Szybki wzrost branży e-commerce

Branża e-commerce przeżywa rozkwit – pandemia koronawirusa spowodowała skokowy wzrost liczby sklepów internetowych i firm, które sprzedają poprzez platformy e-commerce.

Szybki wzrost branży e-commerce

E-commerce

Udział e-commerce w handlu detalicznym może się ustabilizować na poziomie ok. 8% vs 5,4% w 2019 r. – wynika z najnowszego raportu Santander Bank Polska.

Jeśli chodzi o udział handlu internetowego w przychodach firm (bez podziału na sektor działalności i typ odbiorcy), Polska znajduje się w europejskiej średniej – ok. 18%. Jednak pod względem liczby firm sprzedających towary lub usługi przez internet jest już poniżej średniej – 16% wobec 20% w Unii Europejskiej.

Zobacz również:

  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

„Dane te wynikają z mocnego zdigitializowania szeregu branż, które stanowią swego rodzaju specjalizację polskiej gospodarki. Może to również oznaczać, że sprzedaż w tym nowoczesnym kanale rozwijały dotychczas w Polsce większe firmy, które pod względem cyfrowych kompetencji być może nawet nieznacznie wyprzedzają swoich zachodnich konkurentów. Z kolei ze średniej unijnej można wywnioskować, że w całej Wspólnocie rośnie rola małych i średnich firm pod względem obecności w Internecie – komentuje Małgorzata Nesterowicz, dyrektor ds. sektora usług Santander Bank Polska. „Największe różnice, zarówno pod względem udziału w przychodach jak i liczby firm, widzimy w branży turystycznej – to wskazuje, że polscy touroperatorzy wyprzedzają swoich europejskich konkurentów w adopcji e-commerce, mimo iż jest to jedna z najbardziej aktywnych pod tym względem branż na poziomie całej Wspólnoty. Kolejnymi przykładami większego udziału przychodów z e-commerce wśród polskich przedsiębiorstw względem średniej europejskiej są m. in. produkcja elektroniki, branża motoryzacyjna oraz sektor meblowy, czyli sektory będące w dużej mierze odpowiedzialne za dynamiczny wzrost eksportu z Polski do UE w ostatniej dekadzie” - dodaje.

W UE średnio ok. 20% firm przyjmuje zamówienia online. Najbardziej rozwinięty pod względem cyfrowej sprzedaży jest sektor turystyczny – w 2019 r. ponad 60% europejskich hotelarzy i ponad 50% operatorów imprez turystycznych sprzedawało swoje usługi na platformach e-commerce.

Bardzo rozwiniętą działalność w internecie ma także sektor wydawniczy i handel hurtowy, z uwzględnieniem motoryzacji, a także sam przemysł motoryzacyjny.

Na drugim biegunie jest np. branża budowlana, gdzie e-commerce stosuje tylko 6% firm i sektor nieruchomości – 11%.

W pierwszych kilku tygodniach pandemii, udział e-commerce w handlu detalicznym w Polsce wzrósł z ok. 5.5% na koniec 2019 r. do 12%. Liderem była kategoria odzieży i obuwia (udział sprzedaży internetowej wzrósł w kwietniu 2,5-krotnie w porównaniu z początkiem roku).

„Nie wiemy jeszcze jak dokładnie pandemia wpłynęła na finanse firm zajmujących się przede wszystkim detaliczną sprzedażą internetową. Bazując jednak na danych historycznych widzimy m. in. dwucyfrową dynamikę przychodów, co znacząco przekracza zarówno tempo rozwoju samej gospodarki (ok. 3-5% rdr w dobrych czasach) jak i handlu detalicznego ogółem. Obrazuje to skalę, w jakiej rozwija się handel internetowy. Jednocześnie, bazując na dostępnych danych, można z pewnością powiedzieć, że rok 2020 będzie dla polskiej branży e-commerce najlepszy w dotychczasowej historii” - wyjaśnia Maciej Nałęcz, analityk sektorowy Santander Bank Polska.

W pierwszej połowie lipca 2020 r. poziom wydatków internetowych ustabilizował się na poziomie blisko 140% wydatków z analogicznego okresu 2019 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200