Technologia ma swoją cenę
- 01.07.2020, godz. 10:37
Połowa z pierwszej dziesiątki najcenniejszych marek świata to brandy technologiczne - wynika z globalnego rankingu BrandZ TOP 100. Łącznie w najcenniejszej setce ponad 1/3 (37%) wartości marek przypada tym związanym z technologią.
Już po raz piętnasty na zlecenie WPP eksperci firmy Kantar zajmujący się wartością marek przeprowadzili wycenę, która stanowi podstawę rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100. Z roku na rok przybywa w nim firm technologicznych. To pokazuje, jak technologia zmienia naszą rzeczywistość, będąc nieodłącznym, coraz bardziej wartościowym elementem rynku.
W tym roku w pierwszej dziesiątce znalazły się takie technologiczne tuzy jak Microsoft, Apple, Google, chiński (czy może bardziej już – międzynarodowy) Tencent oraz Facebook – traktowany przez twórców raportu jako brand technologiczny.
Zobacz również:
Mimo skutków gospodarczych, społecznych i indywidualnych wywołanych pandemią COVID-19 łączna wartość najcenniejszych marek świata wzrosła o 5,9%, osiągając wartość 5 bilionów USD, czyli poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii. W czołówce rankingu dominują marki technologiczne. Marka Apple zachowała pozycję drugiej najcenniejszej marki świata (+14%, wartość: 352,2 mld USD), natomiast Microsoft odzyskał miejsce trzecie (+30%, wartość: 326,5 mld USD), wyprzedzając Google (+5%, wartość: 323,6 mld USD) zajmującego miejsce nr 4. Ten wynik Microsoft zawdzięcza rozwojowi ekosystemu miejsca pracy bazującego na chmurze obliczeniowej i obejmującego Office365 i Microsoft Teams, co nie pozostało bez znaczenia w dobie przestawienia się świata na pracę zdalną.
Stany Zjednoczone to kraj pochodzenia ponad połowy marek w Top 100. Marki azjatyckie stanowią z kolei jedną czwartą rankingu Top 100, przy czym 17 z nich wywodzi się z Chin (w tym Alibaba i Tencent z pierwszej dziesiątki – Top 10), a dwie z Japonii (Toyota oraz NTT). W pierwszej setce (Top100) znalazło się pięć nowych marek, na czele z chińską marką rozrywkową TikTok. Oprócz niej do rankingu dostały się: UnitedHealthcare (nr 86, wartość: 15,8 mld USD), Bank of China (nr 97, wartość: 13,7 mld USD), Lancôme (nr 98, wartość: 13,6 mld USD) oraz Pepsi (nr 99, wartość: 13,3 mld USD).
Widać też wzmocnienie trendu budowania całych ekosystemów w globalnym biznesie. Już drugi rok z rzędu marka Haier (nr 68, wartość: 18,7 mld USD) jest liderem wśród marek ekosystemów IoT.