Technologiczna rewolucja w wodociągach

Transport pod ścisłym nadzorem

MPWiK dysponuje całą flotą pojazdów. Do tej pory ewidencja zleceń transportowych, zużycia paliwa, przejechanych kilometrów odbywała się ręcznie poprzez wypełniane raz na kwartał przez kierowców papierowych kart pracy – było ich każdorazowo 20 tys. Taki sposób kontroli nie był efektywny ani dokładny. Coraz pilniejszą sprawą stawała się centralizacja zarządzania flotą samochodową i ujednolicenie bazy danych o pojazdach i sprzęcie. Aby zrealizować ten cel, wzbogacono działający już w firmie od 2012 r. system ERP IFS Applications o moduł Remonty. Funkcjonalność modułu IFS Remonty w połączeniu z rozwiązaniem ELTE GPS – systemem do monitorowania zużycia paliwa oraz lokalizacji pojazdów – umożliwiła MPWiK zintegrowane zarządzanie całą flotą samochodową i zaawansowanym sprzętem technicznym.

Firma LTE dostarczyła ekrany LCD do pojazdów. Obecnie kierowcy odbierają na ekranie zlecenia transportowe wysyłane z sytemu IFS, potwierdzają odbiór i ruszają w trasę. Od momentu potwierdzenia zlecenia system oblicza zużycie paliwa. Cała historia zgłoszenia jest wysyłana automatycznie do sytemu IFS.

Technologiczna rewolucja w wodociągach

Integracja systemu IFS z systemem monitorowania floty przyniosła szereg istotnych korzyści: wyeliminowano ręczne wprowadzanie danych, zwiększono kontrolę nad obsługą posiadanych pojazdów i sprzętu, aktualnością badań i uprawnień kierowców, uzyskano możliwość generowania szczegółowych danych o pojazdach oraz informacji o efektywności i mobilności pracowników.

Wszystkie statystyki, np. o zużyciu paliwa, generowane są automatycznie i odbywają się online bez opóźnień. „Obecnie znaczna część danych trafia do systemu automatycznie. Zwiększa to efektywność pracy kilkadziesiąt razy, bo cała operacja odbywa się dosłownie w ciągu sekundy. Dane dotyczące zużycia paliwa są wiarygodne, gdyż system zlicza je z liczników pojazdów” – mówi Sławomir Wasilewski.

We wdrożonym systemie są ponadto informacje o remontach i kosztach napraw pojazdów. Dzięki temu np. wiadomo, czy opłaca się dalsza naprawa jakiegoś samochodu. Dokładna historia zawiera informacje o wymienionych częściach i ich kosztach. Jeśli usterkowość auta jest duża, można łatwiej podjąć decyzję, co będzie bardziej opłacalne: naprawa czy sprzedaż.

Kontrolowane lanie wody

Ręczny odczyt wodomierzy wymaga czasu i zaangażowania pracowników terenowych. Nie pozwala również na ocenę realnego zużycia wody. Aby sprawniej zarządzać bazą wodomierzy głównych, monitorować ich działanie, ograniczyć rozliczenia szacunkowe, prowadzić analitykę dotyczącą zużycia wody i zapotrzebowania na nią, potrzebny był nowoczesny, zdalny system odczytu wodomierzy.

Takie rozwiązanie oraz 1200 urządzeń pomiarowo-transmisyjnych dostarczyła firma Sygnity. Uruchomiono transmisję danych GPRS poprzez firmowy APN i łącze bezpośrednie do operatora telekomunikacyjnego, a dane pomiarowe zintegrowano z innymi systemami (billing, GIS, poczta elektroniczna). System zdalnego odczytu jest połączony z systemem billingowym.

Wodomierze do zdalnego odczytu zainstalowano głównie klientom instytucjonalnym, a w trudno dostępnych miejscach także indywidualnym. Stały monitoring wskazań wodomierzy oraz wielkości zużycia wody pozwala identyfikować awarie oraz uszkodzenia wodomierzy głównych, ograniczając straty finansowe.

Zwiększenie częstotliwości odczytów spowodowało, że klienci płacą za realnie świadczone usługi, co ma istotne znaczenie podczas planowania wielkości dostaw wody. Rozwój systemu zdalnego odczytu wodomierzy pozwolił także ograniczyć potrzebę zwiększania zatrudnienia na stanowiskach terenowych inkasentów, wynikającą ze zwiększającej się liczby odbiorców oraz z przejmowania usług operatorskich na terenie gmin ościennych.


TOP 200