Szybkie żabie skoki

Zarządzanie powstającą ogólnopolską siecią sklepów Żabka ma ułatwić system mySAP.com.

Zarządzanie powstającą ogólnopolską siecią sklepów Żabka ma ułatwić system mySAP.com.

Co najmniej 50 nowych sklepów miesięcznie - w takim tempie rozwija się firma Żabka SA z Poznania. Do końca 2010 r. liczba punktów handlowych ma przekroczyć 7 tys. Firma buduje sieć małych sklepów, mających konkurować z supermarketami lokalizacją, wystrojem i przyjazną atmosferą.

Złożoność materii

"Organizacja tak dużej sieci handlowej w tak krótkim czasie wymaga niestandardowych rozwiązań, zarówno biznesowych, jak i informatycznych" - mówią przedstawiciele firmy. Etap zdobywania niezbędnej wiedzy firma ma już za sobą. Spora grupa osób pracujących dziś w Żabce uczestniczyła przed kilkoma laty w tworzeniu ogólnopolskiej sieci sklepów dyskontowych Biedronka. Podobnie jak sieć hurtowni, sieć sklepów Biedronka odsprzedano portugalskiej firmie handlowej.

Projekt realizowany przez Żabkę ma być jednak bardziej skomplikowany niż ten realizowany w przypadku Biedronki. Inna jest skala i tempo, a także struktura zarządzania. O ile Biedronka zatrudniała własnych pracowników, o tyle w sklepach Żabka mają działać niezależne firmy, współpracujące z centralą na zasadach umowy. W trakcie pierwszych miesięcy rozwoju sieci sklepów okazało się, że praktycznie żadna firma dystrybucyjna nie obejmuje zasięgiem docelowego obszaru. Zarząd Żabki zdecydował więc, że stworzy zaplecze logistyczne.

Żabka wykorzystuje oprogramowanie finansowe Scala i kilka samodzielnie stworzonych aplikacji do obsługi logistyki i rozliczeń. Wiadomo było jednak, że dotychczasowe systemy nie sprostają temu zadaniu. Wiosną br. przedstawiciele firmy zadecydowali o wdrożeniu nowego systemu.

Końcówka Scali

Rozpoczęliśmy rozmowy z trzema dostawcami: QAD, JD Edwards i SAP. "Najbardziej zależało nam na rozbudowanych możliwościach zarządzania siecią sklepów, w czym celował SAP Retail. W finansach i kontrolingu również SAP spełniał nasze wymagania" - wylicza Dariusz Pszeniczka, kierownik projektu, jednocześnie dyrektor Departamentu Informatyki w Żabka SA.

Ostatecznie o wyborze systemu SAP Retail zdecydowała propozycja dostawcy. SAP Polska zaoferował - po atrakcyjnej cenie - licencje na system mySAP.com. "Oferta była kusząca nie tylko cenowo. Magnesem było to, że licencja na mySAP.com udostępnia wszystkie oferowane przez SAP R/3 funkcje, bez względu na moduły, w których występują. Ponadto licencja na to oprogramowanie jest wyceniana wyłącznie na podstawie liczby użytkowników" - przekonuje Dariusz Pszeniczka.

Szybkie tempo

Tempo wdrożenia dorównuje niemal prędkości, z jaką Żabka otwiera nowe sklepy. Projekt, który podzielono na 5 etapów, ma się zakończyć w ciągu 6 miesięcy. Na 1 stycznia 2001 r. pracownicy firmy Żabka planują start produktywny systemu mySAP.com. "Nawet niektórzy konsultanci nie chcieli wierzyć, że projekt uda się wykonać w terminie. Na razie mieliśmy 3-dniowe opóźnienie, które udało się już nadrobić. Na naszą korzyść działa to, że dokładnie wiemy, czego chcemy" - podkreśla Dariusz Pszeniczka.

Na 16 serwerów

MySAP.com zostanie posadowiony na platformie IBM RS/6000, wykorzystującej system operacyjny AIX. Firma zakupiła już serwer M80 przeznaczony dla bazy danych i 2 serwery H80. Jeden z nich będzie pełnił rolę serwera aplikacji, drugi - służył do testów. Docelowo liczba serwerów wzrośnie do 16 maszyn.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200