Te dwie technologie mogą za kilka lat rządzić światem IT

Eksperci zwracają uwagę na fakt, że pandemia przyczyniła się rozwoju wielu nowatorskich technologii IT. Stało się to głównie za sprawą pracy zdalnej, która wcześniej była traktowa jako pomocnicze czy uzupełniające rozwiązanie. Obecnie coraz więcej firm zamierza się rozwijać, stawiając na ten sposób zatrudniania pracowników. A oto krótka prezentacja dwóch technologii, które wychodzą naprzeciw takiemu wyzwaniu.

IT

Conversational computing

Zacznijmy od technologii kryjącej się za określeniem „conversational computing” (przetwarzanie konwersacyjne czy może lepiej oddające istotę zagadnienia określenie komunikacja konwersacyjna). Za wyrażeniem tym kryje się specyficzny sposób komunikowania się użytkownika z komputerem, czyli z uruchomionym na nim programem komputerowym.

Przykładem tego rodzaju komunikowania się z komputerem, czy mówiąc szerzej z systemem IT, są asystenci cyfrowi (tacy jak Siri) czy chatboty. Rozwiązania te bazują na technologiach przetwarzających język naturalny na zrozumiałe dla komputera polecenia oraz na sztucznej inteligencji.

Zobacz również:

  • Firmy za często zaniedbują zarządzanie patchami
  • Olbrzymie inwestycje Samsunga w IT

Duże osiągnięcia mają w tej dziedzinie takie firmy jak IBM, Amazon ze swoim rozwiązaniem Echo, czy Microsoft. Wszystkie prowadzą badania nad technologiami z grupy IVR (Interactive Voice Response), które umożliwiają np. interaktywną obsługę osoby dzwoniącej do call center. Osoba dzwoniąca nie jest wtedy do końca pewna czy na jej pytania odpowiada człowiek, czy maszyna. O tym jak projektowane ostatnio systemy tego typu pracują może świadczyć fakt, że osoba dzwoniąca po usłyszeniu odpowiedzi stara się niejednokrotnie nawiązać z interlokutorem/interlokutorką bliższy kontakt.

W przeszłości – a właściwie do tej pory – to człowiek musiał wiedzieć jak komunikować się z komputerem, wpisując z klawiatury konkretne polecenie czy klikając na ekranie określony znak graficzny. Przetwarzanie konwersacyjne zmieni tę zasadę i to komputer będzie się musiał nauczyć nas, a nie my jego.

Przetwarzanie konwersacyjne w dalszej perspektywie zdefiniuje na nowo sposób w jaki człowiek komunikuje się z komputerami, komputer stanie się bardziej partnerem niż narzędziem.

Ambient computing

Drugim wartym odnotowania terminem jest „ambient computing”. Zrodził się on właściwie z chwilą pojawienia się internetu rzeczy (IoT). Jest to takie środowisko przetwarzania danych, w którym użytkownik nie wie, skąd one pochodzą, czy gdzie są przetwarzane.

Przetwarzanie w otoczeniu obejmuje więc wszystkie komputery i urządzenia, z którymi nawiązujemy kontakt, niezależnie od tego gdzie aktualnie się znajdujemy, i co ważne, kontakt nawiązywany jest za pomocą interfejsu głosowego - ustnych poleceń. Koncepcja ta opiera się również na wspomnianym wcześniej przetwarzaniu konwersacyjnym.

Przetwarzanie w otoczeniu jest szerszą koncepcją od przetwarzania konwersacyjnego, gdyż czyni technologię komputerową tak powszechną, że użytkownicy mogą z niej korzystać gdziekolwiek są. Wystarczy, że będą posiadać mobilne urządzenie i podłączony do niego zestaw słuchawkowy - ten tandem zapewni im dostęp do absolutnie wszystkich zasobów IT znajdujących się w otoczeniu, czyli w dowolnym miejscu na świecie.


TOP 200