Technologia TDMoIP w Banku Zachodnim WBK

Proces wdrażania

Opracowanie projektu dla banku i jego wdrożenie zajęło zespołowi informatyków cztery miesiące - od założeń koncepcyjnych w grudniu do wdrożenia systemu głosowego w marcu 2003 r., przy czym prace wdrożeniowe trwały ok. miesiąca. Proces wdrażania był kilkuetapowy, ze względu na charakter sieci działającej w cyklu 7/24/31 i newralgicznej dla działalności bankowej. Pierwsze testy głosowe przeprowadzone na centralach testowych z urządzeniami IPmux (RAD) przyniosły pozytywne wyniki, spełniające oczekiwania projektowe.

Kolejnym krokiem było sprawdzenie funkcji głosowych w działającym systemie komputerowym, czyli na "żywym organizmie banku". Testowe urządzenia IPmux wpięto do sieci MAN, a wykreowane łącze (2 Mb/s) zastąpiło jeden z dwóch dzierżawionych od zewnętrznego operatora traktów głosowych E1. Następnie po zablokowaniu obsługi dotychczasowego łącza operatora, cały ciężar ruchu głosowego przejęły multipleksery IPmux. Uzyskana w ten sposób łączność głosowa działała również poprawnie, można więc było odblokować łącze operatora. Taką testową konfigurację pozostawiono na kilka dni, aby sprawdzić jej niezawodność i ewentualny wpływ na system komputerowy banku w różnych sytuacjach obciążenia operacyjnego.

Technologia TDMoIP w Banku Zachodnim WBK

Aplikacja TDMolP w banku BZ WBK

Ponieważ nie stwierdzono żadnych skutków ubocznych w pracy sieci bankowej, rozpoczęto ostatni etap, jakim było skonfigurowanie, zaprogramowanie i włączenie wszystkich urządzeń głosowych do sieci - w pełnym planowanym zakresie. Nie obyło się bez niespodzianek. Po pierwszym uruchomieniu systemu użytkownicy odnotowali pojawienie się nieprzyjemnego pogłosu. Przeprowadzona kontrola wszystkich transferów głosowych pozwoliła zlokalizować przyczynę efektu "echa", a korekta parametrów buforów pośredniczących wyeliminowała całkowicie problem. Przekaz głosu w technologii TDMoIP zaczął poprawnie funkcjonować przez sieć MAN 1 Gb/s, bez żadnego wpływu na transmisję danych.

Ocena funkcjonowania TDMoIP

W celu uzyskania odpowiedniej dyspozycyjności systemu ważne trakty i węzły głosowe - w systemowo istotnych lokalizacjach - zostały podwojone, z automatycznym przekierowaniem ruchu na trakty zapasowe w razie awarii. Niezawodność systemu zweryfikowało życie. Gdy podczas funkcjonowania rozwiązania TDMoIP wystąpiła awaria jednego z urządzeń o krytycznej lokalizacji, nie została ona zauważona przez żadnego z użytkowników telefonów. Był to najlepszy test, wskazujący na poprawność założeń projektowych i dający dobre świadectwo współpracy zastosowanych produktów głosowych. Tak dobry, że kierownictwo BZ WBK rozważa teraz możliwość zaimplementowania tej technologii także w innych lokalizacjach bankowych w Polsce.

Jak twierdzi Marek Zielonka, autor wdrożenia technologii TDMoIP w sieci bankowej BZ WBK, rozwiązanie przyniosło wymierne korzyści materialne i funkcjonalne. Materialne, bo za dzierżawę i eksploatację kilku odrębnych traktów głosowych E1 od operatora zewnętrznego trzeba było miesięcznie płacić kilkadziesiąt tysięcy złotych; teraz głos jest przesyłany siecią komputerową bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat. Funkcjonalna, ponieważ zintegrowana z siecią danych sieć głosowa ma - dzięki podwojonym urządzeniom i traktom - wysoką niezawodność i nie wymaga specjalnej obsługi (opcja szybkiego serwisu). A co najważniejsze, sieć jest zupełnie przezroczysta dla głosu.


TOP 200