsca w Warszawie, gdzie brakuje zasięgu telefonii komórkowej. Ponadto w systemach online czas odświeżania obrazu jest zazwyczaj długi, co powoduje opóźnienia w pracy.

Sławomir Wasilewski, kierownik Działu Technik Informatycznych Pionu Wsparcia w MPWiK

Po przeniesieniu danych do urządzeń mobilnych pracownicy w terenie mają nie tylko dostępną informację o naszej sieci, ale też o całym uzbrojeniu podziemnym w danym miejscu, o sieci gazowniczej i kanalizacyjnej, korzystają też z bazy adresowej, to nieporównywalnie więcej, niż mieli w albumach. Tam znajdował się tylko graf sieci i siatka ulic.

Tego typu rozwiązanie posiadała firma KartGIS, która dostarczyła również tablety. Wielkość danych rzeczywistych, które należało na nie przenieść, by korzystać z opcji offline, wynosiła ok. 250 GB, zaś pojemność pamięci tabletu jedynie 32 GB. Ostatecznie, dzięki odpowiednim mechanizmom kompresji, wszystkie dane udało się zapisać w aplikacji mobilnej o wielkości jedynie 7 GB. Rozwiązanie KartGIS zostało wdrożone w sześć miesięcy i jest użytkowane od marca 2014 r. Korzyści z wdrożonego rozwiązania są ogromne. Zwiększyła się efektywność zespołów serwisowych, gdyż odnalezienie poszukiwanych obiektów do napraw lub konserwacji na mapie zmniejszyło się z 5–20 minut do najwyżej 1 minuty. Dzięki systemowi GPS tablet wskazuje operatorowi położenie na tle uruchomionej mapy, przez co zlokalizowanie się w terenie i dotarcie do poszukiwanego elementu infrastruktury jest znacznie szybsze.

Są też korzyści trudne do zmierzenia, związane ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia zdarzeń, których następstwem może być konieczność pokrycia wyrządzonych szkód. „Każde ryzyko operacyjne przekłada się na finanse. Gdy mamy do czynienia z krytyczną awarią, np. ulega awarii przewód o dużej średnicy, wówczas każda sekunda jest ważna bo ciśnienie w sieci powoduje, że w kilka minut może się zrobić olbrzymie rozlewisko, co spowoduje straty, które mogą sięgać dziesiątek tysięcy złotych. Minimalizacja ryzyka to dla nas ogromna korzyść” – mówi Sławomir Wasilewski, kierownik Działu Technik Informatycznych Pionu Wsparcia w MPWiK.