Technologia to kluczowy biznes banku

Computerworld O technologii rozumianej jako katalizator zmian, zarządzaniu zespołem utalentowanych indywidualistów oraz pracy w błyskawicznie rozwijającym się, interdyscyplinarnym i innowacyjnym środowisku rozmawiamy ze Sławomirem Soszyńskim, wiceprezesem ING Banku Śląskiego odpowiedzialnym za Pion Tech.

ING jest bez wątpienia dobrze rozpoznawaną marką na polskim rynku. Już przed okresem epidemii w raportach wskazywali Państwo, że bankowość internetowa i mobilna to podstawowy sposób korzystania z usług bankowych do realizacji codziennych potrzeb. Czego mogą spodziewać się klienci ING – zarówno indywidualni jak i biznesowi w zakresie technologii w najbliższym czasie?

W ING każdego dnia pracujemy nad możliwie najlepszą ofertą i rozwiązaniami dla swoich obecnych i przyszłych klientów. Zdecydowanie trendem światowym, obserwowanym również w Polsce, jest przechodzenie klientów do kanałów elektronicznych takich jak bankowość internetowa i mobilna. Rozwiązania bankowości zdigitalizowanej przy użyciu telefonu, komputera czy smartwatcha są teraz bardziej wygodne i szybsze niż tradycyjna wizyta w placówce bankowej. Dzięki temu funkcja oddziałów uległa przekształceniu w centra doradztwa klientów i obsługi spraw, które poprzez obowiązujące regulacje w Polsce wymagają fizycznej obecności klienta w placówce bankowej.

W ostatnim czasie wprowadzaliśmy w ING wiele nowych wdrożeń cyfrowych między innymi jako pierwsi na rynku wprowadzaliśmy konto dla spółek prowadzących pełną księgowość, które można otworzyć za pomocą selfie. Udostępniliśmy też naszym klientom zautomatyzowaną usługę doradczą w zakresie funduszy inwestycyjnych. Otrzymaliśmy przy tym sporo wyróżnień tj.: nagrodę Best Mobile Banking App w konkursie World’s Best Corporate/Institutional Digital Banks in Central & Eastern Europe 2020. A aplikacja mobilna Moje ING otrzymała najwyższe oceny wśród aplikacji bankowych na polskim rynku, w sklepach Google Play i App Store. Widzimy więc, że nasze rozwiązania i funkcjonalności są szeroko doceniane przez branżę i klientów.

Jakie są z Pana punktu widzenia najważniejsze aktualne trendy rynkowe? W jaki sposób Państwo się do nich przygotowują i na nie odpowiadają, a co się z tym wiąże?

Myślę, że dziś wszyscy skupiamy się na tym, jak zapewnić efektywną pracę opartą o rozwiązania pracy zdalnej oraz jak będzie wyglądała nowa rzeczywistość. W sektorze bankowym, dużo czasu poświęcamy tematom chmury publicznej, zarządzaniu danymi, automatyzacji procesów operacyjnych, zmianom regulacyjnym oraz dalszej digitalizacji. Ciekawymi nowymi „trendami” z potencjalnym zastosowaniem w bankowości, które należy obserwować i testować to edge computing, multiexperience (w tym VR/AR), obliczenia kwantowe, 5G, augmented analytics oraz oczywiście cały ecosystem FinTech.

Jak wygląda strategia rozwoju IT w ING? Czy jednym z ważnych tematów jest teraz sztuczna inteligencja i jej zastosowanie? Na jakim etapie jest wprowadzanie rozwiązań chmurowych?

ING poczyniło potężne inwestycje technologiczne. Mamy zamiar utrzymywać ten kierunek, bo technologia to kluczowy biznes banku. Strategia rozwoju IT oparta jest na zrównoważonym rozwoju platform i infrastruktury bazującej na wewnętrznym know-how kluczowych usług i produktów technologicznych, ciągłym doskonaleniu dojrzałości procesowej oraz inwestycji w najlepsze talenty. W ramach Pionu Technologii działa dedykowane Centrum Kompetencyjne AI odpowiedzialne za kreowanie i wdrażanie rozwiązań w zakresu sztucznej inteligencji dla banku. Mamy ponad 50 aktywnych inicjatyw efektywnego wykorzystania analityki predykcyjnej np. credit scoring, analiza koszykowa, business intelligence, x-sell etc. Idąc dalej do rozwiązań chmurowych – niedawne zmiany regulacyjne oraz zapewnienia inwestycyjne dwóch dużych dostawców z czasem zmienią obraz sektora finansowego w Polsce. Kwestią nie jest czy, a raczej kiedy. Skupiamy się na budowaniu rozwiązań typu „cloud native” unikając jakichkolwiek rozwiązań typu „vendor-lock”. Program chmurowy, który działa w banku jest programem transformacyjnym – jego celem nie jest zmiana miejsca przetwarzania danych, ale przede wszystkim architektury i sposobu, w jaki organizacja dostarczać będzie oprogramowanie i aplikacje.

Czym jest dział technologiczny i jaką rolę pełni dla banku ING? Jaka jest Wasza misja? Czego oczekują od Was jednostki biznesowe banku?

Warto zauważyć, że Pion Technologii zarządzany jest przez CIO w randze Członka Zarządu banku, co jednak ciągle jeszcze nie zdarza się w wielu organizacjach – a jest jasnym sygnałem, że technologia jest kluczowa dla firmy. Obecnie stanowimy zespół powyżej 1300 pracowników i ciągle rośniemy. Naszą główną rolą jest przynoszenie wartości biznesowej firmie oraz jej klientom. Głęboko wierzymy, że technologia jest katalizatorem zmian opartych na digitalizacji i zarządzaniu danymi oraz źródłem innowacji w firmie. Działamy na zasadzie partnerskiej z innymi jednostkami banku, wspólnie realizując misję banku i stwarzając nowe możliwości naszym klientom.

Proszę powiedzieć o Management Teamie Techu – kim są, jakimi wartościami się kierują, jaki mają styl zarządzania? Jakie są oczekiwania CIO wobec managerów?

Przede wszystkim jest to interdyscyplinarny team – pod kątem, wiedzy technologicznej, umiejętności miękkich i praktycznego doświadczenia menadżerskiego. Tak duża różnorodność osobowości, doświadczeń oraz punktów widzenia ma swoje przełożenie na różne style zarządzania poszczególnych członków Management Teamu. Staram się, aby każdy z managerów miał pole do aktywnego rozwoju, inicjatywy i bycia sobą, dzielenia się pasją. Dyrektorzy Departamentów oraz menadżerowie podległych im jednostek kierują się wartościami kultury organizacyjnej firmy, tzw. pomarańczowego kodu ING – wspierając i inspirując ludzi do bycia o krok do przodu w życiu i w biznesie.

Jakie w tym momencie najciekawsze projekty toczą się w Tech? Jakich technologii dotyczą? Na jakie potrzeby odpowiadają?

W ING technologia jest centrum generowania pomysłów i innowacji oraz ich realizacji zatem skupiamy się na bardzo wielu obszarach – chmura obliczeniowa, serwisy typu workspace managament, architektura mikroserwisowa, AI/ML, RPA, blockchain, bigdata, cyberbezpieczenstwo, komputery kwantowe, itd. Wachlarz domen technologicznych jak również produktów technologicznych jest naprawdę imponujący. Podstawą zasadą, którą kieruje się każdy członek Pionu Technologii jest bycie digital i data driven.

Jak wygląda kultura pracy w Tech? Czy pracownicy mają wpływ na zadania i projekty, w których uczestniczą, na swoje otoczenie, sprzęt, miejsce pracy? Czy w samej organizacji zmieniły się narzędzia, organizacja pracy?

Codzienna kultura pracy jest dla nas niezwykle ważna i rzeczywiście podchodzimy do niej z dużą dbałością. Dodatkowo w ramach Pionu Technologii aktywnie działa program People Agenda, którego celem jest angażowanie pracowników na dowolnym poziomie organizacji w inicjatywy poprawiające istniejące procesy, biuro, narzędzia oraz otoczenie, zaprezentowania swoich pomysłów i ich realizacji. Możliwości do rozwoju jest bardzo dużo i każdy znajdzie coś dla siebie. I niekoniecznie muszą to być inicjatywy związane stricte z technologią czy bankowością.

Jakie są najważniejsze obszary rozwoju kompetencji w IT w ramach ING? Jakich pracowników, jakich umiejętności czy też jakiego nastawienia Państwo poszukują?

W ING zawsze jest miejsce dla najlepszych talentów technologicznych. Przy tak dużym zespole oraz rozwoju biznesowym, szukamy zarówno developerów, jak i testerów, architektów, data scientistów, oficerów bezpieczeństwa, itd. Zapraszamy do współpracy doświadczonych specjalistów i tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę zawodową.

ING Bank Śląski jest częścią międzynarodowej Grupy ING – jak ten fakt przekłada się na codzienną współpracę, na wyzwania i projekty?

Praca w jednym z największych banków w Polsce, najbardziej innowacyjnym i ukierunkowanym na naszych klientów i pracowników – stwarza ogromne możliwości rozwojowe dla pracowników. Grupa ING działa w oparciu o te same wartości i kulturę organizacyjną. Można pracować w Polsce, ale jeśli ktoś marzy o karierze międzynarodowej w innej jednostce ING – firma aktywnie wspiera takie możliwości - na poziomie krótkookresowego oddelegowania (3-6 miesięcy), na dłuższy okres lub na stałe. W ramach grupy ING mamy dużo inicjatyw, które pozwalają na budowanie kompetencji menedżerskich na polu międzynarodowym, budowanie platform technologicznych dla wielu jednostek biznesowych, ale i poznawanie różnych kultur i networking.

Międzynarodowa współpraca to między innymi spotkania z ludźmi wychowanymi w wielu, różnych kulturach – w jaki sposób ING podchodzi do zagadnień różnorodności, wielokulturowości – możliwości bycia sobą?

Grupa ING ma około 85 milionów klientów – korporacyjnych, instytucjonalnych, indywidualnych – w ponad 50 krajach. Zatem zarówno różnorodność, jak i wielokulturowość są czymś naturalnym, wpisanym w DNA firmy. ING jest również liderem jeśli chodzi o działania w ramach aktywności CRS oraz zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jestem dumny z moich kolegów i koleżanek z Pionu Technologii za ich zaangażowanie i bycie tak aktywnymi w tych działaniach.

http://ing.pl/piontech

Technologia to kluczowy biznes banku