Tablety w korporacji

Motorola Xoom został okrzyknięty najciekawszym tabletem prezentowanym podczas tegorocznych targów elektroniki użytkowej (Consumer Electronics Show 2011) i pierwszym, na którym zainstalowano najnowszy system operacyjny Google Android 3.0. Tak wyposażony tablet kosztuje jednak ok. 800 USD, co w pewnym stopniu ogranicza jego popularność.

Kolejnym urządzeniem mobilnym wartym uwagi jest Samsung Galaxy Tab. To przedstawiciel mniejszych tabletów, z 7-calowym ekranem. Jakość ekranu pozwala na uzyskanie wysokiej rozdzielczości (1024x600 pikseli), co w konsekwencji daje podobną powierzchnię do pracy wielozadaniowej (kilka aplikacji otwartych jednocześnie). Galaxy Tab dysponuje procesorem o częstotliwości taktowania zegara 1 GHz, 512 MB RAM i systemem operacyjnym Google Android 2.2 (takim samym, jaki instalowany jest w smartfonach). Poręczność, atrakcyjny wygląd i dostęp do bazy aplikacji pisanych pod Androida pozwalają przypuszczać, że model ten może znaleźć się na biurkach wielu pracowników niższego szczebla, którzy w pełni będą wykorzystywać jego możliwości, a jednocześnie nie będą stanowić wielkiego kosztu dla firmy.

BlackBerry PlayBook firmy Research In Motion to rozwiązanie, które przygotowano do bezpośredniej walki z Apple iPad 2. Tablet ma ekran o przekątnej 7 cali i rozdzielczości 1024x600 pikseli. Sercem urządzenia jest procesor Cortex A9 o taktowaniu 1 GHz wspomagany przez 1 GB pamięci RAM. Tablet RIM PlayBook dysponuje bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami niż iPad2 w segmencie fotograficznym. Przednia kamera z matrycą 3 Mpx i tylna z 5 Mpx, zdolna nagrywać materiały w rozdzielczości 1080p (Full HD), zdecydowanie wygrywa w walce z produktem Apple'a. Urządzenie można kupić z pamięcią flash od 16 GB do 64 GB. Polityka cenowa RIM jest taka, by oferować BlackBerry PlayBook w kwotach zbliżonych do tabletu Apple’a.

Tegorocznym mocnym akcentem na rynku tabletów dla biznesu jest styczniowa premiera urządzenia Dell Streak 7. Wyposażono go w dotykowy, 7-calowy ekran, pokryty warstwą szkła Gorilla Glass (podobne rozwiązanie zastosowano w Samsungu Galaxy). Dell Streak 7 ma bardzo wydajny, 2-rdzeniowy układ NVIDIA Tegra 2, taktowany zegarem 1 GHz, łączność WLAN, Bluetooth 2.1, kamerę 1,3 Mpx do wideorozmów i aparat cyfrowy 5 Mpx z tyłu urządzenia. Streak obsługuje Adobe Flash i pozwala dołączyć do 32 GB pamięci masowej. Tablet ma również wbudowany moduł 3,5 G (HSPA+), zapewniający łącze o szybkości do 22 Mb/s.

Tablety w korporacji

Aplikacja Mocha VNC, oparta na dobrze znanym ze środowiska PC pakiecie VNC (Virtual Network Computing), pozwala korzystać ze zdalnego dostępu do pulpitu za pośrednictwem smartfonów i tabletów (iOS, Android, BlackBerry, Palm OS).

Na połowę lipca br. zapowiedziano, iż długo oczekiwany tablet HP TouchPad trafi wreszcie do sklepów (jeszcze nie polskich). Ma to być odpowiedź firmy HP na iPada 2. TouchPad to urządzenie wyposażone w 9,7-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 1024x768 pikseli (taki sam, jak w tablecie Apple'a). Za wydajność tabletu HP odpowiada dwurdzeniowy procesor Qualcomm Snapdragon z taktowaniem 1,2 GHz, 16 GB lub 32 GB wbudowanej pamięci flash, 1 GB pamięci RAM. Urządzenie ma także wbudowane moduły do obsługi sieci bezprzewodowych 802.11b/g/n i Bluetooth 2.1 oraz kamerę 1,3 Mpx na przednim panelu. HP TouchPad oparto na systemie operacyjnym WebOS 3.0, który - według zapewnień producenta - ma zapewniać szybki start i pełną wielozadaniowość.

Na rynku jest jeszcze wiele tabletów innych producentów (np. Acer, Hanvon, Panasonic) i każdy z nich stara się choć w minimalnym stopniu osłabić dominację iPada 2. Powyższe przykłady zaawansowanych urządzeń mobilnych wyraźnie wskazują, że powinno dojść do równowagi rynkowej. Trudno jednak przewidzieć, kiedy tak się stanie, tym bardziej że Apple wciąż pracuje nad udoskonalaniem swoich tabletów. Jedno jest pewne - koniunktura na rynku tych urządzeń trwa w najlepsze. Według danych IDC, w 2010 r. sprzedano prawie 17 mln tabletów, natomiast w 2011 r. liczba ta ma sięgnąć 44,6 mln szt. Za rok popyt nadal będzie rósł - przewidywana sprzedaż to 70,8 mln szt. Znaczny udział w tak dynamicznie rosnącej popularności tabletów będzie miał sektor instytucjonalny, który już teraz zaczyna traktować te urządzenia jako narzędzie pracy.


TOP 200