Tańszy nie znaczy wolniejszy: GeForce 8800 GT vs GeForce 8800 GTS 512 MB
- Juliusz Kornaszewski,
- 18.01.2008, godz. 15:49
W ostatnich tygodniach, NVIDIA wprowadziła do oferty kilka ciekawych kart graficznych. Jednym z prawdziwych hitów był GeForce 8800 GT, który ze względu na początkową słabą dostępność sprzedawany był w dość wygórowanych cenach. Niedługo po nim konsumenci otrzymali kolejny model GeForce 8800 GTS 512 MB. Wiele osób wpadło w konsternację będąc zaskoczonymi parametrami tej karty. Jak by to powiedzieć - "ni to pies ni wydra", symbol wskazywałby że wydajnościowo plasuje się pomiędzy GeForce 8800 GTS wyposażonym w 640 i 320 MB. Nic z tego. To nowy procesor, nowe parametry i nowa cena. W artykule odpowiemy sobie na pytanie, która z dwóch nowości prezentuje się lepiej pod względem wydajności i tzw. opłacalności oznaczającej stosunek wydajności do ceny.
Obie karty mają pewne cechy wspólne. Mikroarchitektura układów jest zbliżona do tej znanej z procesorów całej serii GeForce 8xxx. Oba wykonane są także w technologii 65 nm, podczas gdy np. model 8800 GTX wykonywany jest wciąż w 90 nm.
W modelu GeForce 8800 GT procesor wyposażony jest w 112 zunifikowanych jednostek przetwarzania, a więc plasuje się po środku pomiędzy topowym GTX-em (128 jednostek), a GTS-em 320/640 (96 jednostek). W stosunku do najdroższego modelu z 24 do 16 zredukowano liczbę potoków renderingu, zmniejszono też pojemność pamięci GDDR3 - z 768 do 512 MB. Interfejs pamięci to także kompromis - 256-bitów, co przekłada się na przepustowość pamięci na poziomie 56,3 GB/s. Procesor wykonano za to w procesie technologicznym 65 nm. Taktowanie rdzenia procesora we wzorcowych kartach GeForce 8800 GT wynosi 600 MHz, natomiast 512 MB pamięci GDDR3 taktowanych jest z częstotliwością 1,8 GHz.
Zobacz również:
Zastosowano także najnowszy silnik graficzny PureVideo HD oraz interfejs komunikacyjny PCI Express 2.0. Karty tej serii wyposażone są w niski radiator, co generalnie dla wielu osób jest zaletą. Z drugiej jednak strony w słabiej wentylowanych obudowach, karty mogą się przegrzewać, szczególnie problem ten dotyczy podkręconych modeli. NVIDIA już zaleciła producentom przyhamować z podkręcaniem i nowe edycje wprowadzony już na rynek tuningowanych kart powinny mieć nieco niższe częstotliwości taktowania.