Tani telefon

VoIP kusi, oferując tanie połączenia. W porównaniu z ofertą telefonii stacjonarnej, telefonia internetowa jest konkurencyjna cenowo, choć stawia pewne wymagania.

VoIP kusi, oferując tanie połączenia. W porównaniu z ofertą telefonii stacjonarnej, telefonia internetowa jest konkurencyjna cenowo, choć stawia pewne wymagania.

7 gr/min

na telefony stacjonarne w Polsce, w UE i USA to przeciętne ceny telefonii internetowej.

Najprostszym rozwiązaniem na uruchomienie telefonii internetowej jest wykupienie usługi u odpowiedniego dostawcy i zainstalowanie oprogramowania dostarczanego przez niego. Koszty uruchomienia takiej usługi są niewielkie, ale jest ona stosunkowo zawodna, gdyż zależna jest od włączenia komputera, na którym pracuje oprogramowanie VoIP. Chociaż jest to bardzo dobra metoda sprawdzenia czy dana usługa zadziała, do normalnej eksploatacji raczej się nie nadaje. To samo dotyczy Skype, gdyż sama zasada działania połączeń peer-to--peer oraz niskie bezpieczeństwo stacji roboczej raczej wykluczają powszechne wykorzystanie tej usługi w firmie.

Brama do tanich rozmów

Tani telefon

Ceny połączeń internetowych

Znacznie lepszym pomysłem jest dedykowany telefon IP albo bramka. Gdy w małej firmie wykorzystuje się analogową linię telefoniczną, bramka VoIP daje możliwość rozmów poprzez VoIP w taki sam sposób jak przez normalny telefon, wystarczy poprzedzić numer odpowiednim kodem, który zostanie rozpoznany przez bramkę. Wielu dostawców ma w ofercie gotowe bramki w atrakcyjnych cenach.

Jeśli firma posiada już centralę telefoniczną, warto zintegrować z nią bramkę VoIP, gdyż po odpowiedniej konfiguracji centrali, praca będzie całkowicie przezroczysta dla użytkowników. Dostawcy tego typu urządzeń przygotowują już karty przeznaczone dla obsługi ruchu VoIP (robi to np. polska firma Slican), dostępne są także niedrogie centrale IP-PBX, takich firm jak Elektronix. Gdy firma zastanawia się nad instalacją centrali telefonicznej, warto rozważyć instalację telefonii IP albo centrali klasycznej telefonii kablowej wyposażonej już w bramkę VoIP.

W małych firmach z powodzeniem sprawdzą się bezprzewodowe telefony DECT wyposażone w bramkę VoIP. Niektóre z nich mogą pełnić opcję routera i mają modem ADSL. Są niedrogie, stacja bazowa obsługuje kilka słuchawek, nie wymaga instalacji dodatkowych przewodów.

VoIP na biurko

Na rynku są dostępne niedrogie stacjonarne telefony IP. Jest to dobra alternatywa dla bramek, gdyż dają one szersze możliwości. Przykładowo, standardem jest przekazanie połączenia do innego numeru w obrębie sieci. W przypadku firmy wielooddziałowej zastosowanie takich telefonów jest najprostszym sposobem obniżenia kosztów połączeń, gdyż niemal wszyscy dostawcy telefonii VoIP proponują darmowe rozmowy wokół sieci. Typowe niedrogie telefony IP, zgodne z powszechnie uznanymi standardami (SIP), nie wymagają specjalnej konfiguracji i zachowują się podobnie do standardowego telefonu.

Warto zastanowić się nad zastosowaniem telefonii IP, gdyż są już niedrogie centrale SIP, ponadto można znaleźć firmy, które wykonają instalację i zapewnią wsparcie dla odpowiedniego sprzętu i oprogramowania, takiego jak choćby centrala Asterisk, rozwijana w modelu open Skurce, czy inne komercyjne realizacje. Wybór standardu jest ważny, bowiem niektóre rozwiązania komercyjne wymuszają zakup telefonów tej samej firmy - a to powoduje znaczący wzrost kosztów.

Nie ma róży bez kolców

Telefonia internetowa wykorzystuje sieć Internet do przekazania danych rozmowy, zatem łącze powinno mieć odpowiedni zapas przepustowości. Należy też zagwarantować odpowiednią rezerwę pasma dla połączeń VoIP i zapewnić niskie opóźnienia. Częste problemy z jakością połączeń telefonii internetowej wynikają właśnie z ograniczeń pasma oraz dużych opóźnień.

Gdzie szukać oszczędności w połączeniach?

Niemal wszyscy operatorzy świadczący usługi VoIP oferują darmowe rozmowy w obrębie swojej sieci, zatem skorzystanie z telefonii internetowej może poważnie zredukować koszty połączeń telefonicznych w obszarze firmy wielooddziałowej. Tutaj wliczenie wszystkich połączeń w abonament jest istotną zaletą VoIP. Niektórzy operatorzy VoIP mają specjalny plan taryfowy, przeznaczony do obsługi darmowych połączeń wewnątrz oddziałów. Płaci się jedynie abonament za utrzymanie konta VoIP. W Polsce małe i średnie firmy realizują połączenia międzymiastowe i lokalne. Stawki operatorów VoIP są istotnie niższe od tych, oferowanych przez telefonię przewodową, gdyż koszt minuty rozmowy lokalnej i międzymiastowej rzadko przekracza 10 gr. Telefonia internetowa może dać duże oszczędności przy rozmowach międzynarodowych. Wówczas stawki są dużo niższe (poniżej 10 gr, a więc 4-5 razy taniej niż w TP).

Połączenia do sieci komórkowych są jednymi z najdroższych i tutaj każda różnica w cenie jest bardziej odczuwalna. Odpowiednio dobrana taryfa operatora komórkowego wraz z bramką GSM powinna być tańsza od telefonii stacjonarnej. W sieciach VoIP można wykorzystać ofertę znacznie tańszych połączeń bez prezentacji numeru - są operatorzy oferujący minutę połączenia poniżej 33 gr. Przeciętne ceny telefonii internetowej są rzędu 7 gr/min na telefony stacjonarne w Polsce, w UE i USA oraz 50 gr/min do telefonii komórkowej. Usługa SkypeOut kosztuje 7 gr/min do Polski, Niemiec i USA oraz 82 gr/min na polskie telefony komórkowe.

Dla małych firm prowadzących bardzo duże ilości długich rozmów szczególnie interesująca jest oferta ryczałtu VoIP obejmująca wszystkie połączenia. Dla użytkowników domowych dostępna jest usługa Neofon na okrągło, gdzie w abonament ok. 40 zł wliczone są wszystkie połączenia na numery stacjonarne TP w Polsce. Oferta ta nie jest idealna, bowiem dotyczy wyłącznie połączeń na numery TP poprzez sieć TP, zaś rozmowy z abonentami innych sieci są taryfikowane dość drogo, 10 gr/min. Można znaleźć ofertę, gdzie minuta połączeń do takich sieci jest dwa razy tańsza.

Ponieważ technologia VoIP nie przywiązuje końcowego użytkownika do operatora w kraju, można skorzystać z oferty BroadVoice, gdzie taryfa BroadVoice Unlimited World Plus (koszt ok. 30 USD miesięcznie) obejmuje wszystkie rozmowy do kilku krajów w Europie, w tym także rozmowy na numery stacjonarne w Polsce. Połączenia na polskie numery komórkowe kosztują 0,37 USD/min (ok. 0,17 zł/min).

Podobnie przedstawia się usługa firmy Serwis TelefoniaVoIP.com.pl, która oferuje zryczałtowaną stawkę na wszystkie rozmowy. W ramach jednego, dość wysokiego abonamentu, można zrealizować dowolną liczbę rozmów. W przypadku rozmów krajowych, abonament kosztuje 129 zł (w porównaniu z ofertami firm zagranicznych nie jest to konkurencyjna cena), ale można wybrać także wariant najdroższy (499 zł), w którym wliczone są również rozmowy do sieci komórkowych. W przypadku wielu firm, taki ryczałt będzie bardziej opłacalny niż bramka GSM.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200